هشدار مرکز پژوهشهای مجلس
تنوع شرکای صادراتی ایران به شدت کاهش یافته است
به گزارش پرتال حمل و نقل ، در گزارش تازه مرکز پژوهشهای مجلس آمده است : درجه باز بودن در اقتصاد ایران پس از صعود در نیمه اول دهه ۸۰ در نیمه دوم دهه ۸۰ روندی نزولی داشته و در دهه ۹۰ به علت نوسانات اقتصادی ، روند مشخصی نداشته است .
یکی از مهمترین چالش های تجارت خارجی ایران در دو دهه اخیر ، کاهش شدید تنوع در شرکای تجاری بوده است . در حالی که در سال ۱۳۸۳ حدود ۸۰ درصد صادرات ایران به ۲۱ کشور انجام می شد ، این رقم در سال ۱۴۰۲ ، تنها به ۷ کشور کاهش یافته است .
از نفوذ ایران در بازارهای صادراتی چهار محصول استراتژیک سنتی ایران یعنی خرما ، فرش ، زعفران و پسته کاسته شده است .
کشورهای کمتری طرف صادرات ایران بوده و کالاهای صادراتی ایران نیز یا بازارهای خود را از دست داده اند و یا اینکه نتوانستند در بازارهای جدید نفوذ کنند .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم