شرایط خاص سیاسی و اقتصادی کشور ، کریدورها را کمرنگ می کنند
به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمود حسننیا ، مدیرعامل شرکت ترکیب حملونقل ، در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار ما، بر اهمیت توجه ویژه به بخش حملونقل و توسعه زیرساختهای لجستیکی کشور به عنوان یکی از مؤلفههای کلیدی تحقق برنامههای کلان اقتصادی تأکید کرد .
وی اظهار داشت : یکی از مهمترین چالشهای پیشروی توسعه لجستیک در کشور ، محدودیتهای موجود در این حوزه و ابهامات سرمایهگذاران است . بسیاری از فعالان اقتصادی برای ورود به این عرصه نیازمند حمایتهای مالی ، تسهیلات مناسب و ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری هستند تا بتوانند در بهبود وضعیت لجستیک کشور و تسهیل فرآیند حملونقل نقش مؤثری ایفا کنند .
مدیرعامل شرکت ترکیب حملونقل افزود : ایجاد زیرساختهای مناسب از دیگر الزامات اساسی در این بخش است . در حال حاضر ، در بسیاری از مبادی ورودی و خروجی کشور — که به عنوان مراکز اصلی جابهجایی کالا شناخته میشوند — با محدودیتهای قابلتوجهی روبهرو هستیم . نبود هماهنگی میان بخشهای مختلف لجستیکی ، از جمله انبارداری ، نگهداری و پذیرش کالاها با سیستم حملونقل ، منجر به ایجاد شکافهایی در زنجیره تأمین شده است .
او با اشاره به مثالهایی از وضعیت موجود گفت : برای نمونه ، در بندر شهید رجایی که یکی از مهمترین مبادی ورودی بار به کشور به شمار میرود ، کمبود امکانات و الزامات مرتبط ، مانع فعالیت گستردهتر در این حوزه شده است . این مسئله موجب شده لجستیک بار در کشور با محدودیتهای جدی مواجه شود .
حسننیا ادامه داد : فقدان تعامل مؤثر میان دستگاههای مرتبط مانند گمرک و راهآهن نیز از عوامل فاصله گرفتن از اهداف کلان لجستیکی کشور است . ایجاد هماهنگی ، تعامل سازنده و اجرای فرآیندهای مشترک میان این نهادها میتواند تأثیر مستقیمی بر بهبود عملکرد و کاهش گپهای موجود داشته باشد .
وی در پایان به یکی دیگر از چالشهای حوزه لجستیک اشاره کرد و گفت : برخی از صاحبان کالا و شرکتهای بینالمللی ، به دلیل شرایط خاص سیاسی و اقتصادی و درک ریسکهای احتمالی ، کمتر از مسیر حملونقل ریلی ایران استفاده میکنند . این مسئله نیز موجب کاهش بهرهوری و کندی در توسعه لجستیکی کشور شده است . امیدواریم با ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری جدید و حمایت از فعالان این بخش ، بتوانیم محدودیتها را به حداقل رسانده و مسیر رشد پایدار لجستیک ملی را هموار کنیم .