در حال بارگذاری ...
  • راهکارهای فعال‌سازی کریدورهای ریلی ایران / نگاهی به ظرفیت ۳ کریدور ریلی عبوری از کشور

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، موقعیت جغرافیایی ایران ، یک دارایی ژئواکونومیک بی‌بدیل است که در کمتر کشوری نظیر آن یافت می‌شود . قرارگیری در محل تلاقی سه‌پهنه مهم جهان‌ (آسیای‌میانه ، قفقاز و خلیج‌فارس) و حضور در مسیر کوتاه‌ترین و امن‌ترین راه زمینی شرق به غرب و شمال به جنوب ، ظرفیت تبدیل ایران به یک قدرت لجستیکی اثرگذار در اوراسیا را فراهم کرده است .

    نورالله بیرانوند معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در نوشتاری به بررسی راهکارهای عملی برای فعال‌سازی کریدورهای ریلی ایران و تقویت ترانزیت منطقه‌ای پرداخته است .

    فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی ریلی می‌تواند این وضعیت را به‌صورت بنیادین تغییر دهد . اتصال پایدار ایران به شبکه‌های حمل‌ونقل منطقه‌ای و جهانی ، کشور را از یک «گذرگاه منفعل» به یک «هاب فعال لجستیک و ترانزیت» تبدیل می‌کند ؛ هابی که نقشی تعیین‌کننده در معادلات ژئوپلیتیک ، تعاملات اقتصادی منطقه‌ای و حتی موازنه‌های قدرت در آسیای جنوب‌غربی و اوراسیا ایفا می‌کند .

    توسعه کریدورها تنها یک راهبرد حمل‌ونقل نیست ، بلکه اقدامی ملی با آثار مستقیم در افزایش قدرت چانه‌زنی سیاسی ، تقویت جایگاه ژئواکونومیک ایران ، ایجاد هزاران شغل پایدار ، افزایش درآمدهای ارزی ، توسعه صنایع صادرات‌محور و بهره‌گیری از ظرفیت بازارهای پررونق آسیای‌میانه ، قفقاز ، هند ، چین و روسیه است . فعال‌سازی این کریدورها می‌تواند سهم ایران از بازار خدمات لجستیک منطقه - که ارزش آن سالانه صدها میلیارد دلار برآورد می‌شود - را به‌طور چشمگیری افزایش دهد و به تقویت بنیان‌های مالی و ارزی کشور کمک کند .

    ظرفیت ۳ کریدور اصلی ریلی ایران

    ایران سه‌کریدور کلیدی و استراتژیک در اختیار دارد که برای آینده اقتصادی کشور حیاتی هستند :

    ۱. کریدور شمال - جنوب

    ۲. کریدور شرق - غرب

    ۳. کریدور خلیج‌فارس - آسیای‌میانه

    این کریدورها امکان اتصال ایران به چهار بازار بزرگ اوراسیا ، اروپا ، هند و چین را فراهم می‌کنند و کشور را در جایگاه یک مسیر ترانزیتی سریع ، مقرون‌به‌صرفه و قابل‌اعتماد قرار می‌دهند . به‌طور بالقوه ، ظرفیت مجموع این کریدورها می‌تواند ارزش تجاری سالانه‌ای بین ۱۴۰ تا ۲۶۰ میلیارد دلار ایجاد کند .

    به همین دلیل در برنامه هفتم توسعه ، هدف بلندپروازانه‌ای برای رساندن حجم ترانزیت کشور به ۴۰میلیون تن تعیین شده است . با این‌ حال ، پرسش اصلی این است که برای فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی ریلی ایران دقیقاً چه باید کرد ؟

    ضرورت اتخاذ رویکرد فراتر از توسعه فیزیکی

    اگرچه تکمیل زیرساخت‌ها ، برقی‌سازی مسیرها ، رفع گلوگاه‌ها و تأمین ناوگان مناسب از ضرورت‌های انکارناپذیر محسوب می‌شود ، اما اتکای صرف به این اقدامات کافی نیست . تجربه کشورهای موفق نشان می‌دهد که فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی نه‌تنها یک پروژه عمرانی ، بلکه یک پروژه ملی چندبعدی است که باید همزمان در چهارسطح پیگیری شود :

