در حال بارگذاری ...
  • برداشتن گام‌های موثر در توسعه فعالیت های لجستیکی شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران

    طرح سرمایه گذاری ترمینال کانتنیری در زمان خود دارای توجیهات اقتصادی برای این شرکت و سرمایه گذار بخش خصوصی بوده است که با توجه به تشدید تحریم ها و شیوع کرونا که موجب کاهش ورود کانتینر به کشور شده از یک سوء و عدم ثبات مدیریتی در این شرکت ، زمان بهره برداری را طولانی و انجام تعهدات از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی با تاخیر مواجه شده و تمایل ایشان به ادامه همکاری رو به کاهش است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل و نایب رییس هیات‌مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در نشست مطبوعاتی و خبری با اصحاب رسانه ، گفت : در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) تمام همکاران این شرکت با تلاش و مساعی شبانه‎روزی خود به دنبال توسعه فعالیت‌های لجستیکی و ارایه خدمات مطلوب کمی و کیفی به مشتریان و ارتقاء منافع بازنشستگان کشوری ، گام‌های موثری برداشته شده است .

    حمیدرضا کیامنفرد در ابتدای این نشست ، ضمن تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران حاضر در این نشست مطبوعاتی و با تاکید بر وظیقه ذاتی حوزه خبر و رسانه ، افزود : خبرنگاران رکن و شاخص مهمی در راستای شفافیت ، اثربخشی ، مشارکت عمومی در جهت قانون گرایی بنگاه های اقتصادی هستند . چرا که توسعه کشور مدیون جوانان عزیزی است که در عرصه‌های مختلف با نثار خونشان در راستای اعتلای ایران اسلامی گام برداشته اند .

    توسعه سهم بازار و فعالیت های لجستیکی در دستور کار شرکت قرار دارد

    کیامنفرد در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدامات انجام شده در حوزه های لجستیکی و اجرایی شرکت در سال گذشته و برنامه های شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در سال جاری ، گفت : این شرکت با شش دهه سابقه خدمت‌رسانی به تجار و صاحبان کالا در رویه های واردات و صادرات به عنوان بازوی لجستیک و اجرایی و مورد اعتماد گمرک جمهوری اسلامی ایران و امین حاکمیت شناخته می‌شود و تمامی منافع حاصل از ارائه خدمات این شرکت ، برای تامین حقوق بازنشستگان کشوری است . در حال حاضر این شرکت با ۴۱ شرکت و شعب تابعه مدیریتی و غیر مدیرتی در حال ارائه خدمات انبارداری ، تخلیه و بارگیری ، حفاظت و نگهداشت از کالاهای تجاری در اماکن گمرکی می باشد .

    نایب رئیس هیات مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران ادامه داد : با توجه به تشدید تحریم های اقتصادی و شیوع ویروس کرونا در سال گذشته و همچنین بسته بودن مرزهای تجاری کشور از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تا اواخر خرداد ماه سال ۱۳۹۹ و بازشدن تدریجی مرزها تا پایان نیمه اول سال گذشته ، استراتژی این شرکت حفظ سهم بازار و افزایش ۰.۳ درصدی بوده است . در همین راستا توانسته ۹۵ درصد عملیات لجستیکی بارهای ورودی از مسیر هوایی و ۵۵ درصد عملیات لجستیکی بارهای ورودی از مسیر زمینی را جذب کنیم . همچنین تکمیل انبارهای شرکت تابعه در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) در حوزه دریایی در دستور کار قرار داشت که در اواخر تیر ماه سال جاری به بهره برداری رسید . ضمنا کاهش ۵ ساله میانگین سنی ماشین آلات و تجهیزات عملیاتی شرکت با ورود تجهیزات جدید در سال گذشته و سال جاری در دست اقدام است .  

    مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در پاسخ به سوالی در رابطه با حضور در گمرکات جدید بالاخص در گمرکات مرزی ، گفت : حضور و استقرار در گمرکات زمینی از جمله دوغارون ، ماهیرود ، باشماق و پرویزخان بر اساس قرارداد دوجانبه با گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا و حضور در شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی (ره) و فرودگاه پیام از برنامه‌های توسعه این شرکت در بخش لجستیک زمینی و هوایی در سال جاری می باشد . در حال حاضر این شرکت در گمرک دوغارون مستقر شده و به ارائه خدمات به صاحبان کالا و تجار می پردازد و استقرار در سایر گمرکات در دست انجام است .

    تعرفه گذاری بر اساس رویه متناسب با قوانین و مدل های توسعه ای

    مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه تعرفه‌گذاری و میزان افزایش تعرفه ارائه خدمات شرکت در سال جاری ، گفت : تعرفه‌گذاری در شرکت بر اساس بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در حوزه معاونت عملیات شرکت مرکزی و شرکت‌های تابعه و متناسب با قوانین بالادستی و اخذ مصوبه هیات مدیره و سازمان‌های بالادستی از جمله سازمان حمایت صورت می‌گیرد. همچنین در راستای حمایت از منافع بازنشستگان به عنوان سهامداران اصلی شرکت ، به دنبال ایجاد مدل تعرفه گذاری جدیدی بر اساس مدل‌های بین المللی و توسعه‌ای بر اساس شاخص‌هایی از جمله حجم ، تناژ ، ارزش کالا و ... می باشیم . خاطرنشان می کنم میزان افزایش تعرفه سالیانه شرکت از میزان نرخ تورم و حقوق و دستمزد و ارزش کالاها به مراتب پایین‌تر است .

