فرودگاه قم ؛ سرمایهگذاری هدفمند یا موازیکاری زیرساختی ؟
فرودگاه قم نخستین پروژه فرودگاهی بخش خصوصی در کشور است که از سال ۱۳۸۸ آغاز شده و انتخاب قم برای این سرمایهگذاری ، نشاندهنده وجود تقاضای واقعی و توجیه اقتصادی آن است .
به گزارش پرتال حملونقل ، در شرایطی که رقابت سرمایهگذاریهای زیرساختی با بازدهی پایین به یکی از چالشهای اصلی توسعه کشور تبدیل شده است ، پروژه تکمیل فرودگاه قم بهعنوان یکی از مهمترین طرحهای بخش خصوصی در حوزه حملونقل هوایی مطرح شده است .
این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند با فعالسازی پروازهای داخلی در ترمینال «سلام» فرودگاه امام خمینی (ره) ، امکان استفاده از ظرفیتهای موجود فراهم است ؛ با این حال ، مسئولان استان قم بر ضرورت تکمیل فرودگاه این استان تأکید دارند .
اکبر بهنامجو ، استاندار قم ، با اشاره به سابقه این پروژه اعلام کرد : فرودگاه قم نخستین پروژه فرودگاهی بخش خصوصی در کشور است که از سال ۱۳۸۸ آغاز شده و انتخاب قم برای این سرمایهگذاری ، نشاندهنده وجود تقاضای واقعی و توجیه اقتصادی آن است .
به گفته وی ، بخش خصوصی بر خلاف دولت ، تنها در جایی سرمایهگذاری میکند که سودآوری و نیاز بازار را به درستی تشخیص دهد .
استاندار قم با اشاره به ظرفیتهای گسترده زیارتی و گردشگری این استان افزود : قم سالانه میزبان حدود ۲.۵ میلیون زائر خارجی ثبتشده است که عمدتاً از کشورهای عربی برای زیارت وارد ایران میشوند . همچنین حوزه علمیه قم با جذب طلابی از بیش از ۱۱۰ کشور ، جریان مستمر سفرهای بینالمللی را ایجاد کرده است . برنامهریزی برای توسعه زیرساختهای اقامتی و حمایت از بخش خصوصی در ساخت هتلهای با کیفیت ، میتواند این عدد را به ۴ تا ۵ میلیون نفر در سال افزایش دهد .
وی یکی از موانع اصلی توسعه گردشگری قم را نبود پرواز مستقیم عنوان کرد و گفت : بررسیها نشان میدهد بسیاری از مسافران خارجی تمایلی به طی مسیر زمینی از فرودگاه امام خمینی (ره) تا قم ندارند و همین موضوع باعث میشود مقصدهایی مانند مشهد را ترجیح دهند ؛ مسئلهای که به کاهش ظرفیت ارزآوری برای استان و کشور منجر شده است .
بهنامجو با اشاره به محدودیت ظرفیت فرودگاه امام خمینی (ره) تصریح کرد : این فرودگاه به مرز اشباع رسیده است ، در حالی که فرودگاه قم با سرمایهگذاری حدود ۱۰ همت ، بدون تحمیل بار مالی به دولت و با اتکا به منابع بخش خصوصی و استانی در حال تکمیل است. بر اساس برآوردها ، با بهرهبرداری از این پروژه ، فرودگاه قم میتواند به یکی از فرودگاههای پرترافیک کشور تبدیل شود .
وی همچنین از اعلام آمادگی شرکتهای هواپیمایی برای برقراری روزانه ۷ تا ۱۰ پرواز خبر داد و افزود : بخش خصوصی حتی پرداخت هزینههای پایه پروازی را نیز تقبل کرده است . علاوه بر کاربری مسافری ، موضوعات مرتبط با ترابری و پدافند هوایی نیز در طراحی این فرودگاه پیشبینی شده و باند پروازی در زمینی به وسعت ۷۸۰ هکتار زیرسازی شده است .
استاندار قم در پایان با تأکید بر حمایت کامل مدیریت استان از سرمایهگذاران بخش خصوصی اظهار داشت : دولت بودجه مستقیمی به این پروژه اختصاص نداده، اما تمام ظرفیتهای حمایتی برای تکمیل و افتتاح رسمی فرودگاه قم به کار گرفته خواهد شد .
وی ابراز امیدواری کرد با بهرهبرداری از این طرح ، قم به یکی از قطبهای مهم زیارتی ، گردشگری و حملونقل هوایی کشور تبدیل شود .