۵ راهکار عملی برای کاهش مصرف سوخت خودرو
تعویض لاستیکها با مدلهای کممصرف ، یکی از سادهترین و در عین حال مؤثرترین راهها برای کاهش مصرف سوخت است . لاستیکها در هنگام حرکت ، به دلیل تغییر شکل و اصطکاک با سطح جاده ، گرما تولید میکنند که به آن مقاومت غلتشی گفته میشود و این امر باعث مصرف بیشتر انرژی موتور میشود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، بهدنبال کاهش مصرف سوخت خودرو خود هستید ؟ این ۵ راهکار عملی شامل تغییرات در اگزوز ، آیرودینامیک ، ورودی هوا ، لاستیکها و تنظیمات موتور به شما کمک میکند .
کاهش مصرف سوخت ، دغدغهای همیشگی برای رانندگان است ؛ از سفرهای کوتاه شهری گرفته تا مسافرتهای طولانی و رانندگی در مسیرهای ناهموار . روشهای گوناگونی برای صرفهجویی در مصرف بنزین وجود دارد ، از جمله : کاهش وزن اضافی خودرو ، رانندگی ملایم و پرهیز از شتابگیریهای ناگهانی ، کاهش زمان روشن بودن موتور در حالت توقف (درجا کار کردن) و حتی اجتناب از سفرهای غیرضروری . خودروسازان نیز با ارائه فناوریهایی مانند سیستمهای انتقال متغیر پیوسته (CVT) ، سیستمهای هیبریدی و فناوری استارت-استاپ ، به بهبود بهرهوری سوخت کمک کردهاند . علاوه بر این موارد ، تغییرات فیزیکی مشخصی نیز وجود دارند که میتوانند به شکل قابل توجهی مصرف سوخت خودرو را کاهش دهند .
راهکارهای مؤثر کاهش مصرف سوخت خودرو
این تغییرات که معمولا «اکو-مد» یا «اکو-مدینگ» نامیده میشوند، با اعمال تغییرات در موتور یا نصب قطعات جانبی ، مصرف بنزین را کاهش میدهند . نکته جالب اینجاست که این تغییرات نه تنها به بهبود راندمان سوخت کمک میکنند ، بلکه میتوانند عملکرد و ظاهر خودرو را نیز بهبود بخشند. در ادامه به پنج راهکار عملی برای کاهش مصرف سوخت خودرو میپردازیم .
۱. سیستم اگزوز کت بک (Cat-back)
بهبود جریان خروجی گازهای اگزوز ، راهی مؤثر برای افزایش راندمان سوخت است و سیستم کت بک (Cat-back) دقیقا همین هدف را دنبال میکند . این سیستم ، بخشهایی از سیستم اگزوز اصلی خودرو را از مبدل کاتالیزوری تا انتهای لوله اگزوز تعویض میکند و شامل صدا خفهکن (منبع اگزوز) ، لوله خروجی ، لولههای رابط و رزوناتور (در صورت وجود) میشود . سیستمهای کت بک با استفاده از لولههای با قطر بیشتر ، فشار برگشتی اگزوز را کاهش داده و خروج سریعتر گازها را تسهیل میکنند . این بهبود در جریان خروجی ، باعث میشود موتور راحتتر تنفس کند و انرژی کمتری برای تخلیه گازها صرف کند که در نتیجه ، مصرف سوخت کاهش یافته و حتی ممکن است قدرت موتور نیز کمی افزایش یابد .
۲. بهینهسازی آیرودینامیک بدنه
آیرودینامیک نقش بسیار مهمی در مصرف سوخت ایفا میکند. هرچه بدنه خودرو آیرودینامیکتر باشد، مقاومت کمتری در برابر جریان هوا خواهد داشت و در نتیجه ، موتور برای حفظ سرعت و شتابگیری ، به نیروی کمتری نیاز خواهد داشت . راههای سادهای مانند برداشتن باربند یا سایر تجهیزات اضافی از سقف خودرو میتواند به بهبود آیرودینامیک کمک کند . برای بهبود بیشتر ، میتوان از قطعات آیرودینامیکی اختصاصی مانند سپرهای جلو و قابهای چرخ آیرودینامیک استفاده کرد . هدف اصلی ، کاهش مقاومت هوا با بهبود جریان هوا در اطراف خودرو است . استفاده از قطعات سبکتر مانند پنلهای فیبر کربن نیز علاوه بر بهبود آیرودینامیک ، وزن خودرو را کاهش داده و به کم کردن مصرف سوخت کمک میکند . کاهش ارتفاع سیستم تعلیق نیز میتواند با کاهش سطح مقطع روبروی باد ، مقاومت هوا را کاهش دهد .
۳. سیستم ورودی هوای سرد با جریان بالا
کیفیت هوای ورودی به موتور ، تأثیر مستقیمی بر عملکرد و مصرف بنزین دارد . سیستم ورودی هوای سرد با جریان بالا ، هوای سردتر ، متراکمتر و سرشار از اکسیژن را به موتور میرساند . این افزایش اکسیژن ، فرآیند احتراق را بهبود بخشیده و باعث میشود موتور سوخت را به شکل مؤثرتری بسوزاند و در نتیجه ، قدرت بیشتری به ازای هر واحد سوخت تولید کند . این سیستمها معمولاً از لولههای با قطر بزرگتر استفاده میکنند که حجم هوای ورودی به موتور را افزایش میدهد و به افزایش قدرت موتور نیز کمک میکند . استفاده از یک فیلتر هوای با کیفیت بالا در کنار این سیستم ، میتواند بازدهی آن را به حداکثر برساند .
۴. کاهش مصرف سوخت با لاستیکهای کممصرف
تعویض لاستیکها با مدلهای کممصرف ، یکی از سادهترین و در عین حال مؤثرترین راهها برای کاهش مصرف سوخت است . لاستیکها در هنگام حرکت ، به دلیل تغییر شکل و اصطکاک با سطح جاده ، گرما تولید میکنند که به آن مقاومت غلتشی گفته میشود و این امر باعث مصرف بیشتر انرژی موتور میشود . لاستیکهای کممصرف با طراحی خاص خود ، این مقاومت غلتشی را به حداقل میرسانند و در نتیجه ، انرژی کمتری برای حرکت خودرو مورد نیاز است . این لاستیکها با استفاده از الگوهای آج و ترکیبات لاستیکی ویژه ، اصطکاک و تولید گرما را کاهش میدهند و بسته به نوع خودرو و لاستیکها ، میتوانند مصرف بنزین را تا چند درصد کاهش دهند .
۵. بهینهسازی نرمافزاری موتور (چیپ تیونینگ یا تیونر)
چیپ تیونینگ یا استفاده از تیونرها ، ابزاری قدرتمند برای کاهش مصرف سوخت خودرو است . این ابزارها به شما امکان میدهند تنظیمات واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) را تغییر دهید . ECU وظایفی مانند نسبت هوا به سوخت و زمانبندی جرقهزنی را کنترل میکند . در حالی که بیشتر تنظیمات تیونینگ بر افزایش قدرت موتور متمرکز هستند ، میتوان ECU را برای بهبود راندمان سوخت نیز برنامهریزی کرد . این کار از طریق تغییر نرمافزار موجود (ریمپینگ) یا جایگزینی کامل آن با یک برنامه جدید (فلش تیونینگ) انجام میشود . این روشها امکان تنظیم دقیقتر موتور برای مصرف بهینه بنزین را فراهم میکنند و میتوانند در بلندمدت ، صرفهجویی قابل توجهی در هزینههای سوخت داشته باشند . برخی از تیونرها امکان انتخاب حالتهای مختلف رانندگی مانند حالت اقتصادی ، حالت پرقدرت و حالتهای سفارشی را نیز فراهم میکنند .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم