در حال بارگذاری ...
  • اقتصاد دریایی اسرائیل در سیطره موشک‌های ایرانی / کشتیرانی مرسک چرا از حیفا رفت ؟

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ حملات ایران به زیرساخت‌های بندری اسرائیل در جنگ ۱۲ روزه ، نقاب تبلیغاتی و برچسب «امنیت مطلق» را از چهره رژیم زدود ؛ کشتیرانی عظیم Maersk پس از اغاز جنگ اعلام کرد پذیرش محموله‌های وارداتی به بندر حیفا را متوقف می‌کند که بیانگر بی‌اعتمادی شرکت‌های بین‌المللی به امنیت دریایی اسرائیل است و پس از آتش‌بس ، به‌ صورت مشروط فعالیت خود را از سر گرفت که منجر به تاخیر در ورود کانتینرهای حیاتی و برهم خوردن توازن موجودی کالا در اسرائیل شد .

    جنگ ۱۲ روزه‌ای که از ۲۳ خرداد تا ۳ تیر ۱۴۰۴ میان ایران و اسرائیل در گرفت ، اگرچه در ظاهر با آتش‌بس خاتمه یافت ، اما ضربات آن بر پیکره اقتصادی رژیم صهیونیستی هنوز پابرجاست . در این نبرد نابرابر ، ایران توانست با استفاده از موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای انتحاری ، گلوگاه‌های حیاتی اقتصاد اسرائیل را هدف قرار دهد ؛ در رأس آن‌ها ، بنادر حیفا و اشدود که شریان‌های اصلی واردات انرژی ، کالا و تجهیزات برای این رژیم محسوب می‌شوند .

    وقتی حیفا آتش گرفت ، سکوت رسانه‌ای حاکم شد

    در روزهای نخست جنگ ، منطقه صنعتی حیفا ، محل استقرار پالایشگاه BAZAN و تأسیسات نفتی شمال اسرائیل ، هدف حمله قرار گرفت . آتش‌سوزی گسترده در این مجموعه ، که یکی از منابع اصلی تأمین سوخت کشور به‌شمار می‌رود ، چند روز فعالیت آن را متوقف کرد . در پی اصابت موشک‌های ایرانی ، دست‌کم ۲۱ نفر در حیفا مجروح شدند . با این حال ، رسانه‌های اسرائیلی و مقامات بندری با دستپاچگی تلاش کردند شدت خسارات را پنهان کنند .

    شرکت Adani Ports ، که مدیریت بندر حیفا را در اختیار دارد ، مدعی شد آسیبی به تجهیزات بندری وارد نشده ، اما شواهد عینی و گزارش وال‌استریت ژورنال از وقوع اختلال در فعالیت جرثقیل‌ها و شبکه تخلیه بار در اسکله‌های جنوبی بندر خبر می‌دهند . این در حالی‌ است که پیش‌تر ، همین شرکت‌ها حیفا را «غیرقابل نفوذ» معرفی کرده بودند .

    مرسک عقب‌نشینی کرد ؛ امنیت دریایی در بحران

    شرکت کشتیرانی عظیم Maersk ، تنها چند روز پس از آغاز جنگ اعلام کرد پذیرش محموله‌های وارداتی به بندر حیفا را متوقف می‌کند . تصمیمی که بیانگر بی‌اعتمادی شرکت‌های بین‌المللی به امنیت دریایی اسرائیل بود. مرسک تنها پس از آتش‌بس ، به‌صورت مشروط فعالیت خود را از سر گرفت . این توقف چندروزه ، موجب بروز تاخیر در ورود کانتینرهای حیاتی و برهم خوردن توازن موجودی کالا در اسرائیل شد .

    این اتفاق بار دیگر نشان داد که حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های بین‌المللی نیز اسرائیل را در زمان جنگ به‌عنوان مقصد امن تجاری به رسمیت نمی‌شناسند ؛ موضوعی که تأثیر مستقیمی بر سرمایه‌گذاری خارجی و بیمه‌های لجستیکی خواهد داشت .

    اشدود ؛ بندری در سایه ، اما آسیب‌پذیر

    بندر اشدود نیز از حملات مصون نماند . اگرچه در ظاهر گزارشی از آسیب فیزیکی سنگین منتشر نشد ، اما منابع امنیتی اسرائیلی تأیید کردند که اشیای پرنده ناشناس (پهپادها) به نزدیکی پایانه‌های گمرکی و سوختی بندر نفوذ کرده‌اند . سطح هشدار در این بندر برای چند روز در وضعیت قرمز قرار گرفت و برخی کشتی‌ها مسیر خود را به بنادر دیگر منتقل کردند .

