در حال بارگذاری ...
  • ماده ۱۲ انگیزه ای برای سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، امیر افسردیر ، مدیرعامل گروه صنعتی پلور سبز در میزگرد تخصصی بررسی آسیب‌ها و مشکلات صنایع ریلی و راهکارهای برون‌رفت از وضعیت موجود اظهار کرد : یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در صنعت ریلی ، نحوه ارائه آمار عملکرد شرکت‌هاست . در بسیاری از موارد ، تفاهم‌نامه‌ها به‌عنوان قرارداد یا عملکرد اجرایی در نظر گرفته می‌شوند ، در حالی‌که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این تفاهم‌ها به قرارداد واقعی تبدیل شوند . به عنوان مثال ، برخی از تفاهم‌نامه‌های من تا پنج سال زمان برده‌اند تا به مرحله قرارداد برسند ، اما در گزارش عملکرد شرکت‌ها به‌عنوان اقدام اجرایی ثبت می‌شوند . این روند باعث می‌شود تصویری غیرواقعی از وضعیت فعالیت‌ها ارائه شود .

    افسردیر با اشاره به ساختار سهامداری این مجموعه گفت : گروه صنعتی پلور سبز متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است و سهامدار آن بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته فرهنگی کشور هستند . با وجود این ، در سطح استان‌ها حمایت مؤثری از این مجموعه صورت نمی‌گیرد . در حال حاضر نیز مانند گروه مبنا، با مشکلات کارگری و حقوق معوقه مواجهیم .

    او در ادامه با انتقاد از فشارهای مالیاتی و عوارض شهرداری اظهار کرد : تازه به شرکت آمده بودم که متوجه شدم به دلیل دیواری نیمه‌کاره ، شهرداری یکی از شهرستان‌ها جریمه‌ای به مبلغ ۸۵ میلیارد تومان برای ما صادر کرده است ! از سوی دیگر ، سازمان امور مالیاتی برای شرکتی که هیچ سودی نشان نمی‌دهد، رقم‌های هنگفتی به‌عنوان مالیات تعیین می‌کند . چنین برخوردهایی تولیدکننده را به مرز ورشکستگی می‌کشاند .

    مدیرعامل پلور سبز گفت : وقتی حساب‌های بانکی شرکت مسدود و اموال توقیف می‌شود، نه تنها مشکلات مالی حل نمی‌شود بلکه تولید هم متوقف می‌شود . از سوی دیگر ، اگر کارفرما نتواند به موقع حق بیمه کارگران را پرداخت کند ، بیمه آنان قطع می‌شود و این مسئله باعث افزایش تنش‌های کارگری می‌شود .

    افسردیر با تأکید بر لزوم تحقق عملی شعار حمایت از تولید ، خاطرنشان کرد : وقتی شعار "حمایت از تولید" داده می‌شود ، باید موانع موجود از سر راه تولیدکننده برداشته شود ، نه اینکه با افزایش بروکراسی و فشارهای مالیاتی، انگیزه تولید از بین برود .

    وی درباره وضعیت فعلی این شرکت گفت : اکنون مهم‌ترین معضل مجموعه ما کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است . بسیاری از قراردادها سال‌ها بلاتکلیف مانده‌اند . برای نمونه ، قراردادی با شرکت رجا برای ساخت ۴۹ واگن مسافری بیش از ۲۰ سال است که به نتیجه نرسیده ، در حالی که کشور به این واگن‌ها نیاز مبرم دارد . خوشبختانه با حمایت آقای ملانژاد ، مدیرعامل رجا ، امیدواریم این قرارداد طی هفته‌های آینده فعال شود و واگن‌ها در دو سال آینده تکمیل و وارد ناوگان ریلی کشور شوند .

    او افزود : در حال حاضر تنها ۲۰ درصد ظرفیت خط تولید ما فعال است ، اما تمام هزینه‌های کارخانه و حقوق کارکنان پرداخت می‌شود ؛ این یعنی فعالیت با ضرر . وقتی تبصره ۱۸ و ماده ۱۲ منابع مالی به بهره‌برداران تزریق نمی‌شود ، انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری باقی نمی‌ماند .

    افسردیر در پایان پیشنهاد داد : برای اصلاح وضعیت موجود ، دولت باید از دخالت در قیمت‌گذاری بلیت و بار در حوزه ریلی دست بردارد و اختیار این بخش را به بهره‌برداران بسپارد . در این صورت ، شرکت‌ها برای ارائه خدمات بهتر رقابت می‌کنند و به تبع آن ، سفارش‌های بیشتری به واگن‌سازان داخلی داده می‌شود . ما نیز متعهد شده‌ایم قطارهای چهارستاره را به پنج‌ستاره ارتقا دهیم تا کیفیت خدمات ریلی کشور ارتقا یابد .

     

     

     

     
     
     
     
    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم
     
     
     
     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمدرضا کمالی‌نژاد ، قائم‌مقام گروه صنعتی پلور سبز ، در میزگرد تخصصی بررسی آسیب‌ها و مشکلات صنایع ریلی و راهکارهای ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، حذف تبصره ۱۸ بودجه کل کشور که یکی از کارکردهای آن ، ارائه تسهیلات به حوزه حمل‌ونقل بود ، نیازمند تعریف جایگزینی برای ...

    |

    در بیست سال گذشته با کاهش تصدی‌گری دولت و آغاز خصوصی‌سازی در راه آهن ، تغییر ساختاری در راه آهن شکل گرفته و اکنون نیازمند نگاه نو و تغییر در فرایندها هستیم .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن به همراه معاون فنی و زیربنایی ، مشاور مدیرعامل و مدیرکل دفتر مدیرعامل و ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، یکصد و ششمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) ، با حضور جبارعلی ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و ...

    |

    نظرات کاربران