در حال بارگذاری ...
  • تولید خودروهای برقی ، شرکت خودروسازی فورد را به خاک سیاه نشاند

    خودروسازان علاقه زیادی به تولید خودروهای برقی ندارند ، زیرا هزینه‌های تولید چنین محصولاتی بالا و سود عملیاتی آن‌ها کم است . علاوه بر این ، قیمت آن‌ها در مقایسه با مدل‌های درون سوز بالاتر بوده و همین باعث می‌شود تا مشتریان سراغ خرید خودروهای برقی نروند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، براساس اعلام خودروسازی فورد ، تولید خودروهای برقی این شرکت را به خاک سیاه نشانده است . برنامه‌های این شرکت برای آینده ماشین‌های الکتریکی چیست ؟

    دولت‌ها به دنبال حذف خودروهای درون سوز و بنزینی و جایگزین کردن آن‌ها با ماشین‌های برقی هستند ، اما آمارها نشان می‌دهد که مشتریان علاقه زیادی به خودروهای الکتریکی که امروزه تولید می‌شود ندارند . برای مثال اتحادیه اروپا به خودروسازان هشدار داده تا سال ۲۰۳۵ مهلت دارند که خودروهای بنزینی و گازوئیلی را حذف کنند ، اما آیا این اتفاق رخ می‌دهد ؟

    خودروسازان علاقه زیادی به تولید خودروهای برقی ندارند ، زیرا هزینه‌های تولید چنین محصولاتی بالا و سود عملیاتی آن‌ها کم است . علاوه بر این ، قیمت آن‌ها در مقایسه با مدل‌های درون سوز بالاتر بوده و همین باعث می‌شود تا مشتریان سراغ خرید خودروهای برقی نروند . شاید پیش خودتان بگویید که پس شرکت تسلا چطور سود می‌کند ؟

    مشکل فورد با تولید خودروهای برقی

    کمپانی تسلا تا سال ۲۰۲۰ میلادی هیچ سودی از فروش تولیدات خود نمی‌کرد و همین چند ماه قبل هم گروه بزرگ جنرال موتورز آمریکا اعلام کرد که پس از سال‌ها تلاش ، تازه به سودآوری رسیده است. فورد اخیرا مدعی شده که سال ۲۰۲۵ را با شرایط سخت و دشواری سپری می‌کند .

    بررسی صورت‌های مالی فورد نشان می‌دهد که این شرکت در سال ۲۰۲۴ با ضرر هنگفت ۵.۱ میلیارد دلاری دست و پنجه نرم کرده که رقم بالایی است . همچنین مدیران این کمپانی تأکید داشته‌اند که سال جاری به مراتب بدتر خواهد بود و پیش‌بینی می‌کنند که ضرر آن‌ها در انتهای سال ، ۵ تا ۵.۵ میلیارد دلار باشد. البته فورد قصد تسلیم شدن ندارد و به آینده خوشبین و امیدوار است .

    تا به امروز فورد مدل e بازدهی مناسبی نداشته ، اما با همین اوضاع، میزان فروش خودروهای برقی فورد در آمریکا با رشد ۳۴.۸ درصدی مواجه شده و ۹۷۸۶۵ دستگاه خودرو الکتریکی در سال ۲۰۲۴ به فروش رسیده است . از طرفی فورد موفق شده میزان فروش محصولات هیبریدی خود را ۴۰ درصد نسبت به بازه مشابه سال قبل افزایش دهد و از آستانه ۱۸۷ هزار دستگاه خودرو عبور کند.

    علیرغم مثبت بودن روند رشد محصولات برقی و هیبریدی ، عمده فروش این شرکت آمریکایی مربوط به ماشین‌های درون سوز یا بنزینی بوده است . رشد ۰.۲ درصدی خودروهای بنزینی نسبت به سال ۲۰۲۳ و فروش ۱.۷۹ میلیون دستگاهی ، فورد را همچنان سرپا نگه داشته است . فورد سری F موفق شد سال گذشته را با لقب پرفروش‌ترین پیکاپ آمریکایی به اتمام برساند .

