اتحاد لجستیکی در کشور نداریم
به گزارش پرتال حمل و نقل ، در حاشیه ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ، لجستیک و صنایع وابسته ۱۴۰۴ که به همت شرکت نمایشگاهی میلاد نور برگزار شد ، میثم محمدی زاده معاون امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار ما گفت : متأسفانه نگاه بخشینگر و نبود تمرکز و یک برنامه جامع در حوزه لجستیک کشور ، باعث شده از رقبا عقب بمانیم .
وی با اشاره به تحولات منطقهای افزود : در اطراف ایران ، کانالهای لجستیکی قدرتمندی در حال شکلگیری است . ما در برخی حوزهها عملکرد مناسبی داشتیم اما در بخشهایی نیز ضعفهای جدی وجود دارد . برای مثال گاهی توسعه ریلی بدون توجه به حملونقل جادهای یا هوایی پیش رفته و برعکس . همچنین پروژههایی که باید بهموقع تکمیل میشدند، به دلیل تعلل و سهلانگاری به نتیجه نرسیدند و این موضوع موجب عقبماندگی در رقابت منطقهای شده است .
محمدیزاده نبود فرماندهی واحد در حوزه لجستیک را یکی از چالشهای اصلی دانست و ادامه داد : لازم است یک متولی با نقشه راه مشخص ، مدیریت یکپارچه لجستیک را در کشور به دست بگیرد . امروز شاهد فعالیت پراکنده شرکتهای لجستیکی هستیم که بسیاری از آنها و تجهیزاتشان با طرح جامع لجستیک کشور همخوانی ندارند . این مسأله در حوزههای مختلف مانند نوع و تعداد واگنها ، جادههای دسترسی به بنادر و زیرساختهای اختصاصی بهوضوح دیده میشود .
او درباره بندر کاسپین توضیح داد : سالها طول کشید تا خط ریلی به این بندر متصل شود ، اما به محض بهرهبرداری ، عملیات تخلیه و بارگیری آغاز شد . هرچند ضعفهایی در ایستگاه و زیرساختهای ریلی وجود داشت ، اما مانع از فعالیت نشد . با این حال ، اگر از ابتدا برنامهریزی دقیقتری انجام میشد ، میتوانستیم شاهد پیشرفت سریعتر و گستردهتری باشیم .
معاون امور بنادر و حوزه خزر در پایان تأکید کرد : کشور نیازمند یک فکر اساسی و کلان در حوزه لجستیک است . نباید صرفاً به ظرفیتهای کشورهای اطراف نگاه کنیم ، بلکه باید توانمندیهای داخلی را بشناسیم ، بسازیم و بالفعل کنیم تا فرصتها به تهدید تبدیل نشوند .