در حال بارگذاری ...
  • ایران با شبکه ۱۵ هزار کیلومتری ، ظرفیتی بالقوه در صنعت ریلی خاورمیانه

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جمهوری اسلامی ایران ، با شبکه ۱۵۰۰۰ کیلومتری ، پتانسیل بالایی در بخش صنعت ریلی خاورمیانه دارد .

    صنعت حمل‌ونقل ریلی ، به دلیل کارایی ، پایداری زیست‌محیطی و نقش کلیدی در اقتصاد جهانی ، یکی از مهم‌ترین بخش‌های زیرساختی است .

    تولید ادوات ریلی ، شامل واگن‌های باری و مسافری ، لکوموتیوها ، ریل‌ها ، سیستم‌های ترمز و فناوری‌های سیگنالینگ با پیشرفت‌های فناوری و تقاضای رو به رشد برای حمل‌ونقل سبز ، در حال تحول است .

    این گزارش ، با بررسی عمیق تجربه‌های کشورهای پیشرو ، اختراعات کلیدی ، وضعیت بازار جهانی، تمرکز بر خاورمیانه و تحلیل دقیق وضعیت ایران ، تصویری جامع ارائه می‌دهد . تمامی اطلاعات از منابع معتبر خارجی استخراج شده و با تحلیل‌های به‌روز تکمیل شده است .

    کشورهای پیشرو در تولید ادوات ریلی ، با سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین ، زیرساخت‌های پیشرفته و سیاست‌های کلان ، جایگاه برجسته‌ای در تولید ادوات ریلی کسب کرده‌اند .

    در ادامه اقدامات کلیدی این کشورها بررسی می‌شود ؛

    چین ، با شبکه ریلی پرسرعت بیش از ۴۵۰۰۰ کیلومتر (تا سال ۲۰۲۴ میلادی) و شرکت CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation) ، بزرگ‌ترین تولیدکننده ادوات ریلی جهان است .

    این کشور ، اقدامات کلیدی از جمله توسعه قطارهای مگلو (Maglev) با سرعت ۶۰۰+ کیلومتر بر ساعت ، مانند خط شانگهای – هانگژو ، تولید انبوه واگن‌های باری و مسافری با فناوری‌های دیجیتال (مانند IoT برای پایش سلامت واگن‌ها) ، صادرات به بیش از ۱۰۰ کشور ، از جمله پروژه‌های Belt and Road Initiative (BRI) و سرمایه‌گذاری سالانه ۲۲ میلیارد دلار در تحقیق و توسعه برای لکوموتیوهای الکتریکی و هیبریدی را انجام داده است .

    مهم‌ترین دستاورد اقدامات انجام شده این منتج شده که در زمان حاضر حدود ۳۲ درصد از واگن‌های باری و ۲۸ درصد از لکوموتیوهای جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی توسط این کشور تامین می‌شود .

    آلمان با شرکت‌های Siemens Mobility و Alstom (پس از ادغام با Bombardier) در تولید لکوموتیوهای پیشرفته و سیستم‌های سیگنالینگ پیشتاز است .

    اقدامات کلیدی انجام شده در این کشور اروپایی به شرح زیر است ؛

    – تولید قطارهای پرسرعت ICE4 با مصرف انرژی ۳۰ درصد کمتر از نسل‌های قبلی

    – توسعه لکوموتیوهای هیدروژنی (مانند iLint) برای کاهش انتشار کربن

    – سیستم‌های ترمز هوشمند ETCS سطح ۲ و ۳ برای ایمنی و اتوماسیون

    – استانداردسازی ریل‌ها و تجهیزات در اتحادیه اروپا برای یکپارچگی شبکه ریلی

    به این ترتیب حدود ۱۶ درصد از بازار جهانی تجهیزات ریلی و رهبری در فناوری‌های سبز را آلمانی‌ها تامین می‌کنند.

    ژاپن با قطارهای شینکانسن و شرکت‌های Hitachi Rail و Kawasaki Heavy Industries ، در تولید قطارهای پرسرعت و ایمن شهرت دارد .

    اقدامات کلیدی :

    – توسعه قطارهای مگلو چوئو شینکانسن ، با سرعت ۵۰۵ کیلومتر بر ساعت (افتتاح برنامه‌ریزی‌شده ۲۰۲۷)

    – استفاده از مواد کامپوزیتی سبک برای کاهش وزن واگن‌ها و مصرف انرژی

    – سیستم‌های پایش بلادرنگ برای کاهش خرابی‌ها و افزایش عمر تجهیزات

    – ژاپن هم‌اکنون پیشرو در تولید قطارهای مسافری پرسرعت و فناوری‌های دیجیتال در دنیا یکه‌تازی می‌کند .

    آمریکا ، با شرکت‌های Wabtec Corporation و TrinityRail در تولید واگن‌های باری و لکوموتیوهای دیزلی – الکتریکی فعالیت می‌کند .

    بر این اساس تولید واگن‌های باری با ظرفیت بالا (تا ۱۳۰ تن) برای حمل کالاهای سنگین مانند زغال‌سنگ و غلات ،‌ توسعه سیستم‌های ترمز ECP (Electronically Controlled Pneumatic) برای ایمنی و کارایی و بازسازی ناوگان برای کاهش انتشار کربن و افزایش بهره‌وری از جمله اقداماتی بود که باعث شده امروز ۲۲ درصد از واگن‌های باری جهانی ، توسط یانکی‌ها تولید شود .

    فرانسه نیز با شرکت Alstom ، در تولید قطارهای پرسرعت TGV و سیستم‌های سیگنالینگ پیشرفته فعال است .

    سرعت این قطارها ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت و مبتنی بر فناوری‌های سبز است . همچنین تولید واگن‌های مسافری با طراحی ارگونومیک و مصرف انرژی پایین و همکاری با کشورهای خاورمیانه برای پروژه‌های ریلی ، از دیگر اقدامات انجام شده است .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    این اتصال ریلی موجب افزایش سرعت جابه‌جایی بار نسبت به ناوگان جاده‌ای ، کاهش مصرف سوخت ، کاهش اتلاف زمان در تحویل کالا و کاهش سوانح رانندگی و خسارات ناشی از خرابی روسازی جاده‌ها می‌شود .

    |

    با دوخطه سازی راه آهن قزوین - زنجان ظرفیت و سرعت جابه‌جایی بار و مسافر در این خط به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و همچنین رونق اقتصادی با جابه‌جایی کالا و خدمات و همچنین حضور گردشگران به استان محقق خواهد شد . ارزش به‌ روز شده این طرح حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است ...

    |

    خط ریلی شهرک صنعتی شماره یک است که با توجه به نیاز صنایع و درخواست متقاضیان اجرا شده و اکنون آماده بهره‌برداری کامل است .

    |

    با توجه به افزایش ۱۲ درصدی تناژ بارگیری و رشد حدود ۷ درصدی تن کیلومتر در شبکه ریلی ، مجموع سوانح ریلی نسبت به سال گذشته ۳ درصد کاهش یافته است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، موقعیت جغرافیایی ایران ، یک دارایی ژئواکونومیک بی‌بدیل است که در کمتر کشوری نظیر آن یافت می‌شود . قرارگیری در محل تلاقی ...

    |

    نظرات کاربران