در حال بارگذاری ...
  • سامانه‌ای که مانع تجارت است

    متاسفانه با وجود راه‌اندازی سامانه باز هم شاهدیم که در مقررات ابلاغی جدید ، نقش امضاهای طلایی و اعمال سلیقه افراد پررنگ‌تر شده و این خلاف اصل اولیه راه‌اندازی چنین سامانه‌هایی است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، شاید در هیچ کشوری به اندازه کشور ما قوانین و دستورالعمل‌های فاقد کارآیی وجود نداشته باشد ؛ در واقع بسیاری از قوانین نه تنها گرهی از مشکلات باز نمی‌کنند ، بلکه خود تبدیل به سرعت‌گیر توسعه می‌شوند ؛ حالا این روزها قصه سامانه جامع تجارت و مشکلات عجیب و غریب آن نقل محافل شده و تمامی صنایع را درگیر کرده است ؛ از یکسو صنعتگران به کرات اعلام کرده‌اند که این سامانه در اغلب ساعات دچار اختلال است و هیچ کس پاسخگوی مشکلات این سامانه نیست و از سوی دیگر قوانینی که از طریق سامانه به اطلاع کاربران می‌رسند ، در برخی مواقع آنقدر ضعیف و غیر‌قابل کارشناسی هستند که بین ابلاغ و ملغی شدنشان فقط ۲۴ ساعت فاصله است که از جمله این موارد می‌توان به دستورالعمل یک‌شبه ممنوعیت ثبت‌سفارش به بازرگانان تا اطلاع ثانوی اشاره کرد ؛ اتفاقی که به خاطر ایجاد جو روانی ظرف ۲۴ ساعت قیمت کالاها و تجهیزات را برای تولیدکنندگان تا ۲۰‌ درصد افزایش داد .

    علاوه بر این در زمینه اولویت‌بندی کالاها برای تخصیص ارز هم شاهد کالاهایی هستیم که هیچ گونه نمی‌توان عنوان ضروری را بر آنها به کار برد اما جزو کالاهای مهم قرار گرفته‌اند . خلاصه اینکه قرار بود امور مربوط به واردات تسهیل و شفاف شود اما متاسفانه آشفتگی بی‌سابقه‌ای را برای بخش تولید و بازرگانی به دنبال داشته است .

    اشکان صفری ضمن اشاره به این مطلب ، افزود : سامانه‌ای که با عنوان «سامانه جامع تجارت»  راه‌اندازی شده ، بیشتر شبیه به سامانه مانع تجارت شده چرا که سردرگمی تمامی فعالان اقتصادی اعم از تولیدکننده و بازرگانی را در پی داشته است. به عنوان مثال بیش از ۷۰‌درصد مواقع سامانه مذکور قطع است و منحصر به حتی یک یا دو هفته هم نیست بلکه از ابتدا این مشکل دامن‌گیر صنایع مختلف از جمله صنایع معدنی شده است . متاسفانه مسوولان وزارت صمت با وجود گذشت چند ماه و با اطلاع از ناهماهنگی‌ها و قطع مکرر سامانه برای کاربران ، حتی حاضر به ارائه کوچک‌ترین توضیح نیستند و همین چالش سردرگمی صنایع را در سالی که باید جهش تولید اتفاق بیفتد، به همراه داشته است .

    دبیر کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران با اشاره به اینکه این سامانه سرعت تخصیص ارز و تجارت را به طرز چشمگیری کاهش داده ، گفت : متاسفانه با وجود راه‌اندازی سامانه باز هم شاهدیم که در مقررات ابلاغی جدید ، نقش امضاهای طلایی و اعمال سلیقه افراد پررنگ‌تر شده و این خلاف اصل اولیه راه‌اندازی چنین سامانه‌هایی است .

    وی افزود : به واحد‌های تولیدی اعلام کرده‌اند که باید برآورد تولید سالانه را ارائه کنید در حالی که بر اساس پروانه صادره شرکت‌ها مختارند ۲۰ درصد کمتر یا بیشتر تولید کنند اما بعد از مراجعه به ادارات صمت استان عنوان می‌کنند که میزان ارزبری شما بیش از میزان پیش‌بینی شده است و برای هر واحد تولیدی توسط بانک مرکزی درصدی بر اساس میزان واردات چند سال اخیر جدا از اینکه چقدر نیاز دارند ، تخصیص داده می‌شود . این در حالی است که ممکن است برخی شرکت‌ها به دلیل پر بودن موجودی انبار طی سه سال اخیر وارداتی انجام نداده باشند یا شرکتی با مهندسی معکوس ماشین‌آلات وارداتی را در داخل کشور تولید کرده باشد اما در تعاریف مسوولان این موضوع گنجانده نشده است .

    صفری با انتقاد از پاسخگو نبودن مسوولان صمت گفت : حدود ۲۰ روز پیش یک‌شبه از طریق سامانه اعلام کردند که واحدهای بازرگانی تا اطلاع ثانوی حق ثبت‌سفارش ندارند ؛ در حالی که اگر قرار است مصوبه‌ای با این دایره شمول به تمامی بازرگانان ابلاغ شود ، باید حداقل چند ماه پیش خبر با قید کردن زمان ممنوعیت اعلام شود . به هر حال متاسفانه این تصمیم غیر‌مسوولانه اتخاذ شد و با توجه به فضای ایجاد شده کالاهای موردنیاز صنایع که از بازرگانان خریداری می‌شد ، حداقل ۲۰ درصد با همین مصوبه و ایجاد جو روانی افزایش یافت و جالب اینکه با بالا گرفتن اعتراضات این مصوبه یک‌شبه ملغی شد ؛ وضعیت به گونه‌ای است که واقعا صنعتگران دچار سردرگمی هستند و امیدوارم مسئولان وزارت صمت اگر واقعا قرار نیست این رویه‌ای که صدای همه را درآورده اصلاح کنند ، اعلام کنند تا ما هم حداقل با پیگیری نکردن تولیدمان را متوقف کنیم .

    وی در ادامه با اشاره به اولویت‌بندی کالاها برای تخصیص ارز در سامانه جامع تجارت عنوان کرد : ۷۵۰ گروه کالایی از طریق این سامانه به عنوان اولویت تخصیص ارز توسط بانک مرکزی آورده شده که از جمله آنها می‌توان به توپ بدمینتون یا تجهیزات اسکواش اشاره کرد در حالی که اولویت‌های به مراتب مهم‌تری در کشور مورد غفلت واقع شده است . در نهایت این اتفاق هم منجر به اعتراض صنعتگران شد و بعد از سه روز به ۱۳۵۰ گروه کالایی تغییر کرد .




    مطالب مرتبط

    اینک گمرک تنها به بهره‌گیری صرف از ابزارهای الکترونیکی بسنده نکرده و می‌داند که متناسب‌سازی امکانات سخت‌افزاری از طرفی و ایجاد بینش صحیح و پیشران و برگزاری آموزش‌های به روز و مورد‌نیاز و نشست‌های مستمر با صاحبنظران اقتصادی و همفکری و هم‌افزایی با آنان از طرف دیگر ، نقش ...

    |

    در مجموع ۱۰.۵ میلیون تن از کل ترانزیت خارجی از مسیر ایران در این مدت ، از مبداء گمرکات‌ منطقه ویژه شهید رجایی ، پرویز‌خان و باشماق بوده است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، گمرکات ایران و آذربایجان در نشستی دوجانبه در محل گمرک آستارای آذربایجان بر افزایش همکاری‌ها به منظور تسهیل تجارت خارجی ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی فرود عسگری را به سمت معاون وزیر و رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سامانه جامع تجارت در اطلاعیه ای به بازرگانان اعلام داشت که از تاریخ ۱۴۰۳/۰۸/۰۵ درج شناسه‌کالا جهت ثبت‌سفارش ردیف ...

    |

    نظرات کاربران