ریشه آلودگی هوا در «خودرومحوری» است ؛ نه فقط سوخت و مازوت
ساخت بزرگراهها ، زیرگذرها و توسعه معابر نهتنها مشکل ترافیک را حل نمیکند ، بلکه با ایجاد تقاضای القایی ، خودرومحوری را تشدید میکند . در حالی که بخش قابل توجهی از بودجههای عمرانی صرف این پروژهها میشود ، همان منابع میتواند برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی ، توسعه خطوط ریلی و ارتقای کیفیت خدمات عمومی هزینه شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مهرداد تقیزاده ، معاون سابق وزارت راه و شهرسازی ، با انتقاد از تمرکز یکبعدی سیاستگذاران بر کیفیت سوخت و توسعه خودروهای برقی ، تأکید کرد : ریشه اصلی تشدید آلودگی هوا در کشور ، ضعف مزمن حملونقل عمومی و رواج خودرومحوری است .
به گفته تقیزاده ، طی دهههای اخیر نه تنها دامنه جغرافیایی آلودگی هوا به شهرهای بیشتری گسترش یافته ، بلکه تعداد روزهای آلوده و شدت آلایندگی نیز بهطور نگرانکنندهای افزایش پیدا کرده است ؛ بهگونهای که شاخصهای آلودگی در برخی مقاطع به سطوح هشداردهنده و خطرناک میرسد .
وی با اشاره به راهکارهایی همچون ارتقا کیفیت سوخت ، کاهش مازوتسوزی ، توسعه خودروها و موتورسیکلتهای برقی و کنترل آلایندگی صنایع گفت : این اقدامات لازم و مؤثرند، اما کافی نیستند . یک عامل کلیدی سالهاست از نگاه تصمیمگیران مغفول مانده و آن ، توسعه حملونقل عمومی کارآمد، جذاب و در دسترس درونشهری و برونشهری است .
معاون سابق وزارت راه و شهرسازی با تشریح دلایل گرایش مردم به استفاده از خودرو شخصی افزود : امروز هزینه سفر برونشهری با قطار یا هواپیما برای بسیاری از شهروندان چندین برابر استفاده از خودروی شخصی است . طبیعی است که فرد ، حتی با مصرف بنزین آزاد ، خودرو شخصی را انتخاب کند . نتیجه این شرایط، تشدید خودرومحوری در جادهها و شهرهاست که پیامدهایی چون افزایش مصرف سوخت ، گسترش آلودگی هوا ، ترافیک سنگین ، آلودگی صوتی و رشد تصادفات و تلفات جادهای را به دنبال دارد .
تقیزاده با انتقاد از رویکرد توسعه مداوم معابر شهری و برونشهری تصریح کرد : ساخت بزرگراهها ، زیرگذرها و توسعه معابر نهتنها مشکل ترافیک را حل نمیکند ، بلکه با ایجاد تقاضای القایی ، خودرومحوری را تشدید میکند . در حالی که بخش قابل توجهی از بودجههای عمرانی صرف این پروژهها میشود ، همان منابع میتواند برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی ، توسعه خطوط ریلی و ارتقای کیفیت خدمات عمومی هزینه شود .
وی تأکید کرد سرمایهگذاری در حملونقل عمومی یک راهکار چندمنظوره است که همزمان به کاهش آلودگی هوا ، کاهش مصرف سوخت ، کاهش تصادفات و تلفات انسانی و ارتقای کیفیت زندگی شهری منجر میشود و اگر این سیستمها به سطحی برسند که مردم با میل خود از آنها استفاده کنند ، بسیاری از بحرانهای موجود بهصورت خودکار کاهش خواهد یافت .
معاون سابق وزارت راه و شهرسازی با رد استدلال کمبود بودجه گفت : مشکل اصلی نبود منابع مالی نیست ، بلکه نحوه تخصیص آنهاست . علاوه بر این ، بسیاری از پروژههای حملونقل عمومی ، بهویژه در بخش اتوبوسرانی و حملونقل حومهای ، قابلیت جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی را دارند ؛ به شرط آنکه مدل اقتصادی شفاف ، دوره بهرهبرداری بلندمدت و سود منطقی برای سرمایهگذار تعریف شود .
وی افزود : در شرایط فعلی ، دولت باید با کاهش ریسک سرمایهگذاری و افزایش جذابیت قراردادها ، زمینه حضور بخش خصوصی را فراهم کند ؛ تجربهای که در گذشته نیز در کشور وجود داشته و موفق بوده است .
تقیزاده در پایان ، رشد بیرویه موتورسیکلتها در شهرها را نشانهای از یک ضعف ساختاری دانست و گفت : افزایش تعداد موتورسیکلتها ، قانونگریزی ، ناایمنی و سهم بالای آنها در آلودگی هوا ، همگی معلول ضعف حملونقل عمومی و ترافیک سنگین ناشی از خودرومحوری است . اگر حملونقل عمومی سریع ، یکپارچه و قابل اعتماد باشد ، بخش بزرگی از این مشکلات نیز بهطور طبیعی برطرف خواهد شد .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم