در حال بارگذاری ...
  • آمادگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاری در بندر چابهار

    علیرغم تحریم‌ها و محدودیت‌ها وضعیت کشتیرانی مطلوب است ؛ هر چند طی سال جاری میلادی نیز شاهد کاهش ۴۵ تا ۵۵ درصدی نرخ کرایه حمل نسبت به سال ۲۰۲۴ در صنعت کشتیرانی جهانی بوده‌ایم . در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ شاهد رشد ۴ دهم درصدی حمل کانتینر با جابه‌جایی بیش از ۸۶۰ هزار TEU کانتینر بودیم .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت : با تکمیل راه‌آهن زاهدان به چابهار ، کریدور شمال - جنوب در مرحله‌ای تازه‌ای قرار می‌گیرد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد که حمل‌و‌نقل کالا از این مسیر را توسعه دهد ؛ بنابراین از مدت‌ها قبل اعلام کرده‌ایم خروج سرمایه‌گذاران خارجی از بندر چابهار هیچ لطمه‌ای به بندر نخواهد زد و کشتیرانی آماده است روند توسعه بندر را نیز تسریع بخشد .

    محمدرضا مدرس‌خیابانی در جلسه مجمع عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منتهی به سال مالی ۱۴۰۴.۰۳.۳۱ با بیان اینکه این شرکت ، مقام نخست در میان شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی کشور و منطقه را در اختیار دارد ، خاطرنشان کرد : کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون رتبه هفدهم بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی کانتینری جهان را در اختیار دارد و حدود یک دهه است که در میان ۲۰ کشتیرانی بزرگ کانتینری جهان قرار گرفته است .

    وی با اشاره افزایش ۴۱ درصدی سرمایه این شرکت در مجمع فوق‌العاده سال جاری و رسیدن آن به ۱۱۶ هزار میلیارد ریال ، گفت : علیرغم تحریم‌ها و محدودیت‌ها وضعیت کشتیرانی مطلوب است ؛ هر چند طی سال جاری میلادی نیز شاهد کاهش ۴۵ تا ۵۵ درصدی نرخ کرایه حمل نسبت به سال ۲۰۲۴ در صنعت کشتیرانی جهانی بوده‌ایم . در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ شاهد رشد ۴ دهم درصدی حمل کانتینر با جابه‌جایی بیش از ۸۶۰ هزار TEU کانتینر بودیم .

    وی افزود : در بخش حمل فله نیز طی سال ۱۴۰۳ با حمل ۱۰ میلیون و ۲۳۳ هزار تن انواع کالا ۹.۳ درصد رشد به ثبت رساندیم و همزمان در دریای خزر نیز ، ناوگان کشتیرانی دریای خزر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حمل ۱ میلیون ۴۱۳ هزار تُن کالا، ۱۱ درصد رشد را تجربه کرد .

    مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه گزارش خود به مجمع عمومی عادی سالیانه این کشتیرانی گفت : شرکت کشتیرانی والفجر از دیگر توابع کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۶.۲ درصد رشد در فعالیت‌های خود ثبت کرد و شرکت حمل‌ونقل ترکیبی که بازوی ریلی گروه کشتیرانی است جهش ۲۴.۲ درصدی داشت .

    وی با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نزدیک به ۴ هزار نیروی دریانورد در اختیار دارد ، تاکید کرد : با افتخار اعلام می‌کنیم که تمامی این دریانوردان ایرانی هستند در حالی که در سال ۱۳۹۸ بیش از ۶۸۰ نفر دریانورد خارجی در ناوگان فعال بودند که با تلاش موسسه آموزشی کشتیرانی اکنون همه دریانوردان ما ایرانی هستند و جز در موارد اضطرار و ضرورت در بنادر خارجی ، دریانورد خارجی به ناوگان ملحق نمی‌شود .

    نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص دارایی‌های این کشتیرانی نیز تصریح کرد : در حال حاضر ۱۴۴ فروند انواع شناور با ظرفیت ۵ میلیون DWT که شامل ظرفیت حمل ۱۶۰ TEU کانتینر نیز می‌شود در ناوگان فعال هستند ، همچنین ۳۲۴ هزار TEU کانتینر نیز در حوزه کانتینری برای ارائه خدمات صادراتی و وارداتی به بازرگانان و تولیدکنندگان کشور در مالکیت ناوگان قرار دارند که در کنار حدود ۱۶۰۰ دستگاه انواع واگن باری در حال فعالیت هستند .

