راهاندازی مسیر پروازی کارگو به روسیه ؛ نقطه عطفی در توسعه تجاری و ترانزیتی گیلان
یکی از مزیتهای استان گیلان قرار گرفتن در مجاورت کشورهایی مثل روسیه ، آذربایجان ، قزاقستان ، ترکمنستان است ، یعنی محور کسب و کار استان گیلان کار با این کشورهاست . به همین دلیل ما از دیرباز به دنبال این بودیم که فرودگاه رشت را به منطقه آزاد انزلی که یک ابزار توسعهای منطقه است متصل کنیم . مناطق آزاد هدف نیست بلکه یک ابزار برای توسعه اقتصادی کشور است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، در آیین راهاندازی مسیر پروازی کارگو به روسیه از فرودگاه رشت ، رضا مسرور ، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ، با اشاره به ظرفیتهای بینظیر استان گیلان در توسعه تجارت شمال کشور ، از تبدیل این استان به قطب ترانزیت کالا و مسافر در منطقه خبر داد .
رضا مسرور در جمع مسئولان استانی و نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی ، با بیان اینکه «گیلان سرزمین فرصتهاست» ، گفت : اگر الگوی توسعه کشورهای موفق را بررسی کنیم ، میبینیم که همه آنها براساس مزیتهای نسبی خود پیشرفت کردهاند . استان گیلان نیز با قرار گرفتن در همسایگی کشورهای مهمی مانند روسیه ، آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان ، باید محور اصلی فعالیتهای اقتصادی خود را بر تجارت با این کشورها متمرکز کند .
مسرور با اشاره به مقایسه تولید ناخالص داخلی (GDP) منطقه آزاد قشم و سنگاپور ، افزود : منطقه آزاد قشم دو و سهدهم برابر سنگاپور است ، اما GDP این کشور به مراتب بالاتر است . این نشان میدهد که باید روی هستههای تحول اقتصادی کار کنیم و مناطق آزاد را به ابزاری کارآمد برای افزایش GDP کشور تبدیل نماییم. وقتی روی مزیتهای نسبی مناطق کار کنیم ، تاثیر آن در توسعه اقتصادی کشور کاملا مشهود خواهد بود .
وی، فرودگاه رشت را یکی از نقاط کلیدی در توسعه ترانزیت هوایی دانست و گفت : حملونقل هوایی یکی از ارکان اصلی تجارت با کشورهای همسایه است و فرودگاه رشت باید به عنوان یک هاب منطقهای تقویت شود . شرکت اطلسایر میتواند با ایدههای نوین ، نقش مهمی در این زمینه ایفا کند .
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود : یکی از مزیتهای استان گیلان قرار گرفتن در مجاورت کشورهایی مثل روسیه ، آذربایجان ، قزاقستان ، ترکمنستان است ، یعنی محور کسب و کار استان گیلان کار با این کشورهاست . به همین دلیل ما از دیرباز به دنبال این بودیم که فرودگاه رشت را به منطقه آزاد انزلی که یک ابزار توسعهای منطقه است متصل کنیم . مناطق آزاد هدف نیست بلکه یک ابزار برای توسعه اقتصادی کشور است .
مسرور ، از ابلاغ دستورالعمل مشارکت بخشخصوصی در پروژههای مناطق آزاد خبر داد و افزود : سرمایهگذاران میتوانند با استفاده از روشهای مختلف تامین مالی ، در این فرودگاه و دیگر پروژههای زیرساختی مشارکت کنند . همچنین ، قوانین مناطق آزاد به آنها این امکان را میدهد که کالاها و تجهیزات مورد نیاز را بدون پرداخت عوارض وارد کنند .
وی با اشاره به برنامههای آینده ، از راهاندازی تاکسی هوایی در گیلان خبر داد و خطاب به کاپیتان رجبی گفت : انتظار داریم به زودی شاهد راهاندازی تاکسی هوایی در مسیرهای رشت به رامسر و حتی آستاراخان باشیم . این طرح میتواند علاوه بر تسهیل سفرهای داخلی ، به جذب گردشگر بینالمللی نیز کمک کند .
دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین از آغاز عملیات اجرایی اسکله هفتم بندر کاسپین خبر داد و تأکید کرد : با پیگیریهای مهندس طاعتیمقدم ، برنامهریزی شده است که ظرف دو تا سه سال ، تعداد پستهای اسکله این بندر به ۲۲ مورد افزایش یابد . همچنین ، فردا سرویس تاکسی دریایی بین انزلی و منطقه آزاد و بالعکس نیز راهاندازی خواهد شد .
مسرور با اشاره به ظرفیتهای تجاری اتحادیه اوراسیا ، گفت : این اتحادیه با حجم مبادلات ۷۰۰ میلیارد دلاری فقط با کشور روسیه ، فرصت بینظیری برای کشورهایهای مرزی با استان گیلان است . ما باید برنامهریزی دقیقی برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی به کشورهای عضو این اتحادیه داشته باشیم .
وی در ادامه از اتاق بازرگانی گیلان خواست تا با استفاده از این فرصت ، زمینه صادرات محصولات گیلان و استانهای همجوار را فراهم کند و افزود : بخشخصوصی باید در کنار دستگاههای دولتی قرار گیرد و با ارائه ایدههای نو به توسعه اقتصادی استان کمک کند .
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان با اشاره به نقش امیدآفرینی در توسعه کشور ، گفت : ما امروز شاهد آغاز پروژههایی هستیم که شاید کوچک به نظر برسند ، اما قطعا تأثیرات بزرگی در آینده اقتصادی گیلان و کشور خواهند داشت . با همکاری بخش دولتی و خصوصی ، میتوانیم گیلان را به الگویی موفق در توسعه منطقهای تبدیل کنیم .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم