دیپلماسی ضد انزوا ، عبور ترانزیت از مرز بیست میلیون تن
به گزارش پرتال حمل و نقل ، امین ترفع ، رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی ، در نشست خبری ضمن تبریک هفته حملونقل ، به تشریح دستاوردهای دیپلماسی ترانزیتی ، وضعیت پروژههای زیرساختی و راهبردهای ایران برای مقابله با انزوای ژئوپلیتیکی پرداخت .
وی با اشاره به ثبت رکورد ۲۰ میلیون تن ترانزیت در سال گذشته ، بر حفظ وابستگی زنجیره ارزش جهانی به جغرافیای ایران تأکید کرد .
در ادامه مشروح این گزارش در محورهای اصلی آمده است :
راهبرد دیپلماسی : «موبیلیتی» و مقابله با انزوا
ترفع با اشاره به چالشهای محیط بینالملل و تلاش برخی جریانها برای حذف ایران از مسیرهای ترانزیتی ، راهبرد اصلی وزارت راه را «ضد انزواگرایی» و حفظ وابستگی کشورهای منطقه به مسیر ایران عنوان کرد .
وی اظهار داشت : ما باید مفهوم "موبیلیتی" (Mobility) به معنای دسترسی ارزان ، روان و پرسرعت را در ساختارهای خود پیاده کنیم . هدف ما این است که علیرغم فشارهای خارجی ، وابستگی سنتی کالاها (مانند فرآوردههای نفتی و فله) به جغرافیای ایران حفظ شود و شراکتهای جدیدی با کشورهای محصور در خشکی تعریف گردد .
آخرین وضعیت پروژههای ریلی و زیرساختی
رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی ، گزارشی از پیشرفت فیزیکی پروژههای کلیدی ارائه داد :
* راهآهن رشت - آستارا : تملک اراضی این پروژه که سالها معطل مانده بود، با سرعت خوبی پیش رفته و بیش از ۱۰۰ کیلومتر از مسیر تملک شده است . پیشبینی میشود عملیات اجرایی احداث از ابتدای سال آینده آغاز شود . ترفع همچنین از قرارداد وام روسیه برای این پروژه دفاع کرد و شرایط آن را (نرخ سود و بازپرداخت) مناسب دانست .
* راهآهن چابهار - زاهدان : این پروژه راهبردی امسال بیش از ۲۵ درصد پیشرفت داشته و انتظار میرود تا پایان سال جاری آماده افتتاح شود .
* راهآهن شلمچه - بصره : عملیات مینروبی به پایان رسیده ، پایههای پل روی اروند نصب شده و بخش متحرک پل در حال ساخت است . ریلگذاری مسیر پس از تکمیل پل آغاز خواهد شد .
* راهآهن خواف - هرات : نواقص مسیر برطرف شده و هماکنون ۱۴ قطار تجاری و ترانزیتی در این محور تردد میکنند .
* اتصال ریلی به پاکستان : توافقاتی برای نوسازی خط ریلی صد ساله زاهدان-میرجاوه (تفتان) و رفع مشکل تفاوت عرض خطوط (گیج) با مقامات پاکستانی صورت گرفته است .
دستاوردهای دیپلماسی منطقهای و حذف موانع
امین ترفع به گشایشهای مهم در روابط حملونقلی با همسایگان اشاره کرد :
* ترکیه : یخ روابط حملونقلی با ترکیه شکسته شده و چالشهای مربوط به سوخت و محدودیتهای متقابل برطرف گردیده است .
* آسیای میانه (ترکمنستان ، ازبکستان ، تاجیکستان) : مجوز تردد واگنهای ایرانی در قلمرو این کشورها صادر شده است .
* ازبکستان : توافق مهم برای حذف عوارض متقابل ۴۰۰ دلاری از ابتدای سال ۲۰۲۵ نهایی شد .
* قزاقستان و بلاروس : نظام پروانه تردد (Dosvola) با این کشورها لغو شده است . همچنین رانندگان ایرانی برای سفر به قزاقستان تا دو هفته نیاز به ویزا ندارند .
* امضای سند راهبردی: سند همکاریهای جامع حملونقلی با قزاقستان در حضور رؤسای جمهور دو کشور به امضا رسید .
موضع ایران در قبال کریدورهای رقیب (زنگزور)
ترفع در پاسخ به سوالاتی پیرامون کریدورهای جایگزین در منطقه قفقاز تصریح کرد : مسیر ایران برای آذربایجان و دسترسی به نخجوان همواره باز ، امن و ارزان بوده است . ما در حال احداث پل "کلاله به آغبند" و تعریض مسیر جلفا هستیم تا ظرفیت ترانزیتی افزایش یابد . حتی با فرض احداث مسیرهای موازی (مانند دالان زنگزور از ارمنستان) ، به دلیل مزیتهای ژئوپلیتیکی و زیرساختی ، مسیر ایران همچنان بهترین و امنترین گزینه برای منطقه باقی خواهد ماند .
اصلاحات ساختاری در داخل
وی یکی از چالشهای اصلی را تعدد نهادهای تصمیمگیر در داخل کشور و بروکراسی مرزی دانست و از اقدامات جدید خبر داد :
* ستاد ملی ترانزیت : با همت وزیر راه و شهرسازی ، ستاد ملی ترانزیت آغاز به کار کرده تا تعارضات داخلی را حل و فصل کند .
* اصلاح فرایند مرزی : تغییر نگرش از "توقف در مرز" به "عبور از مرز" در دستور کار است ؛ به طوری که تشریفات گمرکی و بازرسی در حین حرکت انجام شود و پارکینگهای مرزی به مرور حذف گردند .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم