اعتماد به جوانان متخصص موجب ساخت نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی شد
با توجه به قدمت و فرسودگی سامانههای راداری کشور و ایجاد افزونگی و ارتقا پوشش راداری در منطقه جنوب غرب ، این سامانه راداری در فرودگاه آیت اله جمی آبادان ، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از ساخت نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی توسط متخصصان داخلی خبر داد و گفت : این پروژه بزرگ توسط متخصصان الکترونیک هواپیمایی (ATSEP) شرکت فرودگاهها و متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان به اتمام رسید .
محمد امیرانی ، در آیین بهرهبرداری همزمان از طرحهای وزارت راه و شهرسازی در فرودگاه آیتالله جمی آبادان ، ضمن گرامیداشت چهل و سومین سالروز نصر عظیم خرمشهر ، گفت : امروز به یُمن این مناسبت غرورآفرین ، شاهد افتتاح و بهرهبرداری از ۱۰ پروژه فرودگاهی و هوانوردی به ارزشی بالغ بر ۶/۹ میلیون یورو هستیم .
وی با اشاره به پروژههای فرودگاهی قابل افتتاح در سالروز آزادسازی خرمشهر ، گفت : امروز شاهد افتتاح پروژه در فرودگاههای بوشهر ، امام خمینی ، شاهرود ، ایلام ، شیراز ، جیرفت ، یاسوج و نیز مهمترین پروژه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران یعنی طراحی ، ساخت ، نصب و راهاندازی اولین رادار بومی فرودگاهی MSSR_MODE S فرودگاه آیتالله جمی آبادان هستیم که بهمنظور افتتاح و بهرهبرداری از این پروژه ملی ، در محل سایت رادار فرودگاه شهید آیتالله جمی آبادان حضور پیدا کردهایم .
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در خصوص اهمیت پروژه بزرگ افتتاح و بهرهبرداری رادار فرودگاه آبادان ، گفت : با توجه به قدمت و فرسودگی سامانههای راداری کشور و ایجاد افزونگی و ارتقا پوشش راداری در منطقه جنوب غرب ، این سامانه راداری در فرودگاه آیت اله جمی آبادان ، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت .
امیرانی تصریح کرد : با توجه به وجود تحریمهای ظالمانه دشمن ، برای این پروژه بزرگ به توان متخصصان و فرزندان این کشور اعتماد کردیم و مطالعه ، طراحی و ساخت رادار بومی را از سال ۱۳۹۸ با مشارکت متخصصان الکترونیک هواپیمایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و پژوهشکده فاوا دانشگاه صنعتی اصفهان ، آغاز کردیم .
وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۲ عملیات سیویلوُرک (عملیات آمادهسازی زیرساخت) و نصب و راهاندازی آنتن و سیستم رادار MSSR با تکنولوژی MODE S آغاز شده است ، گفت : از مرداد ۱۴۰۳ آزمونهای فنی و عملیاتی مربوط به این پروژه ، آغاز و در حال حاظر به مناسبت سوم خرداد ، سالروز آزادسازی خرمشهر آماده افتتاح و بهرهبرداری با دستور رییس جمهور شد .
امیرانی با اشاره به مزایای رادار MSSR MODE S فرودگاه آبادان برای کشور ، گفت : بومیسازی ساخت رادارهای MSSR فرودگاهی ، پشتیبانی از سامانه راداری اهواز و افزایش پوشش راداری جنوبغرب کشور به منظور ارتقا ایمنی پروازهای داخلی و عبوری ، استفاده از تکنولوژی MODE S که دارای قابلیت آشکارسازی بهتر و دقیق تری بوده و اطلاعات بیشتری از پرواز را در اختیار کنترلر ترافیک هوایی ، قرار میدهد . این در حالی است که با این پروژه به میزان حدود ۸۰۰ هزار یورو صرفهجویی ارزی شده است .
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در پایان گفت : این رادار در صورت بازاریابی مناسب ، قابلیت فروش و خدمات پس از فروش به کشورهای خارجی را خواهد داشت .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم