در حال بارگذاری ...
  • رفع ۴۳ نقطه پرتصادف و نصب ۱۶۳ دوربین ثبت تخلف در جاده‌های خوزستان

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان گفت : طی دو سال گذشته ۴۳ نقطه پرتصادف در محورهای استان رفع شده و تا پایان سال جاری نیز رفع ۱۴ نقطه دیگر در دست اقدام است .

    مرتضی بهداروندی اظهار کرد : معضل تصادفات جاده‌ای و آسیب‌دیدگی ناشی از آن یک معضل جهانی است که متأسفانه در کشورهای در حال توسعه آمار قربانیان به‌شدت رو به افزایش بوده است . در سال ۲۰۰۵ سازمان ملل متحد روزی را به‌عنوان روز جهانی بزرگداشت قربانیان سوانح رانندگی در نظر گرفت . این نامگذاری با اهدافی همچون بزرگداشت قربانیان حوادث جاده‌ای، حمایت از خانواده‌ها و آسیب‌دیدگان این سوانح ، یادآوری به رانندگان برای رعایت قوانین و مقررات رانندگی مسئولانه و همچنین یادآوری به دولت‌ها برای حمایت از برنامه‌های کاهش تصادفات و قربانیان آن نامگذاری شده است .

     تجربه کشورهای پیشرفته در ایمنی جاده‌ای

    وی افزود : کشورهای پیشرفته از حدود بیست سال گذشته برنامه‌ریزی مدونی برای کاهش تصادفات جاده‌ای خود انجام داده‌اند و کشورهایی مانند هلند ، نیوزیلند و به‌ویژه سوئد در این زمینه پیشرو بوده‌اند . کشور سوئد در سال ۱۹۹۷ برنامه‌ای را با عنوان «چشم انداز صفر» با هدف رسیدن به تصادفات صفر تدوین کرد ؛ هدفی بزرگ اما قابل دستیابی که با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جاده‌ای، تولید خودروهای ایمن و تدوین قوانین سختگیرانه رانندگی دنبال می‌شود . سوئد هم‌اکنون کمترین میزان تلفات جاده‌ای را در اتحادیه اروپا دارد .

    سهم بالای عوامل انسانی در بروز تصادفات

    بهداروندی در ادامه گفت : در کشورهای در حال توسعه ، از جمله بخش بزرگی از خاورمیانه و شرق آسیا، متأسفانه آمار تصادفات همچنان بالاست . بررسی‌های پلیس راه کشور در ده سال گذشته نشان می‌دهد ۳۰ درصد از تصادفات به علت سرعت غیرمجاز ، ۲۰ درصد به علت سبقت غیرمجاز و ۱۵ درصد به علت خستگی و خواب‌آلودگی راننده رخ داده است ؛ یعنی حدود ۶۵ درصد حوادث به عوامل انسانی مربوط می‌شود. همچنین ۱۵ درصد نقص و کیفیت پایین خودروها ، ۱۰ درصد بی‌توجهی به علائم یا استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی و ۱۰ درصد نیز به وضعیت جاده‌ها مربوط است . بنابراین بیش از ۸۰ درصد تصادفات ما عامل انسانی دارند و باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم .

    آموزش و فناوری ؛ دو رکن مهم در کاهش تصادفات

    وی تأکید کرد : آموزش رانندگان و فرهنگ‌سازی در رانندگی مهم‌ترین نیاز امروز ماست . در دنیا خودروها با فناوری‌های نوین به رانندگان در کنترل خواب‌آلودگی ، سرعت و فاصله ایمن کمک می‌کنند. مثلاً خودروهای جدید با اسکن چشم راننده در صورت خواب‌آلودگی هشدار می‌دهند یا به‌صورت خودکار متوقف می‌شوند . شرکت ولوو در کشور سوئد از پیشگامان این فناوری است . امروز در بسیاری از کشورها خودروها دارای سامانه‌های هوشمند مانند خط‌خوان ، هشدار تصادف جلو و ترمز اضطراری خودکار هستند . این‌ها همان امکانات ایمنی است که باید در خودروسازی داخلی ما نیز نهادینه شود .

