در حال بارگذاری ...
  • ۳۱ سامانه ، ۱۹ دستگاه و هیچ مدیریت واحد ؛ فعالان اقتصادی از آشفتگی مرزها می‌گویند

    قانون ، مدیریت پایانه‌ها را بر عهده وزارت راه و سازمان راهداری می‌داند ، اما در عمل ، هر دستگاهی دیدگاه خود را اعمال می‌کند و همین چندگانگی موجب ایجاد صف ، توقف و نارضایتی فعالان بخش خصوصی شده است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیمان سنندجی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از نبود مدیریت واحد در پایانه‌های مرزی و گمرکات کشور تأکید کرد : تا زمانی که تصمیم‌گیری در مبادی ورودی و خروجی بین چندین نهاد تقسیم شده باشد ، نه تسهیل‌گری اتفاق می‌افتد و نه رضایت بخش خصوصی حاصل خواهد شد .

    وی با اشاره به اینکه فرآیندهای گمرکی هنوز با وجود قوانین خوب ، به‌طور کامل اجرایی نشده‌اند ، گفت : تا زمانی که سامانه‌ها یکپارچه نباشند و مسئولیت مشخصی وجود نداشته باشد ، نمی‌توان انتظار داشت که کالای وارد شده بلافاصله تعیین تکلیف شود یا صادرات روان انجام گیرد .

    به گفته او ، امروز بیش از ۳۱ سامانه مختلف در حوزه تجارت ، صادرات و واردات فعالیت می‌کنند ؛ سامانه‌هایی از جمله سامانه جامع تجارت ، پنجره واحد گمرکی ، سامانه انبارها ، سامانه مالیات بر ارزش افزوده ، سامانه تأمین اجتماعی و … که هر کدام بخشی از فرآیند را مدیریت می‌کنند و نبود هماهنگی میان آن‌ها موجب طولانی شدن مسیر تجارت شده است .

    وی افزود : اگر مبادله اسناد تجاری با کشورهای مقصد— مانند روسیه— به‌ صورت دیجیتال انجام شود ، علاوه بر تسهیل تجارت ، هزینه‌ها کاهش می‌یابد و جابه‌جایی کالا روان‌تر خواهد شد .

    این فعال اقتصادی همچنین با اشاره به حضور بیش از ۱۹ دستگاه در پایانه‌های مرزی گفت : قانون ، مدیریت پایانه‌ها را بر عهده وزارت راه و سازمان راهداری می‌داند ، اما در عمل ، هر دستگاهی دیدگاه خود را اعمال می‌کند و همین چندگانگی موجب ایجاد صف ، توقف و نارضایتی فعالان بخش خصوصی شده است .

    او مهم‌ترین راهکار را واگذاری ۹۰ درصد امور به بخش خصوصی و کاهش مداخله دولت دانست و گفت : دولت باید رگولاتور باشد ، نه رقیب بخش خصوصی . هر جا بخش خصوصی اختیار داشته ، تولید رشد کرده و کیفیت بالا رفته است .

    به گفته وی ، اگرچه اقداماتی مانند ۲۴ ساعته شدن فعالیت گمرکات مثبت است ، اما تا زمانی که شاخص‌های نظارتی ، KPIهای شفاف و گزارش‌های پیشرفت دوره‌ای وجود نداشته باشد ، نمی‌توان تأثیر واقعی این اقدامات را سنجید .

    وی در پایان با تأکید بر ضرورت نظارت مستمر مجلس بر اجرای احکام برنامه هفتم توسعه خاطرنشان کرد : تا زمانی که اجرای قوانین ارزیابی نشود و دستگاه‌ها پاسخگو نباشند ، مشکلات پایانه‌های مرزی ، صادرات و تولید حل نخواهد شد .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، بهمن عشقی ، عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران ، در سخنانی صریح و انتقادی با هشدار نسبت به وضعیت بحرانی ...

    |

    جهان تولید امروز دیگر محدود به خطوط کارخانه‌ای نیست و بر محور شبکه‌های هوشمند و داده‌محور زنجیره تأمین سازمان یافته است . کشورهایی که در ادغام داده، فناوری و لجستیک سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بالاترین سطوح کارایی را تجربه می‌کنند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با فعال‌شدن مکانیسم «اسنپ‌بک» و سایه بازگشت تحریم‌ها بر صنعت حمل‌ونقل ، کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیمان سنندجی ، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران ، در اظهاراتی صریح نسبت به وضعیت بحرانی ترانزیت کشور و از دست ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس اداره ترانزیت اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی گفت : در ۸ ماهه گذشته از سال جاری بیش از ۵۱۳ ...

    |

    نظرات کاربران