    مدرس‌خیابانی درباره عملکرد مالی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت : عملکرد تلفیقی مالی شرکت ۴۰ درصد رشد را نسبت به سال مالی پیشین نشان می‌دهد که سود هر سهم را با رشد ۱۱۹ درصدی به بیش از ۱۱۸۰ ریال رسانده است . در سال اول حضور گروه کشتیرانی در بندر چابهار موفق شدیم عملیات کانتینر این بندر را از صفر به جابه‌جایی ۶ هزار TEU کانتینر برسانیم در سال ۱۴۰۳ این رقم به ۸۸ هزار TEU جهش یافت و پیش‌بینی می‌کنیم این رقم در پایان سال جاری به ۱۳۰ هزار TEU کانتینر برسد که معنای دیگر آن این است که بندر چابهار از رتبه آخر بنادر جنوب کشور به دومین بندر بزرگ این منطقه پس از بندرعباس ارتقاء پیدا می‌کند .

    مدرس‌خیابانی تصریح کرد : با تکمیل راه‌آهن زاهدان به چابهار کریدور شمال-جنوب در مرحله‌ای تازه‌ای قرار می‌گیرد که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد که حمل‌و‌نقل کالا از این مسیر را توسعه دهد بنابراین از مدت‌ها قبل اعلام کرده‌ایم خروج سرمایه‌گذاران خارجی از بندر چابهار هیچ لطمه‌ای بندر نخواهد زد و کشتیرانی آماده است روند توسعه بندر را نیز تسریع ببخشد .

    مدرس خیابانی در ادامه اظهارات خود به موضوع استفاده از توان داخلی از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی پرداخت و بیان داشت : ۸۰ درصد از نیاز‌های جاری ناوگان با استفاده از توان تولید داخلی تامین می‌شود و از این طریق سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار به بازار داخلی تزریق می‌شود . خرید ۱۵۰ دستگاه واگن طی سال ۱۴۰۳ از تولیدکنندگان داخلی و همچنین انجام بخش بزرگی از تعمیرات شناور‌ها و کانتینر‌ها در داخل کشور نیز از جمله تلاش‌های گروه کشتیرانی برای یاری رساندن به اقتصاد و تولید ملی می‌توان برشمرد .

    به گفته نائب رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیش از ۹۰ درصد از سوخت کم‌سولفور مورد نیاز شناور‌ها از داخل کشور تامین می‌شود و در بندر چابهار که سوخت‌رسانی به شناور‌ها دارای محدودیت بود با استفاده از شناور سوخت‌رسان ناوگان و سوخت تولید داخل، این محدودیت تا حد زیادی برطرف شده است .

    مدرس‌خیابانی در پایان با تأکید بر اینکه در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تأمین اقتصاد کشور راهبرد محوری است ، تصریح کرد : اکنون در وضعیت جنگ ترکیبی اقتصادی هستیم ، اما به مردم عزیز اطمینان می‌دهیم با وجود تمام محدویت‌های تحمیلی از سوی تحریم‌های ظالمانه، کارکنان این گروه تمام همت و تلاش خود را به کار می‌برند که کوچکترین وقفه‌ای در روند اقتصادی کشور ایجاد نشود .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    امید است با پیگیری‌های مشترک کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های مرتبط ، بتوانیم ازظرفیت‌‎های بندر چابهار و پسکرانه آن برای توسعه پایدار سیستان و بلوچستان بهره‌ ببریم .

    |

    آنچه که در سال‌های گذشته بندر چابهار را از لیست بنادر اصلی کشور خارج کرده بود ، این بود که عملاً شرکت‌های کشتیرانی ، حتی ایرانی خط مستقیم به بندر چابهار نداشتند ، اما از سال گذشته ظاهراً شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی خطوط مستقیم دارد و به صورت مستقیم به این بندر بار می‌آورند ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سند جامع پدافند غیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از اخذ تاییدیه‌های لازم از سازمان پدافند غیرعامل ، در جلسه شورای ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، یک مقام ارشد حوزه حمل‌ونقل دریایی روسیه اعلام کرد که حمل‌ونقل تجاری در دو مسیر راهبردی روسیه – ایران – هند و روسیه ...

    |

    کارشناسان معتقدند کابل اکنون به بندر چابهار نه فقط به‌ عنوان یک مسیر تامین کالا ، بلکه به‌ عنوان گزینه‌ای استراتژیک و پایدار نگاه می‌کند ؛ گزینه‌ای که تحت تأثیر ساختار قدرتمند و رو به توسعه آن در ایران ، می‌تواند وابستگی افغانستان به مسیرهای غیرقابل‌ اعتماد گذشته را کاهش ...

    |

    نظرات کاربران