    هوشمندسازی جاده‌ها و ارتقای ایمنی در خوزستان

    معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان افزود : عوامل بروز تصادف در دنیا در سه دسته کلی خودرو ، جاده و راننده تقسیم‌بندی می‌شود . خودروها باید از لحاظ کیفیت بدنه ، ایمنی کیسه‌های هوا و سیستم‌های هوشمند ارتقاء یابند . جاده‌ها نیز باید از لحاظ نصب علائم ، ایمن‌سازی ، تفکیک مسیرها ، احداث آزادراه‌ها و هوشمندسازی مجهز شوند . در همین راستا در استان خوزستان تاکنون ۱۶۳ دوربین ثبت تخلف راه‌اندازی شده که سرعت لحظه‌ای و متوسط را پایش می‌کند و پیامک تخلف به راننده ارسال می‌شود .

    بازنگری در قوانین و استمرار فرهنگ‌سازی

    بهداروندی با بیان اینکه قوانین رانندگی نیز باید بازنگری و سختگیرانه‌تر شود، خاطرنشان کرد: در حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش فرهنگ‌سازی گسترده‌ای در زمینه بستن کمربند ایمنی انجام شد. رسانه‌ها، پلیس و نهادهای دولتی پشت این حرکت بودند و با اجرای قانون به‌صورت سختگیرانه، بستن کمربند به یک فرهنگ عمومی تبدیل شد. امروز نیز باید همین الگو برای سایر موارد مانند استفاده از تلفن همراه یا سرعت غیرمجاز اجرا شود .

    توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و رفع نقاط پرحادثه

     وی در ادامه به وضعیت جاده‌های خوزستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه زیرساخت جاده‌ای استان از نظر بزرگراه و آزادراه نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است و نیاز به توسعه دارد. شرکت ساخت و اداره کل راه و شهرسازی پروژه‌های خوبی را در دست اقدام دارند و سرعت اجرای این پروژه‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در بحث نقاط پرتصادف، خوشبختانه طی دوسال گذشته ۴۳ نقطه رفع شده و تا پایان سال جاری نیز رفع ۱۴ نقطه دیگر در دست اقدام است.

    افزایش تابلوها ، روشنایی و نیوجرسی در محورهای خوزستان

    بهداروندی اظهار کرد : از نظر تابلو و علائم نیز امسال تاکنون حدود ۳۰ هزار عدد تابلو در سطح محورهای استان نصب شده ، حدود ۸.۵ کیلومتر روشنایی اجرا و ۲۰ کیلومتر نیوجرسی میانی احداث شده است. همچنین ۱۹ نقطه روشنایی نقطه‌ای اجرا و ۵۱۰۰ کیلومتر خط‌کشی انجام شده و تا پایان سال به ۱۲ هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت. همچنین نصب روشنایی نقطه‌ای به ۲۵ نقطه، نیوجرسی به ۴۵ کیلومتر و اجرای روشنایی طولی به ۷۰ کیلومتر می‌رسد .

    بهسازی رویه راه و آسفالت حفاظتی

    معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان افزود : در حوزه رویه راه نیز که از عوامل تصادف محسوب می‌شود ، تاکنون حدود ۴۰۰ کیلومتر عملیات لکه‌گیری ، روکش ، درزگیری و آسفالت حفاظتی انجام شده و تا پایان سال این رقم به ۱۰۰۰ کیلومتر خواهد رسید . ان‌شاا.. با توسعه بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها شاهد کاهش چشمگیر تلفات جاده‌ای در استان خواهیم بود اما مهم‌تر از همه این است که رانندگان با رفتار مسئولانه و رانندگی تدافعی از جاده‌ها استفاده کنند و سالم به مقصد برسند .