    این در حالی است که پدافند ارتش اسرائیل ، که میلیاردها دلار برای توسعه آن صرف شده ، نتوانست امنیت مستمر در بنادر جنوبی را تأمین کند . بی‌اعتمادی به سیستم دفاعی، نه‌تنها در بین شهروندان ، بلکه در میان تجار و اپراتورهای بین‌المللی نیز گسترش یافت .

    افزایش هزینه‌های واردات ؛ باری مضاعف بر دوش اقتصاد بحران‌زده

    به‌گزارش رویترز ، پس از حملات ، نرخ بیمه کشتی‌هایی که قصد ورود به بنادر اسرائیل را داشتند ، تا ۳۵ درصد افزایش یافت . خطوط کشتیرانی متعددی ترجیح دادند بار خود را به بنادر یونان ، قبرس یا ترکیه منتقل کنند . این امر علاوه بر افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل ، موجب تأخیر در تأمین کالاهای اساسی نظیر سوخت ، گندم ، دارو و قطعات صنعتی شد .

    در شرایطی که اقتصاد اسرائیل با بحران‌های سیاسی ، کاهش سرمایه‌گذاری داخلی و نارضایتی‌های اجتماعی روبه‌روست ، چنین فشار لجستیکی می‌تواند عمیق‌تر از صرفاً یک خسارت موقتی تلقی شود .

    پایان اسطوره امنیت اسرائیل

    با پایان جنگ ۱۲ روزه ، گرچه تبلیغات رسمی اسرائیل بر «موفقیت گنبد آهنین» و «بازدارندگی مؤثر» متمرکز بود ، اما واقعیت‌ها چیز دیگری نشان می‌دهند . شکست در محافظت از بنادر ، آشفتگی لجستیکی ، خسارات مستقیم به پالایشگاه‌ها و خروج موقت شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی ، همگی نشانه‌هایی از شکست راهبردی هستند که سال‌ها با هزینه‌های سنگین تبلیغ شده بود .

    زیرساخت‌های بندری اسرائیل ، که ادعا می‌شد سنگر اقتصاد این رژیم‌اند ، نتوانستند در برابر چند روز حمله مستقیم مقاومت کنند . این موضوع بار دیگر نشان داد که در برابر یک استراتژی متقارن و هدفمند ، حتی اقتصاد اسرائیل نیز می‌تواند به‌راحتی آسیب‌پذیر شود .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    در سال‌های اخیر ، با تشدید فشارهای تحریمی و محدودیت‌های ناشی از تنش‌های منطقه‌ای ، ضرورت تنوع‌بخشی به مسیرهای تجارت خارجی بیش از پیش احساس شده است . در این میان ، بندر چابهار که به‌ عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در سواحل مکران واقع شده ، ظرفیت بی‌نظیری برای فراهم کردن این ...

    |

    با وجود دشواری‌ها و محدودیت‌ها ، رانندگان حتی در روزهای سخت جنگ ۱۲ روزه نرخ کرایه را افزایش ندادند و با نهایت مسئولیت‌پذیری به مردم خدمت کردند .

    |

    ترانزیت یکی از مزیت‌های کشور بوده و موقعیت جغرافیایی ایران ایجاب می‌کند که توسعه راه‌های ترانزیتی به طور جدی دنبال شود. در کنار منافع اقتصادی ، توسعه راه‌های ترانزیتی می‌تواند به حفظ جایگاه فرهنگ اصیل و عمیق ایران کمک کند ؛ بنابراین این مساله اولویت‌دار کشور باید پیگیری ...

    |

    در ایام جنگ ۱۲ روزه که کشور با چالش‌های جدی روبه‌رو بود ، تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا خدمات به مردم قطع نشود . در بخش حمل و نقل ، با تلاش ایران ایر و هماهنگی سایر دستگاه‌های تابعه توانستیم حجاج بسیاری را بازگردانیم و رکوردهای بی‌سابقه‌ای در جابه‌جایی کالا و مسافر ثبت ...

    |

    در طول این ۱۲ روز ، کامیون‌داران به پای کار آمدند و هر روز بیش از ۳۴۰۰ تریلی و کامیون از بندر شهید رجایی کالا خارج کردند که کاملاً استثنایی بود .

    |

    نظرات کاربران