    ۱. سطح سیاسی و دیپلماسی کلان

    ۲. سطح همکاری‌های بین‌المللی ریلی و گمرکی

    ۳. سطح بازاریابی ، جذب بار و مدیریت تقاضا

    ۴. سطح توسعه فنی ، زیرساختی و لجستیکی

    بنابراین تحقق هدف تبدیل ایران به هاب ترانزیت منطقه ، مستلزم طراحی و اجرای یک طرح جامع و منسجم است که ابعاد سیاسی ، بازرگانی ، بازاریابی و فنی را یکجا پوشش دهد و در تمام سطوح حکمرانی و دیپلماسی کشور از آن حمایت شود. طرح فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی ریلی ایران حداقل باید چهارمحور اصلی اقدام به شرح زیر را در برگیرد :

    محور اول - دیپلماسی و همکاری‌های بین‌المللی راهبردی

    این محور بر ایجاد چارچوب‌های کلان سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای توسعه کریدورها تمرکز دارد.

    اقدامات کلیدی :

    • توافقات سیاسی دوجانبه ، چندجانبه و منطقه‌ای : فعال‌سازی ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی مانند شانگهای و بریکس برای توسعه تجارت و حمل‌ونقل ، با تأکید بر مشارکت چین ، هند و روسیه .

    • فعال‌سازی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های بازرگانی : بسیج دیپلماسی اقتصادی از طریق سفارتخانه‌ها و دفاتر بازرگانی ایران در کشورهای مسیر کریدور ، برای ایجاد تعامل مستقیم بین تجار و جذب آن‌ها به کریدورهای ریلی ایران .

    • تأمین مالی و سرمایه‌گذاری مشترک : توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه برای جذب سرمایه و فاینانس جهت توسعه زیرساخت‌های کریدوری در ایران و کشورهای مسیر، با بهره‌گیری از صندوق‌های توسعه‌ای و بانک‌های بین‌المللی .

    محور دوم - همگون‌سازی فنی ، عملیاتی و فرایندی

    این محور به هماهنگی اجرایی و فنی بین نهادهای دخیل در فرایند ترانزیت می‌پردازد .

    اقدامات کلیدی :

    • همکاری بین راه‌آهن‌های کشورهای مسیر کریدور : ایجاد مکانیسم‌های مدیریت مشترک ، شامل یکپارچه‌سازی زمان‌سیر، تعرفه‌های حمل شفاف و هماهنگ و استقرار سیستم تبادل الکترونیکی داده‌ها بین راه‌آهن‌ها .

    • هماهنگی‌های گمرکی و مرزی : اجرای پروژه‌های مشترک با گمرکات و مرزبانان کشورهای همسایه برای کاهش تشریفات زائد ، تسریع عبور کالا و ساده‌سازی تبادل واگن‌ها .

    • هماهنگی استانداردها : توافق بر سر استانداردهای فنی زیرساخت، ناوگان و روش‌های حمل ، از جمله عرض خطوط و انواع واگن‌های قابل‌ تبادل .

    محور سوم - بازاریابی هدفمند و مدیریت تقاضا ( STP )

    جذب بار و مشتری برای کریدورها نیازمند استراتژی بازاریابی دقیق و مبتنی بر داده است . چارچوب STP شامل سه‌مرحله اصلی است :

    ۱- بخش‌بندی بازار ( Segmentation )

    تقسیم بازار به بخش‌های قابل‌مدیریت بر اساس نوع کالا و نیازهای مشتریان ، شامل :

    - کانتینرهای زمان‌حساس

    - کالاهای فله‌ای

    - محصولات پتروشیمی

    ۲- هدف‌گذاری ( Targeting )

    انتخاب بخش‌های جذاب و دارای مزیت رقابتی برای تمرکز منابع و سرمایه‌گذاری .

    کریدور شمال - جنوب به دلیل صرفه‌جویی زمانی ، اولویت نخست قرار می‌گیرد .

    ۳- جایگاه‌یابی ( Positioning )

    - ایجاد تصویر ایران به‌عنوان مسیر زمینی سریع ، قابل‌ اطمینان و مقرون‌به‌صرفه در ذهن مشتریان و تصمیم‌گیرندگان لجستیکی .

    - تقویت برند کریدورهای ایران در بازارهای اوراسیا و جنوب و شرق آسیا، با تاکید بر همکاری‌های کلیدی با چین ، هند و روسیه .

    اقدامات عملیاتی STP :

    • تدوین بسته‌های خدماتی اختصاصی برای انواع کالا و مشتریان با توجه به نیازهای زمانی و حجم محموله .

    • برگزاری رویدادهای تخصصی و نمایشگاه‌های بین‌المللی لجستیک برای معرفی ظرفیت‌های کریدورها و جذب سرمایه‌گذاران خارجی .

