در حال بارگذاری ...
  • نقش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در تأمین امنیت لجستیکی و ملی بسیار راهبردی است

    کشتیرانی جمهوری اسلامی ، بزرگ‌ترین شرکت حمل کانتینری کشور است و خروج مدیریت آن از اختیار دولت به مصلحت کشور نیست . هرچند این مجموعه بورسی است ، اما نقش آن در تأمین امنیت لجستیکی و ملی بسیار راهبردی است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه توسعه انبار‌های داخلی ، کاهش هزینه واردات و تحقق عدالت منطقه‌ای را به‌دنبال دارد ، تصریح کرد : کشتیرانی جمهوری اسلامی ، بزرگ‌ترین شرکت حمل کانتینری کشور است و خروج مدیریت آن از اختیار دولت به مصلحت کشور نیست .

    احمد میدری در نشست هم اندیشی گام دوم توسعه منطقه‌ای با حضور رؤسای کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری و مدیران زیر مجموعه این صندوق با تأکید بر نقش حیاتی شرکت‌های بزرگ زیرمجموعه وزارت رفاه در مقابله با بحران‌ها ، به اهمیت انتقال بار وارداتی از بنادر جنوبی به انبارهای داخلی کشور و بر ضرورت شکل‌گیری ترانزیت داخلی تأکید کرد .

    وی با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در بحران جنگ تحمیلی ۱۲ روزه گفت : در شرایطی که برخی بخش‌های خصوصی در مواجهه با بحران ، تولید خود را کاهش دادند ، شرکت‌های بزرگ زیرمجموعه وزارت رفاه مانند پگاه ، داروپخش و دیگر مجموعه‌های تولیدی ، با تمام ظرفیت وارد عمل شدند . در صنعت لبنیات ، پگاه نه‌تنها تولید را کاهش نداد ، بلکه با انتقال سریع محصولات از تهران به استان‌های شمالی ، کمبود بازار را جبران کرد .

    وی افزود : همچنین شرکت‌های دارویی تحت پوشش ، ۸۲ قلم دارو را با تغییر خط تولید در سه شیفت تأمین کردند .

    میدری با اشاره به تکالیف قانونی در برنامه هفتم توسعه برای خروج دولت از بنگاه‌داری ، برخی مجموعه‌ها نظیر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را استثنا دانست و گفت : کشتیرانی جمهوری اسلامی ، بزرگ‌ترین شرکت حمل کانتینری کشور است و خروج مدیریت آن از اختیار دولت به مصلحت کشور نیست . هرچند این مجموعه بورسی است ، اما نقش آن در تأمین امنیت لجستیکی و ملی بسیار راهبردی است .

    وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست توسعه انبارهای داخلی ، گفت : تمرکز انبارداری در بنادر کشور باعث افزایش هزینه‌های ترخیص ، رسوب کالاها و فشار بر پس‌کرانه‌های محدود بنادر شده است . توسعه انبارهای عمومی در نقاط مختلف کشور نه‌تنها به کاهش این هزینه‌ها کمک می‌کند ، بلکه به شکوفایی مناطق کمتر برخوردار نیز منجر خواهد شد .

    وی افزود : در حال حاضر ، مقاومت‌هایی در برابر این تغییر وجود دارد ؛ از جمله عادت رفتاری شرکت‌های خصوصی و منافع اقتصادی حاصل از تمرکز فعالیت‌ها در بنادر بزرگ . با این حال ، وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با ارایه مشوق‌هایی مانند تخفیف در ترخیص کالا از انبارهای داخل سرزمین و پیشنهادهای اجرایی به هیات وزیران ، زمینه لازم برای تحول را فراهم کرده است .

    میدری تأکید کرد : در برخی استان‌ها مانند یزد ، اتاق بازرگانی با همکاری شرکت‌های خصوصی و گمرک ، فرآیند استقرار نیروهای گمرکی در انبارهای داخلی را آغاز کرده‌اند . این مدل ، الگویی موفق برای سایر استان‌هاست و می‌تواند به‌سرعت گسترش یابد .

    وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه «با یک بخشنامه نمی‌توان تحول ایجاد کرد» ، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استانداران خواست که با همراهی اتاق‌های بازرگانی و دستگاه‌های اجرایی ، زمینه اجرای مصوبه تیرماه هیات وزیران را فراهم کنند .

    وی اظهار کرد : ضرورت انتقال بار به انبارهای داخلی تنها یک سیاست اقتصادی نیست ، بلکه گامی است در مسیر کاهش هزینه‌های واردات ، کاهش رسوب کالا ، افزایش بهره‌وری و تحقق عدالت لجستیکی و منطقه‌ای . این مسیر نیازمند هم‌افزایی ملی است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی دارد تمام ظرفیت خود را در این مسیر به‌ کار گیرد .

     

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در بازدید از شرکت هواپیمایی آسمان با ابراز تأسف از وضعیت این شرکت گفت : فاجعه پیش آمده در ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به موضوع حمل‌ونقل ریلی اشارە کرد و گفت : با توجه به پیشنهادهای نمایندگان استان کردستان ، ...

    |

    نظرات کاربران