در حال بارگذاری ...

مرز دوغارون ؛ دروازه ترانزیت منطقه‌ای یا قربانی چندصدایی مدیریتی ؟

به گزارش پرتال حمل و نقل به قلم  امیر سلمان افشار ، مرز دوغارون در استان خراسان رضوی طی دو دهه اخیر از یک نقطه مرزی ساده به یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های تجاری ایران و افغانستان و ورودی یک کریدور لجستیکی بین‌المللی تبدیل شده است .

افزایش حجم ترانزیت کالا ، توسعه زیرساخت‌ها و ورود سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی ، این مرز را به گره‌ای کلیدی در تجارت منطقه‌ای بدل کرده است .

ساختار فعلی مدیریت در دوغارون بر سه رکن گمرک دولتی ، سازمان منطقه آزاد و یک اپراتور اصلی انبارها و خدمات لجستیکی استوار است که هر کدام با مقررات ، رویه‌ها و منافع جداگانه عمل می‌کنند .

این چندپارگی منجر به تعدد مراکز تصمیم‌گیری ، تکرار فرآیندها ، بروکراسی سنگین ، رقابت ناسالم و ایجاد شکاف اطلاعاتی میان سامانه‌های الکترونیکی گمرک ، منطقه آزاد و شرکت‌های لجستیکی شده است .

در قالب «طرح تلفیق محوطه‌های دوغارون» ، ادغام این سه مجموعه در یک ساختار یکپارچه با ماهیت «هاب لجستیکی» پیشنهاد می‌شود تا هم زنجیره تأمین در این گذرگاه مرزی به‌صورت متمرکز مدیریت شود و هم پنجره واحد عملیاتی و دیجیتال شکل بگیرد .

اهداف کلیدی این ادغام شامل حذف مراکز متعدد تصمیم‌گیری ، بازطراحی فرآیندهای ترخیص، کاهش زمان توقف کامیون‌ها از حدود ۲ تا ۳ روز به حدود ۲۰ ساعت و تسهیل هم‌زمان صدور مجوزهای گمرکی و منطقه‌ای است .

در این چارچوب ، ایجاد یک سامانه جامع و یکپارچه لجستیکی (CISL) به‌عنوان زیرساخت دیجیتال مرکزی پیش‌بینی شده که کلیه اطلاعات ورود کامیون‌ها ، مشخصات محموله ، مجوزها ، انبارش ، جابه‌جایی و تسویه‌های مالی و حقوقی را در لحظه ثبت و میان همه ذی‌نفعان به اشتراک بگذارد .

چنین پلتفرمی علاوه بر افزایش شفافیت و قابلیت رهگیری ، بستر برنامه‌ریزی بلندمدت ، جذب سرمایه‌گذاری ، توسعه انبارهای تخصصی (از جمله سردخانه‌ها) ، پارکینگ‌های هوشمند و خدمات ارزش‌افزوده پس از تولید را فراهم می‌کند .

 

 

مرز دوغارون ؛ دروازه ترانزیت منطقه‌ای یا قربانی چندصدایی مدیریتی ؟

 

 

 

تحلیل اقتصادی گزارش نشان می‌دهد که با فرض هزینه روزانه ۵۰ میلیون ریال برای هر کامیون (شامل کرایه ، استهلاک و بیمه) ، کاهش زمان ترخیص از ۷۲ ساعت به ۲۰ ساعت می‌تواند به‌طور معناداری هزینه‌های واردات و صادرات با افغانستان را کاهش دهد و رقابت‌پذیری مسیر دوغارون را در برابر کریدورهای رقیب منطقه‌ای افزایش دهد .

در سناریوی بلندمدت ، این مرز قابلیت تبدیل شدن به هاب اصلی ترانزیت کالا میان بنادر خلیج فارس و کشورهای آسیای مرکزی و کاهش وابستگی به مسیرهای شمالی را خواهد داشت .

با وجود این مزایا ، گزارش به‌صراحت بر چالش‌ها و ریسک‌های جدی طرح ادغام نیز تأکید می‌کند ؛ از جمله مقاومت مدیریتی و تعارض منافع نهادهای موجود ، لزوم بازنگری قراردادها و مجوزهای بلندمدت ، نیاز به بازآموزی و جابه‌جایی نیروی انسانی و مخاطرات ناشی از بی‌ثباتی سیاسی و تغییرات سیاست تجاری در افغانستان .

هم‌چنین هشدار داده می‌شود که اجرای ناقص ادغام می‌تواند به از دست رفتن مزیت رقابتی در برابر گذرگاه‌های بین‌المللی رقیب و کاهش جذابیت اقتصادی ایران در این کریدور شرقی منجر شود .

در بخش پایانی ، برای فعالان اقتصادی و شرکت‌های لجستیکی توصیه‌هایی از جمله اتصال سامانه‌های خود به پلتفرم مشترک CISL ، سرمایه‌گذاری در خدمات مکمل و تخصصی (مانند سردخانه‌ها و خدمات پس از تولید) ، انعقاد تفاهم‌نامه‌های پیش‌دستانه با نهاد ادغامی جدید و حضور فعال در مجامع تصمیم‌سازی جهت اثرگذاری بر آیین‌نامه‌ها و تعرفه‌ها ارائه می‌شود .

گزارش تأکید می‌کند که دوغارون در آستانه یک تغییر راهبردی قرار دارد و نوع طراحی و اجرای ادغام ، تعیین خواهد کرد که این مرز به «بندر خشک شرق کشور» ارتقا یابد یا در سطح یک بازآرایی بروکراتیک ناکامل باقی بماند .

 

گردآوری و تنظیم : امیر سلمان افشار

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

در حالی که به‌دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در مرزهای افغانستان و پاکستان ، ظرفیت مناسبی برای افزایش عبور محموله‌های ترانزیتی به مقصد افغانستان از مسیر ایران فراهم شده ، توقف‌های طولانی در دوغارون عملاً مانع بهره‌برداری از این فرصت راهبردی شده است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مذاکرات ایران و ارمنستان برای راه‌اندازی کریدور گمرکی ساده‌ شده در مرز نوردوز – آگاراک ، وارد فاز عملیاتی شده و ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، هیأت اقتصادی خراسان رضوی بنا بر دعوت رسمی والی هرات و در چارچوب پیگیری‌های ششمین نشست مشترک اقتصادی ، به ولایت هرات سفر ...

|

با امضای این تفاهم‌نامه ، سه کشور بر تعهد خود برای همکاری‌های پایدار و سودمند دوجانبه و چندجانبه تأکید کرده و در تلاشند تا مسیر غربی کریدور شمال - جنوب را به یک مسیر ترانزیتی فعال منطقه تبدیل کنند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل به قلم سید علی سید صدر ، گزارش تحلیلی جامع از وضعیت شاخص عملکرد لجستیکی ایران (LPI) در سال ۲۰۲۳ نشان‌دهنده افت چشمگیر و ...

|

نظرات کاربران