دستورالعمل تابآوری اثرات فرونشست بر ریل و جاده و روشهای مقاومسازی تدوین میشود
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی مهمترین اقدامات آن مرکز را در حوزههای مطالعاتی حمل و نقلی تشریح کرد و از مراحل تدوین دستورالعمل تابآوری اثرات فرونشست بر ریل و جاده و روشهای مقاومسازی آنها خبر داد .
غزال راهب در نهمین نمایشگاه حمل و نقل ، لجستیک و صنایع وابسته به تشریح مهمترین اقدامات آن مرکز در حوزه حمل و نقل پرداخت . دستورالعمل فروریزش و فرونشست تدوین شده و ارایه شده است .
رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی همچنین از تدوین دستورالعمل تابآوری بخشهای ریل و جاده در برابر اثرات فرونشست و روشهای مقاوم سازی آن خبر داد و افزود : این دستورالعمل تا چند ماه آینده نهایی خواهد شد و به عنوان دستورالعمل کلی و ملی به کار گرفته میشود .
رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی بخشی از فعالیتهای مرکز را تدوین ضوابط ، دستورالعملها و سندهای جامع عنوان کرد و گفت بازنگری نشریه ۱۰۱ ، بازنگری نشریه ۲۶۷ با موضوع ایمنی راهها ، بازنگری نشریه ۴۱۱ مربوط به شرح خدمات خطوط راهآهن و آیین نامه طراحی ایستگاههای راه آهن ، روسازی ابنیه فنی راه آهن و دستورالعمل راه آهنهای پرسرعت توسط مرکز انجام شده است .
راهب بخش دیگری از فعالیتهای مرکز تحقیقات را سند برنامه توسعه لجستیک کشور عنوان کرد و گفت : سه پروژه با عتف (علوم ، تحقیقات و فناوری) در برنامه است که شامل ارزیابی ظرفیتهای کریدورهای کشور ، نوسازی و بهینهسازی ناوگان هوایی و چهارچوب پشتیبانی برای عملیات ایمنی راههای کشور است .
وی بخش دیگری از فعالیتهای مرکز تحقیقات را همراهی با سازمان برنامه و بودجه و استفاده از راهکارهای مهندسی ارزش عنوان کرد و گفت : پروژههای راه آهن دورود - اندیمشک ، قطعه سوم راه آهن تهران - شمال و شبکه قطار شهری و مونوریل قم از جمله پروژههایی هستند که با برنامهریزی مهندسی ارزش در حال انجام هستند .
راهب در ادامه با اشاره به مخاطره به فرونشست در کشور گفت : یکی از بخشهایی که بیشترین آسیبها را از این پدیده در کشور متحمل میشود حوزه راه ریل و سازههای خطی است . در این راستا به دنبال پایش عرصههای در معرض فرونشست و هشدار به دستگاههای مربوطه هستیم .
راهب ادامه داد : به تازگی در منطقه ۱۸ تهران فروریزش اتفاق افتاده که میتواند تهدیداتی برای حوزه ریلی به دنبال داشته باشد. همچنین، فروریزشها بسیاری از معابر را با خطر مواجه کرده است و در همین راستا دستورالعمل فرونشست در دست تدوین است که به زودی به عنوان یک دستورالعمل ملی اجرایی میشود .
رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی تصریح کرد : اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی و کفشکنیها ، دو عامل اصلی فرو نشست در مناطق مختلف کشور است .
راهب در ادامه به سهم ۸ دهم درصدی تحقیقات از تولید ناخالص داخلی در کشور اشاره کرد و گفت : این سهم در کشورهای پیشرفته سه و متوسط جهانی آن ۱.۷ درصد است . فقط ۲۰ درصد مقالات در کشور در همراهی با بخش صنعت نوشته میشود که نشان میدهد مقالات چندان کاربردی نیست .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم