قدرتگیری آرام در دریاها ؛ چگونه سیاستهای صنعتی چین موازنه دریایی را تغییر دادند
به گزارش پرتال حمل و نقل ، ده سال پس از معرفی دو سیاست کلیدی «ساخت چین ۲۰۲۵» و «ادغام نظامی–غیرنظامی» از سوی حزب کمونیست چین به رهبری شی جینپینگ ، صنعت کشتیسازی این کشور به یکی از مهمترین نمونههای تحقق اهداف این راهبردها تبدیل شده است ؛ صنعتی که نهتنها سهم مسلطی از بازار جهانی را در اختیار دارد ، بلکه بهسرعت به سمت فناوریهای پیشرفته و کاربردهای دوگانه نظامی–غیرنظامی حرکت کرده است .
اگر چه تاکنون تحلیلهای فراوانی درباره رشد کلی صنعت کشتیسازی چین منتشر شده ، اما بررسیهای عمیق درباره تأثیر واقعی سیاست «ساخت چین ۲۰۲۵» بر توانمندیهای فناورانه و راهبردی این صنعت کمتر مورد توجه قرار گرفته است . این گزارش با تمرکز بر کیفیت فناوری ، زنجیره تأمین و ظرفیت نوآوری ، تصویری متفاوت از مسیر تحول کشتیسازی چین ارائه میدهد .
اهداف «ساخت چین ۲۰۲۵» در کشتیسازی
در قالب این سیاست ، چین هدفگذاری کرده بود تا پنج شرکت کشتیسازی با توان رقابت جهانی ایجاد کند ، ۴۰ درصد بازار تجهیزات دریایی را در اختیار بگیرد ، به سهم ۵۰ درصدی در طراحی و ساخت تجهیزات پیشرفته برسد و نرخ بومیسازی قطعات کشتیهای پیشرفته را به ۸۰ درصد افزایش دهد . حرکت به سمت ساخت کشتیهای پیچیدهتری مانند حاملهای LNG، کشتیهای سبز ، کشتیهای کروز و شناورهای RORO نیز بخشی از این راهبرد بود .
در کنار آن ، سیاست ادغام نظامی–غیرنظامی با هدف همافزایی میان بخشهای تجاری و دفاعی ، زمینه انتقال فناوری ، تجربه تولید و ظرفیت صنعتی از بازار غیرنظامی به حوزه نظامی را فراهم کرد ؛ موضوعی که بهویژه در صنعت کشتیسازی چین نمود پررنگی دارد .
وضعیت کشتیسازی چین در آغاز مسیر
در سال ۲۰۱۵ ، چین اگرچه بزرگترین کشتیساز جهان بود ، اما عمدتاً در سطوح پایین زنجیره ارزش فعالیت میکرد . سهم این کشور از سفارشهای جهانی به ۲۷.۶ درصد رسیده بود ، اما توان تولید کشتیهای پیشرفته مانند LNG بسیار محدود بود و بهرهوری نیروی کار فاصله معناداری با رقبایی چون ژاپن و کرهجنوبی داشت . وابستگی به فناوری خارجی و پیامدهای رکود پس از بحران مالی ۲۰۰۸ نیز چالشهای جدی این صنعت محسوب میشدند .
جهش چین تا سال ۲۰۲۵
تا سال ۲۰۲۴ و در آستانه تحقق افق «ساخت چین ۲۰۲۵» ، تصویر صنعت کشتیسازی چین بهطور چشمگیری تغییر کرد . بر اساس آمار رسمی، سفارشهای جدید کشتیسازی چین در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۱۳ میلیون تن وزن مرده رسید که رشد نزدیک به ۶۰ درصدی را نشان میدهد . چین اکنون بیش از ۵۳ درصد از کل تولید جهانی کشتی را در اختیار دارد و شرکت دولتی CSSC بهتنهایی در یک سال ، بیش از کل تولید تاریخی ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم کشتی تجاری ساخته است .
چین در سفارشهای جدید کشتیهای فلهبر ، نفتکش ، کانتینربر و حاملهای LPG به بازیگر مسلط بازار تبدیل شده و فاصله خود را با کرهجنوبی در ساخت کشتیهای LNG نیز بهطور محسوسی کاهش داده است . توسعه کشتیهای سبز ، شناورهای خودران ، بادبانهای هوشمند و فناوریهای صنعت ۴.۰، جایگاه چین را در رده کشتیسازان نوآور جهان تثبیت کرده است .
پیوند اقتصاد دریایی و قدرت نظامی
ساختار درهمتنیده کشتیسازی نظامی و غیرنظامی چین باعث شده است ظرفیتهای فناورانه ، مالی و زنجیره تأمین ایجادشده در بخش تجاری ، بهراحتی در خدمت اهداف نظامی قرار گیرد . همزمان ، سیاست «ساخت چین ۲۰۲۵» بستر لازم برای ارتقا قدرت اقتصادی و نرم چین را فراهم کرده و ادغام نظامی–غیرنظامی این دستاوردها را به توان سخت دریایی پیوند داده است؛ موضوعی که با توجه به تحولات امنیتی در منطقه هند–اقیانوس آرام، اهمیت راهبردی فزایندهای دارد .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم