تقویت جایگاه ایران در کریدورهای بینالمللی با تغییر رویکرد از خامفروشی به خلق ارزش
به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمد تمنایی ، دانشیار دانشکده مهندسی حملونقل دانشگاه صنعتی اصفهان ، در برنامهای تلویزیونی با اشاره به ابتکار «شیفت» گفت : این ابتکار یک تغییر پارادایم است و هدف آن عبور از رویکرد خامفروشی به سمت منطق خلق ارزش است . خامفروشی تنها محدود به منابع معدنی نیست ، بلکه ژئوپولیتیک ، لجستیک و حتی نیروی انسانی کشور را نیز در بر میگیرد . مهاجرت نیروهای متخصص هم ناشی از همین رویکرد خامفروشانه است ؛ چرا که توسعه صنایع پاییندستی کافی صورت نگرفته و زمینه برای بهرهگیری از تخصصها در داخل فراهم نشده است .
وی افزود : این تغییر رویکرد با نظریه استحکام ساخت درونی کشور همخوانی دارد و فرصتهای متعددی برای ایران ایجاد میکند . من پنج اولویت مهم را به عنوان کارتهای برنده ایران معرفی میکنم .
اولویتها و فرصتها
توسعه شبکه ریلی
تمنایی تأکید کرد : ژئوپولیتیک ایران ایجاب میکند که در حملونقل ریلی ، بهویژه در بخش بار، سرمایهگذاری جدی صورت گیرد . راهآهن ایران امروز بیشتر بر جابهجایی مسافر متمرکز است ، در حالی که مزیت اصلی آن در حمل بار است . کریدورهای شرقی ـ غربی و شمالی ـ جنوبی میتوانند با همکاری کشورهایی مانند چین و روسیه به پروژههای بزرگ ترانزیتی تبدیل شوند .
ایجاد هابهای بندری و لجستیکی
به گفته وی ، ایران با برخورداری از چهار هزار کیلومتر ساحل جنوبی میتواند برای کشورهای CIS که دسترسی به آبهای آزاد ندارند ، مسیرهای راهبردی ایجاد کند . این اقدام علاوه بر ایجاد وابستگی راهبردی ، زمینهساز شکلگیری کریدورهای اقتصادی جدید خواهد بود .
توسعه مراکز فرآوری و ترابری داخلی
تمنایی خاطرنشان کرد : مراکز موجود بیشتر کارکرد بارانداز دارند . لازم است مراکز فرآوری و لجستیک سطح بالا ایجاد شود تا سه شبکه حملونقل ، فرآوری و فناوری در آنها یکپارچه عمل کنند . در این زمینه ، شرق اصفهان میتواند نقش محوری ایفا کند .
سرمایهگذاری در کشت و صنعت فراسرزمینی
او کشورهای آسیای میانه و آفریقا را از مهمترین فرصتها برای سرمایهگذاری کشاورزی ایران دانست و افزود : قزاقستان با وسعت زیاد و جمعیت اندک و همچنین کشورهای آفریقایی میتوانند اهداف مناسبی برای توسعه کشت فراسرزمینی باشند .
جذب سرمایههای مردمی در زیرساختهای ریلی و لجستیکی
دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان با انتقاد از استفاده نشدن از سرمایههای مردمی طی چهار دهه گذشته گفت : بانک مرکزی به جای هدایت نقدینگی به سمت توسعه زیرساختها ، آن را به بازارهای سفتهبازی هدایت کرده است . در حالی که میتوان با سیاستگذاری صحیح، سرمایههای مردم را به مسیر توسعه ریلی و لجستیک کشور سوق داد .
جمعبندی
تمنایی در پایان اظهار داشت : با تغییر رویکرد از خامفروشی به خلق ارزش ، میتوان فرصتهای عظیم ژئوپولیتیکی و اقتصادی ایران را بالفعل کرد و از طریق توسعه ریلی ، بندری و مراکز لجستیکی ، نقش ایران را در کریدورهای بینالمللی ارتقا بخشید .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم