در حال بارگذاری ...
  • دنیا منتظر ما نمی‌ماند ؛ کریدورها از بیخ گوشمان رد می‌شوند

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیمان سنندجی ، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران ، در اظهاراتی صریح نسبت به وضعیت بحرانی ترانزیت کشور و از دست رفتن فرصت‌های تاریخی ایران در کریدورهای بین‌المللی هشدار داد .

    سنندجی با اشاره به پروژه عظیم «یک کمربند ، یک راه» (راه ابریشم جدید) گفت : زمانی تصور می‌کردیم در قلب راه ابریشم هستیم ، اما واقعیت این است که پس از برجام ، جایگاه ما در لیست اولویت‌های چین به رده ششم یا هفتم تنزل پیدا کرده است .

    وی با مقایسه وضعیت جذب سرمایه در منطقه افزود : چین میلیاردها دلار در پاکستان و ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار در قزاقستان سرمایه‌گذاری کرده است ، اما سهم ایران از این سرمایه‌گذاری‌ها تقریباً صفر است . اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ بر اساس "ریسک‌سنجی" تصمیم می‌گیرند و متأسفانه ریسک کار با ایران بالا ارزیابی شده است .

    خودتحریمی داخلی ؛ مانع بزرگ‌تر از تحریم خارجی

    رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق تهران با انتقاد از مداخله‌های غیرکارشناسی نهادهای داخلی در امر ترانزیت گفت : نمی‌توان انتظار داشت که جهان با ما کار کند ، در حالی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناگهان ترانزیت سیگار ، موز یا چای را ممنوع می‌کند . این استدلال که "ممکن است کالا در کشور رسوب کند" ، خلاف جهت حرکت جهانی است .

    وی تاکید کرد : در حالی که اتحادیه‌های جهانی به سمت حذف مرزها پیش می‌روند ، ما با وضع قوانین خلق‌الساعه، اطمینان جامعه جهانی را از خود سلب می‌کنیم . وقتی ثبات رویه نداریم ، مزیت‌های ژئوپلیتیک ما بی‌اثر می‌شوند .

    دیپلماسی خطی و روابط سرد با همسایگان

    سنندجی با اشاره به تحولات قفقاز و روابط با جمهوری آذربایجان و ارمنستان تصریح کرد : وقتی روابط دیپلماتیک با همسایگان "نرمال" و خطی نیست، نمی‌توان انتظار توسعه ترانزیت را داشت . کشورهای همسایه در حال ساخت جاده‌ها و کریدورهایی هستند که از خاک ایران عبور نمی‌کند و ما عملاً در حال دور زده شدن هستیم .

    وی افزود : بدون اعتمادسازی سیاسی ، مزیت اقتصادی شکل نمی‌گیرد . ما باید بپذیریم که حتی اگر خودمان را محور کریدور شمال - جنوب بنامیم ، تا زمانی که دنیا به ثبات تصمیم‌گیری ما اعتماد نکند ، کالا از مسیر ما عبور نخواهد کرد .

    همایش ملی برای نجات ترانزیت ؛ فرصتی برای شنیدن حقایق

    سنندجی در بخش پایانی سخنان خود از برگزاری همایشی با حضور نهادهای امنیتی ، کمیسیون‌های عمران و بهداشت مجلس و ستاد مبارزه با قاچاق کالا خبر داد و گفت : این همایش از سر ایران‌دوستی و برای نجات اقتصاد کشور است . خوشبختانه پیام‌هایی دریافت کرده‌ایم که وزیر راه و رئیس مجلس قصد دارند تا پایان جلسه شنونده صحبت‌های بی‌پرده بخش خصوصی باشند . امیدواریم این بار به جای سخنرانی مسئولین ، نقدها و راهکارهای بخش خصوصی شنیده و عملیاتی شود .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    قانون ، مدیریت پایانه‌ها را بر عهده وزارت راه و سازمان راهداری می‌داند ، اما در عمل ، هر دستگاهی دیدگاه خود را اعمال می‌کند و همین چندگانگی موجب ایجاد صف ، توقف و نارضایتی فعالان بخش خصوصی شده است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، بهمن عشقی ، عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران ، در سخنانی صریح و انتقادی با هشدار نسبت به وضعیت بحرانی ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، موضوع ترانزیت ریلی ایران امروز نه‌تنها در مقیاس ملی بلکه در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اهمیتی راهبردی یافته است . ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح اهمیت حضور ایران در سی‌وچهارمین اجلاس مجمع سازمان ...

    |

    جهان تولید امروز دیگر محدود به خطوط کارخانه‌ای نیست و بر محور شبکه‌های هوشمند و داده‌محور زنجیره تأمین سازمان یافته است . کشورهایی که در ادغام داده، فناوری و لجستیک سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بالاترین سطوح کارایی را تجربه می‌کنند .

    |

    نظرات کاربران