    توسعه فعالیت های حمل و نقل و کانتینری

    کیامنفرد در خصوص علل عدم راه اندازی ترمینال کانتینری در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی غرب و ورود به حوزه حمل و نقل و مشارکت با بخش خصوصی در هر دو مورد به خبرنگار پرتال حمل و نقل ، گفت : طرح سرمایه گذاری ترمینال کانتنیری در زمان خود دارای توجیهات اقتصادی برای این شرکت و سرمایه گذار بخش خصوصی بوده است که با توجه به تشدید تحریم ها و شیوع کرونا که موجب کاهش ورود کانتینر به کشور شده از یک سوء و عدم ثبات مدیریتی در این شرکت ، زمان بهره برداری را طولانی و انجام تعهدات از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی با تاخیر مواجه شده و تمایل ایشان به ادامه همکاری رو به کاهش است . لذا از سال ۱۳۹۸ تا امروز و در دو دوره سرپرستی قبلی و مدیریت راهبری فعلی با برگزاری جلسات متعدد با سرمایه گذار مربوطه به دنبال توافق دو طرفه برد - برد بوده ایم .

    وی ادامه داد : ورود شرکت به بخش حمل و نقل داخلی و بین المللی بر اساس دغدغه هایی بود که در سنوات گذشته (۱۳۹۵) برای مدیریت ارشد این شرکت مبنی به ورود به بازار حمل و نقل بوده و بر مبنای مطالعات داخلی صورت پذیرفته است . امروز با مشورت دستگاه های نظارتی و با انتصاب اعضاء هیات مدیره از بدنه کارشناسی شرکت انبارهای عمومی و انجام تعهدات و پرداخت بدهی‌های قانونی معوق و وصول مطالبات مرتبط با سنوات گذشته در راستای شفافیت فعالیت این دو شرکت و ابهام زدایی از آنها هستیم تا در مرحله بعد با مذاکراتی که با شرکت های ایسیکو ، ایران خودرو ، سایپا لجستیک و همچنین تجار و صاحبان کالاهای ترانزیتی و صادراتی داشته ایم ، عملیات این شرکت ها را در حوزه داخلی و بین الملل احیاء نماییم .

    با انجام تکالیف قانونی در سامانه جامع انبارها به دنبال شفافیت بوده و هستیم

    مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای حمایت از تولید و اشتغال‌زایی ، گفت : ما به دنبال تحقق شعار و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و پرهیز از شعار زدگی هستیم. با راه اندازی سامانه جامع تجارت، انبارهای عمومی ایران به عنوان یکی از سازمان های متولی نیز به دنبال شفافیت در مسیر تجارت خارجی کشور بود و با توجه به مصوبات و تکالیف مقرر شده از سوی شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور (دولت الکترونیک) در مهر ماه ۱۳۹۹ به این شرکت ، در ابتدا ، کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از واحدهای عملیات ، برنامه ریزی و فناوری اطلاعات شرکت تشکیل شد و جلسات متعددی با نماینده ویژه رییس جمهور در امور دولت الکترونیک ، دبیرخانه شورا ، نمایندگان وزرات صمت ، گمرک ، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار گردید . سپس این شرکت نسبت به ثبت مشخصات انبارهای شرکت ها و شعب تابعه در سامانه جامع انبارها و ایجاد بانک اطلاعاتی متمرکز برای دریافت اطلاعات از شرکت‌ها و شعب تابعه و ارسال اطلاعات به سامانه جامع انبارها اقدام و پس از آن با انتخاب شرکت انبارهای عمومی تهران به عنوان اولین مرکز در گمرکات زمینی ، در حال حاضر ۳۱ شرکت و شعبه تابعه دارای اتصال به سامانه جامع انبارها بوده و نسبت به صدرو قبض انبار با شناسه یکتا به صورت برخط اقدام می‌کنند. در همین راستا تشکر و قدردانی آقای آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و نایب رئیس شورا در جلسات شوراء و در حضور رئیس جمهور وقت (آقای روحانی) از شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران به عنوان یکی از سازمان های پیشرو در انجام تکالیف قانونی ، روشنگر این موضوع می باشد .

    همچنین ایجاد کمیته تخفیفات بر اساس مصوبه هیات مدیره و ارائه تخفیف به کالاهای تولیدی و کالاهای دارویی و همچنین تخفیف ۱۰۰ درصدی به کالاهای کرونایی بر اساس مقررات داخلی، یکی دیگر از اقدامات این شرکت در مسیر حمایت از تولید داخلی و بالاخص سلامت جامعه بوده است .

