از تهاتر نفت برای افزایش ظرفیت ناوگان تا توسعه اجتماعی با انتقال بار از جاده به ریل
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت : در سال ۱۴۰۳ با استفاده از ابزار تهاتر نفت ، همچنین توسعه استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی ، بر آن بودیم تا ضمن افزایش ظرفیت ناوگان ، انتقال هرچه بیشتر بار از جاده به ریل را در دستور کار قرار دهیم که این اقدامات، علاوه بر توسعه اقتصادی ، به توسعه اجتماعی خواهد انجامید .
جبارعلی ذاکری گفت : هزینههای نگهداشت ناوگان ریلی در کشورمان نسبت به میانگین جهانی بالاتر است . ناوگان ریلی بسیار فرسوده و عمر لکوموتیوها بالاست . ضمن اینکه موضوع تحریم ها و ظرفیت پایین تولید ناوگان در کشور نیز وجود دارد و این موضوع موجب شده با نگهداری و تعمیر و بازسازی ناوگان فرسوده ، خدمات راه آهن ادامه پیدا کند .
ذاکری افزود : بهطور کلی در حوزه حمل و نقل ، اعم از ریلی ، جاده ای و هوایی ، مشکلاتی وجود دارد که اغلب از نرخگذاری دولتی شروع شده و سقف ارائه خدمت برای فعالان این حوزه مطرح می شود. راه آهن نیز قیمت تمام شده خدمات خود را نمی تواند از مشتری دریافت کند ، به همین دلیل گاهی اوقات کمکی در قالب یارانه از دولت ارائه می شود .
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ، یکی از بخشهایی که باید به طور جدی در حوزه زیربنایی ، خط و ناوگان ریلی مدنظر قرار گیرد ، کاهش هزینههای تولید یا خدمات ارائه شده است و این موضوع نیازمند بازنگری فرآیندها است . همچنین توانمندسازی مشاوران فعال داخلی ، ارتقای سامانه های مدیریتی و تبیین اثربخشی آنها از جمله مواردی است که برای کاهش هزینه های نگهداشت ناوگان ریلی میتوان از آنها بهره جست .
لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی
با وجود همه موارد یاد شده و پیشرفتهایی که در صنعت ریلی کشور حادث شده ، اما کارشناسان معتقدند باید از ظرفیت تشکلهای بخش خصوصی برای ایجاد راهکارهای رسیدن به اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه ریلی استفاده کنیم .
در حالی که برخی از کشورها صفر تا ۱۰۰ حوزه ریلی را به بخش خصوصی واگذار کرده اند و الگوی دیگر ، برونسپاری ماموریت هاست ، اما کشور ما در حالتی بینابینی قرار دارد و بهطور قطع نیازمند تصمیمات جدی در مراجع بالاتر و اسناد بالادستی برای تحقق کاهش تصدیگری راهآهن هستیم .
همچنین ، سرمایهگذاری در راهآهن موضوع دیگری است که نمیتوان با اتکا به درآمدهای دولتی آن را محقق کرد و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در سرمایهگذاری ریلی باید به صورت جدیتر در نظر گرفته شود .
آنطور که مسئولان راه آهن عنوان کردهاند ، در طول چهار سال آینده ، ۴۰۰ دستگاه از لکوموتیوهای آسیب دیده و همچنین لکوموتیوهای تولیدشده در داخل کشور به چرخه فعالیت حملونقل ریلی اضافه میشود.
همچنین مقرر است تا در طول برنامه هفتم توسعه ، ۵۵۰ دستگاه لکوموتیو وارد ناوگان ریلی کشور شود که بخشی از آن از طریق ساخت داخل تامین میشود .
جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، افزود : برنامهای که در دولت چهاردهم دنبال شده «قطار کامل» به معنای «لکوموتیو ، واگن و خدمات حمل و نقل» و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این راستا است .
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد : این مهم تکلیف برنامه هفتم و مصوبه مجلس شورای اسلامی نیز هست و در این زمینه اقدامات خوبی هم انجام شده و الزاماتی که باید در موضوع قطار کامل دیده شود ، در دستور کار است و امیدواریم به زودی در هیات وزیران به تصویب برسد .
