در حال بارگذاری ...
  • تعلیق بیمه سبز ؛ هزینه‌های سرسام‌آور و بلاتکلیفی رانندگان در مرزها

    قبلاً با حدود ۸ میلیون تومان می‌شد بیمه یک‌ساله گرفت ، اما اکنون رانندگان برای عبور از هر کشور باید بیمه جداگانه بگیرند . مثلاً در ترکیه یا بلغارستان بیمه سه‌ماهه نزدیک به ۱۵۰۰ یورو هزینه دارد . این رقم برای کامیون‌داران معادل صدها میلیون تومان است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، علی محمودی سرای ، رئیس هیات مدیره فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران ، در نشست کارگروه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی و لجستیک این فدراسیون با انتقاد از عملکرد بیمه مرکزی گفت : پیش از این بیمه‌های بین‌المللی کامیون‌ها را از طریق بیمه مرکزی دریافت می‌کردیم . اما به دلیل دولتی بودن بیمه مرکزی و ناتوانی آن در تعامل با نهادهای خارجی ، عملاً مسیر بیمه سبز برای رانندگان ایرانی مسدود شد .

    به گفته محمودی سرای ، بر خلاف ادعای برخی مسئولان ، دلیل اصلی تعلیق ایران در سیستم بیمه سبز تحریم‌ها نبوده است .

    او توضیح داد : در جلسات ICC ، بارها به ایران هشدار داده شد که اگر تا ابتدای سال ۲۰۲۴ مشکلات خود را حل نکند ، از این سیستم تعلیق خواهد شد . متأسفانه بیمه ایران نه در جلسات شرکت کرد و نه به ایمیل‌های مکرر پاسخ داد . حتی گفته می‌شود چون ایمیل‌ها به زبان انگلیسی بود، اصلاً خوانده نمی‌شد .

    افزایش شدید هزینه بیمه کامیون‌ها

    محمودی سرای با اشاره به فشار اقتصادی بر رانندگان افزود : قبلاً با حدود ۸ میلیون تومان می‌شد بیمه یک‌ساله گرفت ، اما اکنون رانندگان برای عبور از هر کشور باید بیمه جداگانه بگیرند . مثلاً در ترکیه یا بلغارستان بیمه سه‌ماهه نزدیک به ۱۵۰۰ یورو هزینه دارد . این رقم برای کامیون‌داران معادل صدها میلیون تومان است .

    او بازار سیاه بیمه در مرزها را یکی از مشکلات جدی دانست و گفت : امروز در مرزها دلالان بیمه‌های کوتاه‌مدت با قیمت‌های دلخواه می‌فروشند . این وضعیت هم به زیان رانندگان تمام می‌شود و هم نشان‌دهنده نبود مدیریت و نظارت است .

    نقش بیمه مرکزی و راهکار پیشنهادی

    محمودی سرای تأکید کرد : بیمه مرکزی و بیمه ایران کوتاهی کرده‌اند . اگر تنها یک شرکت خصوصی به‌طور رقابتی وارد عمل می‌شد ، احتمالاً می‌توانستیم مشکل را حل کنیم . اما وقتی چند شرکت به‌طور مشترک مأمور شدند ، انگیزه‌ای برای اقدام جدی وجود نداشت .

    وی همچنین به مانع اصلی دیگر اشاره کرد : یکی از مشکلات ما انتقال پول به بیمه‌های خارجی است . بانک مرکزی نمی‌تواند مستقیم پول بیمه را حواله کند و همین مسأله باعث شده حتی شرکت‌های بیمه خارجی هم تمایلی به همکاری نداشته باشند .

    نگاه به راهکارهای فناورانه

    در بخش دیگری از نشست ، پیشنهادهایی درباره استفاده از فناوری‌های نوین مطرح شد .

    محمودی سرای توضیح داد : اگر در آینده مبادلات بیمه و قراردادهای حمل‌ونقل روی بستر بلاکچین انجام شود ، بسیاری از این مشکلات از بین خواهد رفت . البته این راه‌حل کوتاه‌مدت نیست ، اما می‌تواند در بلندمدت جایگزین سیستم‌های فعلی شود .

    رئیس هیات مدیره فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران با هشدار نسبت به وضعیت کنونی گفت : امروز ترکیه تنها مسیر صادراتی ایران است . اگر توافقی با ترک‌ها به دست نیاید ، ناچار خواهیم شد هزینه‌های بیشتری بپردازیم و این به معنای فشار مضاعف بر اقتصاد حمل‌ونقل کشور خواهد بود . باید هرچه سریع‌تر برای این موضوع راه‌حلی پیدا شود .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    یکی از چالش‌های اساسی ، محدودیت زیرساختی کشور در بنادر خشک نظیر اصفهان و کرمان است . این بنادر می‌توانند در شرایط بحرانی ، بار ترافیکی بنادر دریایی را کاهش دهند ، اما در حال حاضر از ظرفیت کافی برای تخلیه به‌موقع کالاهای اساسی برخوردار نیستند . همچنین حملات نظامی و جنگی ...

    |

    نظرات کاربران