    شایان ذکر است ، شرکت انبارهای عمومی ایران به عنوان سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی سهلان تا پایان سال ۱۳۹۹ اقدام به جذب ۲۱ سرمایه گذار با حجم سرمایه گذاری ۲۳۲ میلیارد تومان کرده است که در همین خصوص ۱۱ طرح سرمایه گذاری با اشتغال‌زایی ۲۵۰ نفر به بهره برداری رسیده و ۸ طرح سرمایه گذاری در مرحله احداث از سوی سرمایه گذاران می‌باشد . همچنین تعداد ۱۰ سرمایه گذار با حجم سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم در ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ جذب شده است . درآمد حاصل از واگذاری های اراضی و عوارض تولید واحدهای تولیدی در منطقه در راستای توسعه زیرساخت های منطقه و پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری صرف خواهد شد .

    وصول مطالبات از محل کالاهای متروکه در دستور کار قرار دارد

    ایشان در پاسخ به سوالی مبنی بر درآمد شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران از محل کالاهای متروکه ، افزود : این شرکت بر اساس قوانین گمرکی به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا شناخته شده و بر اساس قوانین و بخشنامه های گمرکی کالاهای متروکه پس از گذراندن مدت توقف در اماکن گمرکی و عدم ترخیص به سازمان اموال تملیکی تحویل می گردد . لذا آن سازمان باید بر اساس قانون امور گمرکی نسبت به تعهد پرداخت هزینه های انبارداری به شرکت اقدام و پس از فروش کالاها باید مبالغ هزینه‌ای مرتبط با شرکت را برگرداند. در خصوص کالاهایی که امحاء و یا وضعیت دیگری برای آنها پیش می آید، آن سازمان باید بر اساس قوانین داخلی خود نسبت به تامین اعتبار از طریق بودجه سالیانه برای پرداخت هزینه های این شرکت اقدام نماید . در همین راستا تشکیل کمیته مطالبات و پیگیری از نهادهای قانونی در دستور کار شرکت قرار گرفته است تا بتوانیم از منافع صندوق بازنشستگی کشوری دفاع کنیم .

    انتظارات از دولت در تحقق وعده های بازنشستگان

    حمیدرضا کیامنفرد در پاسخ به سوالی در ارتباط با انتظارات مدیران بنگاه های اقتصادی از دولت جدید ، گفت : اهم انتظارات بر اساس اصول حاکمیت شرکتی در ذیل حکمرانی مطلوب ، از طریق ایجاد شفافیت ، پاسخگویی ، مسئولیت‌پذیری و ایجاد ثبات مدیریتی در بنگاه های اقتصادی کشور با اولویت تحقق برنامه های توسعه ای و تحول اثربخش از سوی مدیران این بنگاه‌ها است . همچنین تعدد حوزه های تصمیم گیری در کشور موجب ایستایی در توسعه کسب و کار بنگاه های اقتصادی شده است .

    دیدگاه حکمرانی مطلوب شرکتی در مجموعه صندوق بازنشستگی

    مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در خصوص نقش این شرکت در تحقق وعده های داده شده به بازنشستگان کشوری از جمله همسان سازی حقوق این قشر از جامعه ، گفت : امروز کشور ایران در جنگ اقتصادی بی رحمانه‌ای قرار دارد و باید عقب ماندگی های ایجاد شده در بنگاه های اقتصادی با مدیریت یکپارچه و جهادی اصلاح شود . نگاه علمی در کنار نگاه مدیریتی بر اساس شایسته سالاری ، کارایی و اثربخشی و مسئولیت پذیری به همراه قانون گرایی موجب افزایش بهره وری خواهد شد و این امر موجب تحولات مثبت در هر بنگاه اقتصادی است . این نگاه در صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا در طول یک و نیم سال گذشته جاری و ساری شده است و تحولات مثبتی در راستای جهش تولید در بنگاه های اقتصادی تابعه این صندوق صورت گرفته است . همچنین این شرکت به عنوان حافظ منافع بازنشستگان کشوری با افزایش درآمد و سوددهی خود، نقش به سزایی در تامین حقوق این قشر عزیز جامعه خواهد داشت .




    مطالب مرتبط

    سرعت بخشیدن به ترخیص کالا در ایستگاه های بازرسی خودرو ، راه آهن ، هوانوردی و مرزهای دریایی ، بهینه سازی سیستم مدیریت ریسک ، توسعه زیر ساخت گذرگاه های مرزی و افزایش تعداد ماموران گمرکی در گذرگاه های مرزی به منظور تسریع در روند ترخیص از جمله موارد مهمی بود که مورد بحث جدی قرار ...

    |

    آقای ذوقی از نیروهای جوان و تحصیل کرده و از بدنه کارشناسی و مدیریتی همین شرکت بوده است که منشاء اثر بوده است و وی اولین مدیرعامل از بدنه داخلی در طی چند دهه اخیر بوده است که این امر در مجموعه شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در طول دو سال گذشته پایه گذاری شده است .

    |

    نظرات کاربران