پروژه راهآهن اصفهان – داران – ازنا محور اتصال استانهای مرکزی به بنادر جنوبی کشور است
مسیر راهآهن اصفهان – داران – ازنا به طول ۳۲۲ کیلومتر طراحی شده است که از ایستگاه ایرانکوه اصفهان آغاز و به ایستگاه ازنا ختم میشود . از این میزان، ۲۵۷ کیلومتر در محدوده استان اصفهان و ۶۵ کیلومتر در استان لرستان واقع شده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : راهآهن اصفهان – داران – ازنا بهعنوان یکی از طرحهای زیربنایی مهم کشور ، نقش تعیینکنندهای در اتصال استانهای مرکزی به بنادر جنوبی ، کاهش مسیر ریلی میان اصفهان و خوزستان و توسعه اقتصادی مناطق مرکزی خواهد داشت .
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در حاشیه بازدید رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نایبرئیس اول مجلس از پروژه راهآهن اصفهان – داران – ازنا اظهار داشت : این طرح راهبردی با هدف تقویت ارتباط ریلی میان استانهای مرکزی و بنادر جنوبی کشور در حال اجراست و تکمیل آن میتواند تحولی اساسی در شبکه حملونقل ریلی ایران ایجاد کند .
وی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اجرایی پروژه افزود : مسیر راهآهن اصفهان – داران – ازنا به طول ۳۲۲ کیلومتر طراحی شده است که از ایستگاه ایرانکوه اصفهان آغاز و به ایستگاه ازنا ختم میشود . از این میزان، ۲۵۷ کیلومتر در محدوده استان اصفهان و ۶۵ کیلومتر در استان لرستان واقع شده است .
بازوند با اشاره به پیشرفت عملیات اجرایی قطعه پنجم پروژه گفت : عملیات زیرسازی این قطعه به طول ۲۹/۶ کیلومتر از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است . با بهرهبرداری از این بخش ، شهر الیگودرز به شبکه ریلی کشور متصل میشود که دستاورد مهمی برای توسعه استان لرستان خواهد بود .
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به اهداف کلان این پروژه اظهار داشت : با اجرای کامل این مسیر ، فاصله ریلی میان دو استان اصفهان و خوزستان حدود ۲۸۵ کیلومتر کاهش مییابد و مسیر دسترسی مستقیم اصفهان به بنادر خرمشهر و امام خمینی(ره) فراهم میشود . این خط ریلی ضمن تسهیل جابهجایی کالا و مسافر ، موجب صرفهجویی قابلتوجه در مصرف سوخت ، کاهش ترافیک جادهای و افزایش ایمنی سفرها خواهد شد .
وی در تشریح ویژگیهای فنی پروژه اظهار داشت : پروژه در پنج قطعه طراحی شده و دارای ۱۶ ایستگاه بینراهی است . حدود ۳۵ درصد مسیر در دشت ، ۴۵ درصد در مناطق تپهماهور و ۲۰ درصد در نواحی کوهستانی قرار دارد . همچنین مجموع طول پلها ۳۶۰۰ متر و تونلها ۳۷۲۵ متر برآورد شده است . این مسیر برای سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری طراحی شده و بهصورت تکخطه احداث میشود .
به گفته بازوند ، برآورد ترافیک نشان میدهد در سال نخست بهرهبرداری ، ظرفیت جابهجایی یک میلیون تن بار و نیم میلیون مسافر پیشبینی شده که در افق ۲۰ ساله به ۲/۵ میلیون تن بار و ۸۰۰ هزار مسافر افزایش خواهد یافت .
وی درباره وضعیت اجرایی قطعه پنجم نیز توضیح داد : عملیات خاکبرداری با پیشرفت ۲۲ درصد، خاکریزی با ۶۶ درصد و آرماتوربندی با حدود ۳۲ درصد در حال انجام است. اولویت شرکت در حال حاضر تکمیل این قطعه و اتصال آن به شبکه ریلی سراسری است تا آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی طرح هرچه زودتر نمایان شود . ادامه اجرای پروژه منوط به تأمین اعتبارات لازم برای تملک اراضی ، آزادسازی مسیرهای کشاورزی و هماهنگی میان دستگاههای اجرایی و استانی است. اجرای سایر قطعات مطالعاتی و تخصیص منابع مالی بیشتر از نیازهای اساسی این طرح ملی محسوب میشود .
بازوند در پایان ابراز امیدواری کرد : با حمایت مجلس شورای اسلامی و همکاری پیمانکاران اجرایی، روند پیشرفت این پروژه در سال جاری سرعت گیرد تا در آینده نزدیک ، استانهای مرکزی کشور از طریق شبکه ریلی ایمن ، سریع و اقتصادی به بنادر جنوبی متصل شوند .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم