راه آهن بستان آباد - خاوران آماده بهره برداری است
این مسیر ریلی بخشی از طرح راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز است که هدف اصلی ساخت آن کاهش مسیر و اصلاح شبکه راه آهن از شمال غرب به مرکز کشور است . در سال های گذشته بخش اول این مسیر از میانه تا بستان آباد به طول 132 کیلومتر به بهره برداری رسیده است و هم اکنون حدفاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران نیز به طول 44 کیلومتر آماده بهره برداری است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها گفت : در راستای تحقق برنامه توسعه شبکه ریلی کشور ، عملیات اجرایی راه آهن بستان آباد - خاوران به اتمام رسید و این پروژه ریلی به عنوان یکی از پنج اولویت توسعه خطوط ریلی کشور در سال 1401 آماده بهره برداری است .
عباس خطیبی از اتمام عملیات اجرایی راه آهن بستان آباد - خاوران در روزهای پایانی سال 1401 خبر داد و گفت : این مسیر ریلی دومین پروژه از پنج پروژه ریلی مهم کشور است که عملیات اجرایی آن تکمیل و آماده بهره برداری است .
خطیبی این خط آهن را بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور اعلام کرد و اظهار داشت : این مسیر ریلی بخشی از طرح راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز است که هدف اصلی ساخت آن کاهش مسیر و اصلاح شبکه راه آهن از شمال غرب به مرکز کشور است . در سال های گذشته بخش اول این مسیر از میانه تا بستان آباد به طول 132 کیلومتر به بهره برداری رسیده است و هم اکنون حدفاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران نیز به طول 44 کیلومتر آماده بهره برداری است .
وی کاهش 114 کیلومتر از مسیر ریلی اتصال شمال غرب به مرکز کشور را مهمترین مزیت ساخت این راه آهن دانست و ادامه داد : علاوه بر افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر و افزایش ظرفیت های ترانزیتی ، زمان سفر نسبت به مسیر ریلی موجود ۴ ساعت کاهش می یابد .
معاون ساخت و توسعه راه آهن بنادر و فرودگاه ها همچنین با تاکید بر اهمیت استان آذربایجان شرقی در مسیر کریدورهای مهم بینالمللی گفت : از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور میکند که راهآهن بستان آباد - خاوران یکی از بخشهای مهم این کریدورها است .
وی حجم عملیات خاکی راه آهن میانه - تبریز را بیش از 15 میلیون متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت : به منظور ساخت این طرح ریلی 349 هزار متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته است و برای ساخت آن 6.1 هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور ، 84 هزار اصله تراورس و 26 دستگاه سوزن به کار به کار رفته است .
خطیبی در خصوص ابنیه فنی این پروژه توضیح داد و افزود : در این مسیر 13 دستگاه پل بزرگ به طول 2 هزار و 80 متر ، 156 دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و156 متر و دو دستگاه تونل به طول 2هزار و 930 متر احداث شده است .
معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه ها ساخت پل باسمنج در این مسیر ریلی را از لحاظ فنآوری ، مشخصات فنی ، سرعت عمل و اجرا و کیفیت یکی از نمونه های مثال زدنی دانست و گفت : این پل گفت : پل دارای 20 دهانه ۵۰ متری به طول هزار متر است و به عنوان بزرگترین پل این محور ریلی به روش پیشرانی برای اولین بار در قوس با توان و تخصص مهندسان ایرانی ساخته شده است .
وی همچنین از اتمام عملیات اجرایی ایستگاه راه آهن خاوران خبر داد وگفت: ایستگاه راهآهن خاوران در زمینی به وسعت 230 هزارمتر مربع در ابتدای شهر تبریز بنا شده است که مساحت ساختمان اصلی آن 3 هزار و 665 متر مربع و مساحت کل ساختمان ها 9 هزار و 75 متر مربع است.