    • استفاده از داده‌های تحلیلی و تخمینی برای برآورد حجم بار و ارزش اقتصادی بالقوه کریدورها .

    محور چهارم - توسعه و نوسازی زیرساخت ریلی کریدوری

    این محور به توسعه فیزیکی شبکه ریلی و افزایش ظرفیت حمل‌ونقل بین‌المللی اختصاص دارد .

    اقدامات کلیدی :

    • تکمیل و تقویت کریدور شمال - جنوب :

    - تکمیل محور رشت - آستارا برای اتصال کامل به شبکه قفقاز .

    - دوخطه‌سازی و برقی‌سازی محور سرخس - بندرعباس به‌عنوان شریان اصلی کریدور .

    - تکمیل خط چابهار - زاهدان برای اتصال بندر اقیانوسی چابهار به شبکه سراسری .

    • تکمیل و تقویت کریدور شرق - غرب :

    -دوخطه‌سازی و برقی‌سازی محور سرخس - تبریز - چشمه ثریا برای افزایش ظرفیت و سرعت مسیر ارتباطی با اروپا .

    • رفع سایر گلوگاه‌ها : تکمیل پروژه‌های خطوط دوم در مسیرهای پرترافیک و نوسازی ناوگان لکوموتیو و واگن .

    • توسعه پایانه‌های ریلی - دریایی در بنادر : تجهیز بنادر چابهار و بندرعباس برای بارگیری مستقیم کالا از کشتی به قطار .

    • توسعه و احداث هاب‌های لجستیک : ایجاد و توسعه مراکز لجستیک در نقاط مرزی و همچنین مناطق مهم در امتدادکریدورها

    • مکانیزاسیون فرایندهای بارگیری و انبارداری : استفاده از سیستم‌های خودکار و فناوری‌های روز برای کاهش زمان توقف و افزایش بهره‌وری.

    نتیجه‌گیری

    فعال‌سازی کریدورهای ریلی ایران یک پروژه ملی است که تنها با تعامل هوشمندانه با جهان و سرمایه‌گذاری همزمان در چهارمحور مستقل اما مکمل امکان‌پذیر می‌شود . دیپلماسی و توافقات بین‌المللی بستر قانونی و امنیتی را فراهم می‌کند ، همگون‌سازی فنی و عملیاتی جریان کالا را روان می‌سازد ، بازاریابی و مدیریت تقاضا مشتری جذب می‌کند ، توسعه زیرساخت ریلی ، بستر حرکت را آماده می‌سازد و توسعه لجستیک ارزش‌افزوده نهایی را ایجاد می‌کند .

    حرکت همزمان در این چهارمحور ، ایران را به قطب ترانزیت منطقه تبدیل کرده و درآمدهای ارزی پایدار را برای کشور به ارمغان خواهد آورد. نقش کلیدی کشورهای چین ، هند و روسیه در توسعه و بهره‌برداری از کریدورها ، تعیین‌کننده ظرفیت ایران برای تبدیل‌شدن به هاب ترانزیتی اوراسیاست .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مارال سوری ، کارشناس بازرگانی حوزه اوراسیا از شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل ، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما بر ضرورت ...

    |

    شرکت راه‌آهن آماده است با ارائه خدمات حمل‌ونقل ریلی بهینه ، تسهیلات ویژه‌ای برای صادرکنندگان و تجار فراهم آورد . علاوه بر این ، ما به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زیرساخت‌های لجستیکی هستیم که می‌تواند به تقویت کریدورهای بین‌المللی و کاهش هزینه‌های تجاری منجر ...

    |

    این اتصال ریلی موجب افزایش سرعت جابه‌جایی بار نسبت به ناوگان جاده‌ای ، کاهش مصرف سوخت ، کاهش اتلاف زمان در تحویل کالا و کاهش سوانح رانندگی و خسارات ناشی از خرابی روسازی جاده‌ها می‌شود .

    |

    با دوخطه سازی راه آهن قزوین - زنجان ظرفیت و سرعت جابه‌جایی بار و مسافر در این خط به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و همچنین رونق اقتصادی با جابه‌جایی کالا و خدمات و همچنین حضور گردشگران به استان محقق خواهد شد . ارزش به‌ روز شده این طرح حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است ...

    |

    خط ریلی شهرک صنعتی شماره یک است که با توجه به نیاز صنایع و درخواست متقاضیان اجرا شده و اکنون آماده بهره‌برداری کامل است .

    |

    نظرات کاربران