    توصیه‌های ایمنی برای رانندگی در شرایط مه‌آلود

    بهداروندی در پاسخ به پرسشی درباره رانندگی در شرایط مه‌آلود و بارانی نیز گفت : در جاده‌های مه‌آلود استان که عمدتاً در زمستان رخ می‌دهد ، رعایت فاصله طولی ، استفاده از چراغ‌های مه‌شکن و رعایت سرعت مطمئنه ضروری است . سرعت مجاز عددی ثابت است ، اما سرعت مطمئنه سرعتی است که راننده متناسب با شرایط جوی و دید خود تنظیم می‌کند تا بتواند با اطمینان خودرو را کنترل کند .

    آمادگی کامل راهداری خوزستان در محورهای برف‌گیر

    وی درباره وضعیت محورهای برف‌گیر استان خوزستان توضیح داد : حدود ۲۵۰ کیلومتر گردنه برف‌گیر در استان داریم که عمدتاً در محور اندیکا به سمت استان چهارمحال و بختیاری است . هر سال پیش از شروع زمستان تجهیزات راهداری زمستانی شامل ماشین‌آلات برف‌روبی ، نمک‌پاش و سایر تجهیزات در راهدارخانه‌ها مستقر می‌شوند . خوشبختانه در سال‌های اخیر موردی از انسداد جاده‌های اصلی نداشتیم و حتی در مواردی به استان‌های همجوار مانند چهارمحال و بختیاری در گردنه چری کمک‌رسانی کرده‌ایم. برای فصل پیش‌رو نیز در نقاط پرتردد شمال استان برنامه‌ریزی شده و مسیرها به‌گونه‌ای مدیریت می‌شوند که از ترافیک و خطرات احتمالی جلوگیری شود .

    آموزش و فرهنگ‌سازی ؛ راه نجات از تصادفات جاده‌ای

    معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان در پایان با تأکید بر نقش آموزش و فرهنگ‌سازی گفت : حدود دو دهه پیش ، با اجرای طرح کمربند ایمنی و همراهی رسانه‌ها ، مردم به این باور رسیدند که بستن کمربند نه اجبار قانونی بلکه یک رفتار ایمن است . امروز نیز باید همان حرکت را در زمینه‌های دیگر تکرار کنیم . امیدواریم با همکاری مردم ، ارتقای قوانین و توسعه زیرساخت‌ها ، شاهد کاهش تلفات جاده‌ای در استان خوزستان باشیم .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    راه ، شریان حیات و زیربنای همه فعالیت‌های توسعه‌ای است ، خیرین راهساز با ساخت جاده‌ها ، مسیر رسیدن دانش‌آموز به مدرسه ، بیمار به درمانگاه و محصولات کشاورزی به بازار را هموار می‌کنند ، بدون راه بسیاری از اقدامات دیگر خیرین به ثمر نخواهد رسید .

    |

    یکی از مزایای راه‌اندازی مجتمع‌های خدماتی رفاهی ، معرفی ظرفیت‌های گردشگری ، صنایع‌دستی و محصولات کشاورزی استان است .

    |

    روکش آسفالت حفاظتی راه روستایی پلدشت – ارس به طول ۱۰ کیلومتر ، روکش آسفالت راه روستایی گیریک – حاج حسن در منطقه بورلان به طول ۵ کیلومتر ، بهسازی راه روستایی ساختمان به طول ۱.۴ کیلومتر و بهسازی راه روستایی تیکمه – اغبلاغ به طول ۳ کیلومتر نیز از دیگر اقدامات انجام‌شده در این ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان از آغاز برنامه‌های گسترده بهسازی زیرساخت‌های جاده‌ای با هدف ...

    |

    وجود نیروهای متخصص و متعهد در مجموعه وزارت راه و شهرسازی ، به‌ویژه در سطوح استانی ، یک ظرفیت پنهان اما بسیار اثرگذار است که در صورت شناسایی و سازماندهی هدفمند ، می‌تواند به ارتقا کیفی برنامه‌های کلان وزارتخانه ، از جمله در حوزه مشارکت‌های مردمی منجر شود .

    |

    نظرات کاربران