زمینگیر بودن ۴۰ درصد لکوموتیوهای کشور
ذاکری خاطرنشان کرد : بیش از ۴۰ درصد از یکهزار و ۲۰ لکوموتیو موجود در کشور زمین گیر است ، این ناوگان دارای متوسط عمر ۳۳ سال بوده و ۷۴ درصد آنها دولتی و ۲۶ درصد خصوصی است . در گام نخست پیشبینی شده که بین ۵۰ تا ۱۰۰ لکوموتیو با هزینه کم قابل بازگشت به شبکه خواهد بود و در نظر داریم آنها را از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار کنیم .
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد : برخی از این لکوموتیوها هفت دوره به مزایده رفته اما خریداری نداشته است ، بر این اساس به دنبال بازنگری در مزایدهها هستیم و تاکنون هفت دستگاه از آنها توسط شرکتها خریداری شده است . در گام بعدی ۱۵ دستگاه لکوموتیو دیگر را برای مزایده آماده خواهیم کرد .
تهاتر نفت برای افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی
مدیرعامل راه آهن تصریح کرد : برای افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی در حوزه ناوگان و افزایش آماده بهکاری لکوموتیوهای موجود اعتبار خوبی از محل تهاتر نفت واریز شده است و امیدواریم در سال جاری بین ۲۰ تا ۲۲ لوکوموتیو در گردش ما افزایش یابد . از شهریور ماه ۱۴۰۳ که کار را تحویل گرفتیم ۴۸۹ لکوموتیو آماده به کار بود که اکنون به ۵۵۵ لکوموتیو رسیده است .
ذاکری در خصوص تهاتر نفت برای افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی ، اظهار داشت : بخشی از پروژههای توسعه ناوگان در سال ۱۴۰۳ و تزریق مالی برای افزایش آمادهبهکاری لکوموتیوها از همین محل بوده است .
وی با بیان اینکه اکنون هر هفته شاهد اضافهشدن یک لکوموتیو آماده به کار به شبکه حمل و نقل ریلی هستیم ، گفت : در ۶ ماهه اخیر تعداد لکوموتیوهای در گردش و آماده بهکار از ۴۸۹ دستگاه به متوسط ۵۵۵ لکوموتیو و در برخی روزها تا ۵۷۱ لکوموتیو نیز رسیده است . امیدواریم این روند افزایشی تداوم یابد و سال آینده شاهد کاهش مشکلات ناوگان ریلی باشیم .
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : برای تکمیل پروژه دو خطه کردن محور بافق – سنگان که تاکنون چهار بلاک آن اجرایی شده ، نیز حدود یکهزار میلیارد تومان تزریق منابع مالی از محل تهاتر نفت انجام شد . در این راستا به دنبال شناسایی گلوگاههای راهآهن هستیم که به طور قطع آثار مثبت آنها در کوتاهمدت در حمل و نقل ریلی ظاهر می شود .
توسعه اجتماعی با «انتقال بار از جاده به ریل»
مدیرعامل راهآهن اظهار داشت: سالیانه به طور متوسط ۲۰ هزار فوتی و بیش از ۳۶۰ هزار مصدومیت ناشی از حوادث و تصادفات جادهای در کشور ثبت میشود که بخشی از آن به دلیل تراکم خودرو در جادههاست و به طور قطع توسعه حمل و نقل ریلی میتواند از این حوادث ناگوار بکاهد .
ذاکری افزود : با توسعه ناوگان ریلی و انتقال بار از جاده به ریل ، توسعه اجتماعی بیش از توسعه اقتصادی در مناطق مختلف کشور را متصور هستیم . کاهش آلودگی هوا ، کاهش مصرف سوخت ، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و … از جمله منافعی است که با توسعه ریلی در مناطق مختلف کشور بهویژه مناطق کمتر توسعه یافته انتظار میرود . بر مبنای مصوبهای که از همین محل در شورای اقتصاد اخذ شده، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر مصوب شد که بر اساس آن ، برای شرکتهایی که در این حوزه سرمایهگذاری کنند، تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد .
وی ادامه داد : از محل صرفهجوییهایی که از حمل و نقل ریلی حاصل میشود، تسهیلات به سرمایهگذاران داده خواهد شد؛ هرچند دولت به این طریق تسهیلات میدهد اما منافعی که به دولت برمیگردد بیشتر از این مبالغ خواهد بود . نیازمند سرمایهگذاریهای بیشتری در زیرساختهای ریلی هستیم و امیدواریم با برنامههایی که در این حوزه اجرایی میشود، بتوانیم پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم