در حال بارگذاری ...
  • دوره های درسی رشته خلبانی

      دوره های درسی رشته خلبانی   در صورت قبولی در آزمون علمی و پزشکی اولیه رشته خلبانی ، دوره آموزش زبان انگلیسی عمومی وفنی ( Elementary ...

     

    دوره های درسی رشته خلبانی

     

    در صورت قبولی در آزمون علمی و پزشکی اولیه رشته خلبانی ، دوره آموزش زبان انگلیسی عمومی وفنی ( Elementary Intermediate Advance )  به مدت ۳۵۰ ساعت به عنوان پیش نیاز برگزار می گردد. پس از آن دوره مقدماتی کلاس های زمینی برگزار خواهد شد که این دوره شامل دروس هواشناسی ، آیرودینامیک ، آلات دقیق پرواز ، ناوبری هوایی ، مقررات وزن و تعادل ، قابلیت های هواپیما ، موتور سیستم ، نحوه کار با کامپیوتر پرواز و محاسبات ، نقشه خوانی و فیزیولوژی پرواز می شود.

     

    سپس دانشجویان به میزان ۴۵ ساعت پرواز آموزش همراه با استاد و همچنین به صورت مستقل (solo) خواهند داشت که این پروازها با هواپیماهای آموزشی از نوع (Cessna) بونانزا (Bonanza) انجام می شود. چنانچه دانشجویان در دروس تئوری نمرات لازم را کسب کرده و در آزمایش کتبی ، شفاهی و عملی پرواز نیز موفق شوند در این مرحله گواهینامه خلبانی شخصی (PPL) به آنها داده می شود و از این به بعد به عنوان یک خلبان دارای گواهینامه می تواند پرواز نماید. ولی قوانین به این دسته از خلبانان اجازه فعالیت حرفه ای نمی دهند و صرفا می توانند به عنوان تفریح و یا با هواپیمای شخصی خود پرواز داشته باشند و مجاز به پرواز با هواپیماهای سنگین و مسافربری و یا باری و غیره نیستند و اگر شخص قصد داشته باشد یک خلبان حرفه ای بشود لازم است دوره عالی خلبانی را طی کند که این دوره شامل خلبانی بازرگانی (CPL) ، خلبانی با هواپیمای چند موتوره ، پرواز بادستگاه (Instumenrating) و یک دوره کوتاه مدت آموزش سیستم های هواپیمایی که قرار است با آن پرواز کند ، طی کرده تا بتواند جذب شرکت های هواپیمایی شده و به عنوان یک خلبان حرفه ای مشغول به خدمت شود.

     
    علاقمندان به خلبانی CPL می بایست ۳۶۰ ساعت کلاس زمینی پیرامون دروس مقدماتی پرواز و چگونگی استفاده از دستگاه های کمک ناوبری و ۱۵۰ ساعت پرواز با نظارت اساتید را طی کند دوره هواپیمای دوموتوره با استاد و کلاس های زمینی همراه است و جهت آموزش دوره پرواز با دستگاه حداقل ۳۰ ساعت پرواز با استاد و گذراندن کلاس های زمینی مربوط می شود.

     
    دریافت گواهینامه هر یک از دوره های فوق منوط به گذراندن آزمون کتبی و عملی می باشد. داوطلبان می بایست شخصا هزینه آموزش این دوره ها را پرداخت نمایند. هزینه ادامه تحصیل در رشته های مذکور بسیار گران است البته بعضی از شرکت های هواپیمایی با ارایه بورس به تعدادی از داوطلبان این هزینه را تقبل می کنند تا داوطلب پس از فارغ التحصیل در خدمت آنان قرار گیرد. اما در حال حاضر این شرکت ها به ندرت چنین بورس ها و آزمون هایی را برگزار می کنند و در صورت نیاز به خلبان حرفه ای از فارغ التحصیلان مرکز فنون هوایی که به صورت آزاد آموزش دیده اند استخدام می کنند گواهینامه صادره از طرف مرکز آموزش فنون هوایی ارزش بین المللی دارد و در خارج از کشور قابل ارایه می باشد. 
     

    ادامه تحصیل دختران در رشته خلبانی اگر چه با مشکلات فراوانی روبرو است اما امکان پذیر می باشد ، هم اکنون در شهرهای شیراز ، تهران ، تبریز ، اهواز ، مشهد مراکز و شعبه هایی برای آموزش خلبانی به دختران وجود دارد. لازم به ذکر است که هنوز اقداماتی در خصوص اشتغال به کار انجام نپذیرفته است (هم اکنون فقط دو زن به عنوان کمک خلبان ATR  در شرکت آسمان پرواز می کنند). 
     

    یک خلبان به لحاظ تنظیم ساعات پرواز در اوقات متفاوت نمی تواند برنامه ریزی دقیقی برای زندگی شخصی خود داشته باشد و بیشتر باید از یک برنامه شناور استفاده نماید. بدین گونه که در هر هفته یا هر ماه برنامه پرواز تغییر می کند و چنانچه با این تغییرات آشنا نباشد ، در زندگی شخصی دچار مشکل خواهد شد. 

     

    فرد خلبان می بایست از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشد به همین لحاظ تا سن تقریبا ۴۰ سالگی هر سال یکبار و بعد از سن ۴۰ سالگی هر شش ماه یکبار مورد آزمایشات خاص قرار می گیرد. در کل فرد داوطلب این رشته می بایست به موقعیت حساس و پر مخاطره این رشته توجه و با اطلاعات کافی و کاملی متقاضی این رشته شود.  اگر کسی به این رشته علاقه نداشته باشد و فقط به خاطر حقوق و مزایا وارد این رشته شود دچار مشکل خواهد شد.

     

    شرایط ورود به رشته خلبانی

    معاینات پزشکی جهت رشته خلبانی

    انواع گواهینامه خلبانی

    آموزشگاه های خلبانی ( جهت یافتن آموزشگاه ها و مراکز هوانوردی ، دسته بندی آموزش را از بخش فعالیت انتخاب کرده و کلید جستجو را کلیک نمایید )

     





    نویسندگان/گردآورندگان:
    سیدناصر سعیدی
    امیرسعید نورامین
    منصور جوادپور
    امیرحسین مطهری




    مطالب مرتبط

    خطوط هوایی با خودکارسازی ضبط و تحلیل داده‌ها ، می‌توانند سال‌ها کار مقدماتی را که معمولاً برای اجرای برنامه‌های EBT مورد نیاز است ، تسریع کنند و در عین حال وابستگی خود را به تحلیلگران متخصص داده کاهش دهند . آملیا کاملاً با قوانین هوش مصنوعی اتحادیه اروپا و استانداردهای ...

    |

    نظرات کاربران (3)