تثبیت دروازه تجارت سریع و امن از چین به اروپا با راه اندازی قطارهای دو سر بار ایران - چین
امروز تجربه کریدور شرقی - غربی را آغاز خواهیم کرد که بارهایی از مبدا چین و ایران با عبور از ترکمنستان و قزاقستان به صورت دوسربار حرکت خواهد کرد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه از دو سال گذشته ، راه اندازی قطارهای باری ایران - چین و بالعکس در مسیر شاخه جنوبی راه ابریشم در دستور کار راهآهنهای ایران و چین قرار گرفته است ، تاکید کرد : اکنون با راه اندازی قطارهای دو سر بار ایران - چین ، دروازه تجارت سریع و امن از چین به اروپا تثبیت خواهد شد .
با حضور سید میعاد صالحی ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن به همراه معاون سفیر چین ، سفیر قزاقستان و کاردار سفارت ترکمنستان ، مراسم راهاندازی قطار کانتینری دو سر بار ایران - چین ، ۳۱ تیر ماه در بندر خشک ریلی تهران (آپرین) برگزار شد و فاز نخست کرویدور ریلی چین - ایران - اروپا به بهرهبرداری رسید .
سید میعاد صالحی در ابتدای این مراسم گفت : بسیار خوشحالم که امروز اتفاقی رقم میخورد که تداوم آن ، منشأ تحولات زیادی برای گسترش تجارت بین دو کشور ایران و چین و توسعه حملونقل بینالمللی بین آسیا و اروپا خواهد شد . این قطار با عبور از کشورهای دوست و همسایه قزاقستان و ترکمنستان ، به سمت چین حرکت میکند .
صالحی گفت : ۱۰ روز پیش نیز قطار کانتینری حامل قطعات خودرو از چین به سمت ایران حرکت کرده و طی دو روز آینده در مرز اینچهبرون این دو قطار مبادله میشوند . امروز فاز اول کریدور ریلی چین - ایران - اروپا را به بهرهبرداری رساندیم و امیدواریم این کریدور که حاصل زحمات چندین ساله شهید جمهور و دیپلماسی حمل و نقل ریلی ایشان بود و با همکاری وزارت امور خارجه ، ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی به ثمر نشست ، به طور کامل راهاندازی شود .
وی خاطرنشان کرد : این کریدور ، زمان سیر بار را نسبت به حمل و نقل دریایی به شدت کاهش داده و امنیت و ایمنی بالایی دارد و این مسیر تمام ریلی که از چین ، قزاقستان و ترکمنستان میگذرد مورد توجه تجار و صاحبان بار قرار خواهد گرفت .
وی در ادامه به چند مورد از تجربیات موفق صادرات ، واردات و ترانزیت ریلی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت : دو کشور ترکمنستان و قزاقستان همکاری خوبی در کریدور شمال - جنوب در حمل بار از روسیه داشتند به طوری که سال گذشته محصول استراتژیک کود پتاس از مبدا روسیه به طول ۴۸۰۰ کیلومتر تا بندرعباس به صورت تمام ریلی ترانزیت شد و مسیر ۱۸ تا ۱۹ روزه، جایگزین مسیر ۵۲ تا ۵۳ روزه حمل بار از طریق دریایی به مقصد هندوستان شد .
مدیرعامل راه آهن ادامه داد : امروز تجربه کریدور شرقی - غربی را آغاز خواهیم کرد که بارهایی از مبدا چین و ایران با عبور از ترکمنستان و قزاقستان به صورت دوسربار حرکت خواهد کرد .
صالحی خاطرنشان کرد : امسال همچنین برای نخستین بار محصول استراتژیک زغال سنگ از مسیر روسیه به صورت تمام ریلی به بندرعباس ترانزیت شد و در خرداد و تیر امسال بیش از ۹۵۰۰ تن از این محصول ، مسیر ۱۶۱۰ کیلومتری داخل ایران را در کمتر از سه روز طی کرد که با احتساب تخلیه بار ، زمان سیر این بار کمتر از پنج روز بود که تجربه و رکورد خوبی محسوب می شود .
وی تصریح کرد : برای تحقق این مهم با نگاه بلند شهید رئیسی برای توسعه حمل و نقل ریلی و با تعاملات سه کشور چین ، قزاقستان و ترکمنستان ، بنیانهای خوبی نهاده شد و آنچه مهم است استمرار این مسیر است تا با اعتمادسازی بیشتر ، موجب رونق تجارت بین ایران و چین شود .
صالحی با بیان اینکه امروز بر بلندای زحمت آن عزیزان ایستاده ایم ابراز امیدواری کرد : سیر قطارها از هفتهای یک قطار به روزی یک قطار برسد و حجم تبادلات افزایش یابد .