سند ملی ترانزیت ؛ ۱۷ اقدام مدیریتی و زیرساختی برای ارتقا جایگاه ایران
به گزارش پرتال حمل و نقل ، اهم اقدامات پیشران مدیریتی ، نرم افزاری ، زیرساختی و لجستیکی در سند برنامه ملی ترانزیت مورد بررسی و توجه قرار گرفته است که در ادامه مشروح این اقدامات را ملاحظه می کنید .
١ - اهم اقدامات مدیریتی و نرم افزاری
١ - کلیه دستگاه ها و نهادهای مرتبط با ترانزیت مکلف به هماهنگی با دبیرخانه ستاد ملی ترانزیت پیش از ابلاغ هرگونه مقررات و بخشنامه های محدودیت ساز در فرآیند ترانزیت از قلمرو کشور و همچنین اجرای مصوبات ستاد به عنوان مرجع واحد راهبری امور مدیریت ترانزیت کشور با توجه به جایگاه قانونی و حدود و ثغور وظایف تصریح شده آن در ماده ٥٧ قانون برنامه هفتم پیشرفت به منظور نظم بخشی و ایجاد انسجام در مدیریت ترانزیت و آماد و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل ، می باشند .
٢ - در راستای اجرای جزء (٤) بند (الف) ماده ٥٧ قانون برنامه هفتم پیشرفت ، وزارت راه و شهرسازی موظف است ، ظرف مدت سه ماه از تصویب این سند ، شیوه نامه مدیریت امور زیربنایی و فرایندی و همچنین هماهنگی میان سازمان ها و نهادهای مستقر در پایانه های مرزی هوایی ، دریایی ، ریلی و جاده ای ، هماهنگی بین پایانه های مرزی دو طرف مرز و هماهنگی با کشورهای مبدأ و مقصد کالای گذری (ترانزیتی) را تدوین و به تصویب ستاد برساند .
٣ - در راستای اجرای بند (ب) ماده ٥٧ قانون برنامه هفتم پیشرفت و تعیین وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی پنجره واحد خدمات یکپارچه گذر (ترانزیت) در مبادی ورودی و خروجی کشور ، کلیه دستگاه های اجرایی مستقر در مبادی ورودی و خروجی اعم از نهادهای نظامی ، انتظامی ، امنیتی و اقتصادی مکلفند وظایف قانونی خود را به طور مؤثر و به موقع در قالب پنجره واحد با رعایت قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی به متقاضیان خدمات مزبور ارائه نمایند .
٤ - دبیرخانه ستاد ضمن راه اندازی یک سامانه پیگیری و پایش مصوبات ستاد ، نسبت به ایجاد داشبورد جامع ترانزیت کشور اقدام می نماید . در همین راستا ، کلیه دستگاه ها موظف به ارائه دسترسی های مورد نیاز به داده های مرتبط با ترانزیت بوده و متقابلا نیز ستاد امکان بهره برداری از داشبورد جامع ترانزیت برای همه اعضای ستاد و سایر دستگاه های ذیربط را مهیا می نماید .
٥ - ستاد در اجرای بند(پ) ماده ٥٨ قانون برنامه هفتم پیشرفت با همکاری اتاق های بازرگانی و تشکل های صنفی حمل و نقل نسبت به تعیین بسته های حمایتی و مشوق ها به فعالان بخش خصوصی داخلی و خارجی و حمایت لازم از این فعالان به منظور کاهش زمان و هزینه ترانزیت از مسیر ایران جهت افزایش رقابت پذیری ترانزیت از ایران نسبت به مسیرهای رقیب اقدام نماید .
٦ - وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران) ، در راستای جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی در توسعه زیرساخت ها و ناوگان ، نسبت به احصای پروژه های مناسب و جذاب سرمایه گذاری و ارائه آن ها به متقاضیان سرمایه گذاری به صورت بسته های آماده همراه با مطالعات اولیه توجیه فنی و اقتصادی و مدل تجاری اقدام نماید .
٧ - وزارت راه و شهرسازی سازوکار حمایت و تشویق شرکت های حمل و نقلی جهت توسعه فعالیت در حوزه های حملونقل کانتینری و ترکیبی را با تدوین بسته های تشویقی در این راستا و با اولویت ارائه به فعالان داخلی حوزه ترانزیت ، که سوابق مشخص و موفق در زمینه بازاریابی ترانزیتی دارند ، ارائه نماید .
