در حال بارگذاری ...
  • ساخت سایت ترانشیپمنت ایستگاه راه آهن بین المللی سرخس به مرحله زیرسازی رسید

    پس از تکمیل این سایت ، توان حمل و نقل کانتینر به خصوص واگن ها و بارهای کانتینری ورودی از روسیه ، چین و قزاقستان به ایران افزایش می یابد و حمل و نقل یا ترانزیت بارهای کانتینری که معمولا بارهای گران تر و یا خاص هستند در مسیر ایران بیشتر می شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل راه آهن خراسان گفت : قرارداد ساخت پهنه و سایت جابجایی ریلی کانتینر(ترانشیپمنت) در محدوده ایستگاه راه آهن بین المللی سرخس به مرحله زیرسازی رسیده است .

    مصطفی نصیری ورگ گفت : هم اکنون قطارهای حامل کانتینر در ایستگاه بین المللی سرخس وارد شده و جا به جایی کانتینر از واگن های باری ترکمنستان و دیگر کشورهای مشترک المنافع (با ریل عریض) با واگن های ایرانی (با ریل استاندارد) با ظرفیت محدود صورت می گیرد . شرکت مشترک ایرانی - چینی "پارک لجستیک سرخس" به عنوان مجری و سرمایه گذار این طرح ، پهنه ای به وسعت ۱۸ هکتار در محدوده ایستگاه راه آهن سرخس را اجاره و کار ساخت این سایت کانتینری را آغاز کرده است .

    مدیر کل راه آهن خراسان گفت : برای انجام تبادل کانتینر بین واگن‌های ترکمنستانی و ایرانی قرار است چهار خط آهن ۹۰۰ متری به موازات یکدیگر ، ۲ خط با ریل عریض و ۲ خط با ریل استاندارد برای ناوگان ایرانی ساخته شود . پس از تکمیل این سایت ، توان حمل و نقل کانتینر به خصوص واگن ها و بارهای کانتینری ورودی از روسیه ، چین و قزاقستان به ایران افزایش می یابد و حمل و نقل یا ترانزیت بارهای کانتینری که معمولا بارهای گران تر و یا خاص هستند در مسیر ایران بیشتر می شود .

    وی ادامه داد : پیش بینی می شود طی ۶ ماه نخست امسال پهنه کانتینری یاد شده به صورت محدود به بهره برداری برسد و در ادامه با تکمیل این مجموعه حمل و نقلی ، ترانشیپمنت کالا از قطارهای ترکمنستانی و حوزه کشورهای مشترک المنافع بیشتر شود .

    دفتر شرکت مشترک چینی - ایرانی "پارک بین المللی لجستیک سرخس" تابستان ۱۴۰۲ بازگشایی شد ، فعالیت این پارک حمل و نقلی در ۲ بخش یا سایت «اصلی» و «موقت» اجرا خواهد شد که هدف نخست از راه اندازی هر دو بخش ، ترانزیت ، صادرات و واردات ریلی کالا در مسیر سه هزار و ۷۰۰ کیلومتری از غرب چین تا آسیای مرکزی و سپس مرز سرخس خراسان رضوی است .

    خطوط ریلی در کشورهای آسیای مرکزی عریض تر از ریل های موسوم به «نرمال» است . ایران ، چین و بسیاری از کشورهای جهان از ریل نرمال و معمولی در شبکه ریلی خود استفاده می کنند .

    لازمه حمل بار از غرب چین به کشورهای قزاقستان یا قرقیزستان و سپس انتقال بار به ریل نرمال ایران ایجاد سایت های ترانشیپمنت کالا از قطارها با ریل عریض به قطارها با ریل نرمال و عکس آن است و پارک بین المللی لجستیک سرخس در حقیقت محل تبادل و یا همان ترانشیپمنت کالا از قطارهای باری با ریل عریض به واگن های ایرانی با ریل معمولی است .

    گذرگاه مرزی ریلی-جاده ای سرخس در انتهایی ترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هم مرز با ترکمنستان واقع شده است که از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی و چین محسوب می‌شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در هشت ماهه سال جاری با تردد ۱۷ هزار و ۱۴۲ رام قطار مسافری در مسیرهای منتهی به مشهدمقدس بیش از ۱۰ میلیون نفر مسافر و زائر حضرت ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل راه آهن در بازدید از اداره کل راه آهن خراسان گفت : رسالت ما ، جلب رضایت مردم است و ضرورت دارد که خدمات ریلی در بخش ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، ساختمان مرکزی شهدای راه آهن خراسان با حضور سید میعاد صالحی افتتاح شد . این ساختمان ...

    |

    نظرات کاربران