    به گفته رئیس شرکت فورد ، مشکلات خودروهای برقی بزرگ و حل نشدنی هستند و فناوری خوبی برای یدک کشی ندارند ، زیرا باتری آن‌ها بیش از حد بزرگ است . یکی دیگر از مشکلات ماشین‌های الکتریکی که جیم فارلی به آن‌ها اشاره کرده ، آیرودینامیک و وزن بالای آن‌ها در مقایسه با مدل‌های بنزینی است . در واقع برای اینکه توان پیمایشی چنین محصولاتی افزایش یابد ، باید از باتری‌های بزرگ‌تر استفاده شود .

    برنامه‌های فورد برای آینده

    یکی از برنامه‌های مهم شرکت فورد که از سال ۲۰۲۴ آغاز شده ، توسعه یک پلتفرم اقتصادی جدید به منظور طراحی و تولید ماشین‌های برقی ارزان قمیت است . خودروهایی که روی این پلتفرم سوار می‌شوند ، رقبای خوبی برای ماشین‌های تسلا و برندهای چینی مثل بی وای دی خواهند بود . برنامه هیجان انگیز دیگری که فورد پیگیری می‌کند ، توسعه سیستم افزایش دهنده توان پیمایش یا EREV است که پیشرانه بنزینی را در نقش ژنراتور تأمین کننده شارژ باتری به کار می‌گیرد .

    سال گذشته دیدیم که فورد برنامه تولید و عرضه شاسی بلند برقی سه ردیفه خود را در سال ۲۰۲۴ لغو کرد و وعده داد که تا سال ۲۰۲۷ وارد بازار شود ، اما کمی بعد به این نتیجه رسید که به کلی این پروژه منتفی شود . تصمیم فورد برای لغو این شاسی بلند برقی ، ۱.۹ میلیارد دلار هزینه روی دست شرکت گذاشت .

    جان لاور مدیر مالی ارشد فورد در خصوص این پروژه گفته بود : ما به کلاس‌های خودرویی مختلف و رقبا و نیازهای مشتریان نگاه می‌کنیم تا بتوانیم ابعاد باتری‌های موردنیاز خودروها را به دست بیاوریم . با در نظر گرفتن ساختار هزینه‌ای و قیمت گذاری و تمامی این موارد ، باز هم موفق نمی‌شویم خودرویی تولید کنیم که در یک سال ابتدایی سودآوری داشته باشد .

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، زمانی که مهندسان فولکس‌واگن در اوایل دهه ۱۹۹۰ وارد تأسیسات خودروساز چینی «فِرست آتوموبیل وُرکس» (FAW) شدند، با ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، فروش شرکت چینی خودروساز برقی بی‌وای‌دی در اروپا جهش قابل‌توجهی داشته است . این رشد پس از عرضه مدل‌های جدید و گسترش ...

    |

    خودروسازان ژاپنی به‌ ندرت قیمت محصولات‌شان را کاهش می‌دهند . تخفیف‌ها به بی‌وای‌دی کمک کرده است تا به محبوب‌ترین برند خودروهای برقی در چین تبدیل شود ، ولی به گفته برخی تحلیل‌گران این تاکتیک می‌تواند در ژاپن نتیجه عکس بدهد ، چون ممکن است خریداران قبلی به دلیل پرداخت قیمت ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ خودروسازان دولتی چین در حال بازآرایی فعالیت‌های خود در داخل این کشور هستند و پس از دهه‌ها وابستگی به برندهای خارجی ، ...

    |

    یکی از عوامل کلیدی موفقیت برندهای چینی در این مناطق ، قیمت رقابتی است . مصرف‌کنندگان در کشورهای در حال توسعه معمولاً نسبت به قیمت حساس‌تر از کشورهای ثروتمند هستند و خودروهای چینی معمولاً قیمتی مقرون‌ به‌ صرفه‌تر از رقبای اروپایی ، ژاپنی ، کره‌ای و آمریکایی دارند . این ...

    |

    نظرات کاربران