٨ - دبیرخانه ستاد ، اقدامات تسهیل گرانه ، هوشمندانه و نوین بازاریابی ترانزیتی را برای نقش آفرینی مؤثر فعالان بخش خصوصی اعم از اتاق های بازرگانی مشترک با سایر کشورها و تشکل های حمل و نقلی با محوریت کارگروه ذیل ماده ٨ این سند به عمل خواهد آورد .
٩ - ستاد به منظور تحقق اهداف سند حاضر ، نسبت به تعیین وظایف دستگاه ها برای ارائه مشوق ها و تسهیلات حداکثری برای ترانزیت از ایران ، نظیر معافیت های بازرسی ، نظارتی ، کاهش تعرفه ها و تعیین گیت ها و مسیرهای اختصاصی برای کالاهای ترانزیتی فاقد محدودیت و ممنوعیت در چارچوب قوانین کشور و نیز ردیابی کالا و ناوگان در مسیرهای ترانزیتی از طریق بررسی مراتب در کارگروه ذیل ماده ٨ این سند اقدام نماید .
١٠ - وزارت امور خارجه با همکاری دستگاه های ذیربط ، رایزنی و پیگیری لازم را جهت ایجاد بستر انعقاد توافقنامه های دو و چندجانبه حمل و نقلی و گمرکی در کریدورهای ترانزیتی و انجام کنترل ها و بازرسی های مرزی واحد و مشترک در پایانه های مرزی منتخب به عمل آورد .
١١ - فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ضمن معرفی مرجع انتظامی واحد در حوزه ترانزیت به ستاد جهت هماهنگی مراجع تحت امر ، در چارچوب تکالیف ذاتی و اولویت های اعلامی ستاد ملی ترانزیت و با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و نیز با استفاده از تجهیزات هوشمند و مکانیزه نسبت به نظارت بر ناوگان ترانزیتی در مبادی ورودی و خروجی و طول مسیر اقدام نماید .
١٢ - بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن پیگیری مستمر به منظور رفع تعلیق بیمه کارت سبز و ارائه گزارش ماهانه اقدامات به دبیرخانه ستاد ، برای ارتقای امنیت ترانزیت از ایران از طریق ایجاد سازوکار بیمه های جامع ترانزیت قابل بهره برداری و مقرون به صرفه فعالین و تشکل های صنفی حمل و نقل بین المللی برای پوشش مناسب خسارات احتمالی اقدام نماید .
١٣ - وزارت صنعت ، معدن و تجارت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی ، اتاق های بازرگانی ، تشکل ها و اصناف مستمراً در طول برنامه هفتم پیشرفت ، نسبت به تدوین سازوکار نقش آفرینی مؤثر در زنجیره های تامین و ارزش منطقه ای و فرامنطقه ای اقدام نماید .
١٤ - دبیرخانه ستاد مصادیق تداخل فعلی فعالیت مناطق سه گانه (مناطق آزاد ، مناطق ویژ ه اقتصادی و بازارچه های مرزی) با پایانه های مرزی و بنادر را تهیه و نسبت به تعیین تکلیف موانع احصا شده مذکور اقدام نماید .
١٥ - همه دستگاه های ذی مدخل در امر ترانزیت با محوریت وزارت امور خارجه به طور مستم ر و هم افزا ، نسبت به تقویت و تحکیم تعاملات با کشورهای مهم منطقه در زمینه افزایش همکاری در محورهای ترانزیتی موجود ، توسعه محورهای ترانزیتی بین المللی مشترک و ایفای نقش فعال در سازمان هایی نظیر سازمان شانگهای ، گروه بریکس ، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری اقتصادی ( اکو ) و نیز کریدورهای تراسیکا ، شمال - جنوب ، چابهار و عش قآباد اقدام نماید .
١٦ - وزارت امور خارجه و نمایندگی های خارج از کشور به صورت مستمر نسبت به تسهیل انعقاد قراردادهای تجاری بلند مدت در حوزه ترانزیت با مشتریان اصلی بازار ترانزیت کشور (با اولویت کشورهای همسایه و منطقه) اقدام نماید .
١٧ - وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با همکاری وزارت امور خارجه و بانک مرکزی تا پایان سال ۱۴۰۴ ، نسبت به بررسی و ارائه راهکار امکانپذیر به منظور تعدیل مشکلات زیرساخت های مالی - بانکی کشور برای سهولت تبادلات مالی بین المللی فعالین حوزه ترانزیت با تأکید بر راهکار پیمان های پولی دوجانبه اقدام نماید .
٢ - اهم اقدامات لجستیکی و زیرساختی
١- وزارت راه و شهرسازی با همکاری دستگاه های ذیربط تا پایان سال ١٤٠٥ نسبت به توسعه زیرساخت های مورد نیاز در مبادی ورودی و خروجی رسمی کشور متناسب با تقاضای بار فعلی و برآوردی آتی ترانزیت به شرح زیر اقدام نماید :
الف) ایجاد تجهیزات مکانیزه برای تسریع فرآیند تخلیه و بارگیری محموله در صورت عدم امکان انجام حمل یکسره
ب) بازنگری پلان و جانمایی فعالیت های مختلف در پایانه های مرزی به منظور تخصیص مسیر مجزا برای ناوگان ترانزیتی
٢- دبیرخانه ستاد نسبت به اولویت بندی و تدوین برنامه تأمین زیرساخت های سخت افزاری (راه ، راه آهن ، بندر ، تجهیزات و ناوگان) با رویکرد ارتقای مزیت های لجستیکی شبکه ترانزیت کشور مبتنی بر ابتکار عمل های چند جانبه بین المللی بر مدار کریدورهای اقتصادی ، از طریق بررسی مراتب در کارگروه ذیل ماده ٨ این سند ظرف مدت یک سال از تاریخ ابلاغ سند جهت تصویب نهایی در ستاد ملی ترانزیت اقدام نماید . وزارت راه و شهرسازی نیز تا پایان سال ١٤٠٧ نسبت به اجرای برنامه مذکور از محل منابع عمومی ، سایر منابع و سرمایه گذاری بخش غیردولتی اقدام نموده و برنامه مذکور پس از تصویب ستاد ملی گذر به عنوان ضمیمه این سند محسوب می شود .
٣- به منظور ارتقای مزیت های لجستیکی و زیرساختی شبکه ترانزیت کشور ، وزارت نفت مکلف است وفق قوانین و مقررات مربوطه نسبت به توسعه جایگاه های پذیرنده کارت های ویژه عرضه سوخت به ناوگان خارجی/ترانزیتی در مسیرهای ترانزیتی منتهی به پایانه های مرزی جاده ای و بنادر اقدام نماید .
٤- وزارت راه و شهرسازی با انجام اقدامات ذیل زمینه لازم بر ای سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های حمل و نقل چندوجهی و ترانزیت کانتینری (با اولویت سرمایه گذاری خارجی و بخش غیردولتی) ، رفع موانع تعرفه ای ، شبه تعرفه ای و غیرتعرفه ای در کریدورهای ترانزیتی عبوری از بنادر کشور (با اولویت بنادر بازرگانی) را تا پایان سال ١٤٠٥ فراهم نماید :
- تکمیل حلقه های مفقوده ریلی در پسکرانه بنادر متصل به کریدورهای ترانزیتی
- توسعه مراکز لجستیک و حمل و نقل ترکیبی (چندوجهی) در پسکرانه بنادر بازرگانی واقع در مسیر کریدورهای ترانزیتی
- توسعه زیرساخت های رو-رو ریلی و جاده ای در پیشکرانه و پسکرانه بنادر
- توسعه زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری حمل و نقل کانتینر یخچالی در پیشکرانه و پسکرانه بنادر
- توسعه خطوط منظم کانتینری بین بنادر بازرگانی واقع در مسیر کریدورهای ترانزیتی و بنادر هدف
- راه اندازی قطارهای برنامه ای و منظم در بنادر متصل به ریل
- توسعه سامانه های رهگیری کالا ، کانتینرها و وسایل نقلیه در بنادر ، پیشکرانه و پسکرانه بنادر (کانتینر هوشمند)
- توسعه خدمات آماد و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل ، پشتیبان بندری (توزین ، اسکن ، تعمیر و نگهداری) در رویه ترانزیت در بنادر واقع در مسیر کریدورهای ترانزیتی
- رفع موانع غیر تعرفه ای در رویه ترانزیت با استفاده از روش هایی مانند انجام عملیات بازرسی قبل از رسیدن کشتی و فعالیت شبانه روزی دستگاه های مستقر و استقرار آزمایشگاه های مرجع استاندارد در بنادر بازرگانی ترانزیت
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم