در حال بارگذاری ...
  • سیاست توسعه برابر حمل‌ونقل هوایی با اتکا بر شرکت‌های هواپیمایی منطقه‌ای

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سیاست توسعه کسب و کار هوایی منطقه‌ای ، به منظور راهبرد خوداتکایی شبکه حمل‌ونقل هوایی، با هدف تحقق توسعه متوازن ، افزایش دسترسی عادلانه مناطق کشور به خدمات حمل‌ونقل هوایی و حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های هواپیمایی بومی و منطقه‌ای تدوین شده است .

    در همین راستا ، محورهای راهبردی مؤثر در توسعه حمل‌ونقل هوایی عبارت‌اند از : "عدالت و دسترسی برابر به حمل‌ونقل هوایی"، "تقویت خوداتکایی و استقلال شبکه پروازی استان‌ها" ، "اثرگذاری القایی و توسعه اقتصادی مناطق و ایجاد اشتغال محلی"، "افزایش تاب‌آوری و امنیت شبکه ملی حمل‌ونقل هوایی"، "توسعه هاب‌های محلی و اتصال شهرهای کم‌برخوردار" ، "جذب سرمایه‌های خرد و متوسط استانی در چارچوب قانون تسهیل"، "کاهش تمرکزگرایی و افزایش رقابت سالم در بازار حمل‌ونقل هوایی"، "رشد اقتصاد فرودگاهی و افزایش بهره‌وری فرودگاه‌های کم‌ترافیک" ، "فعال‌سازی ظرفیت‌های بلااستفاده و حمایت از تولید" و نیز "سیاست‌های اقتصاد مقاومتی".

    در چارچوب این سیاست ، الگوی "ایرلاین منطقه‌ای" مبتنی بر به‌کارگیری ناوگان با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ صندلی یا حداکثر وزن برخاست ۵۳ تن تعریف می‌شود . اتخاذ این مدل کسب‌وکار ، راهبردی برای تقویت خوداتکایی شبکه پروازی استان‌ها است تا نیازهای هوایی هر منطقه ، به‌جای وابستگی به ایرلاین‌های غیربومی و شبکه‌ای که معیار اصلی آنها صرفاً منافع تجاری است ، توسط شرکت‌های بومی و متعهد به منافع استانی تأمین گردد .

    بر این اساس ، فرودگاه‌هایی که بر مبنای آخرین سال آماری کمتر از ۲۰۰ هزار مسافر اعزام و پذیرش داشته‌اند ، صرفاً برای استقرار پایگاه اصلی منطقه‌ای (Operation Base) قابل استفاده هستند . این رویکرد به استان‌ها امکان می‌دهد از ظرفیت فرودگاه‌های کم‌ترافیک استفاده کرده و شرکت‌های هواپیمایی بومی خود را متناسب با نیازهای تجاری ، اقلیمی و منطقه‌ای پایه‌گذاری کنند .

    همچنین در راستای توانمندسازی استان‌ها و منطبق با سیاست تفکیک مالکیت از بهره‌برداری ناوگان هوایی ، شرایطی فراهم شده است تا سرمایه‌گذاران بومی بتوانند از طریق تشکیل صندوق ، کنسرسیوم یا تأسیس شرکت‌های لیزینگ تخصصی نسبت به تأمین و تملک هواپیما اقدام کنند. هواپیماهای خریداری‌شده می‌توانند در مالکیت استان یا مجموعه سرمایه‌گذاران باقی بمانند و بهره‌برداری عملیاتی آنها توسط دارنده گواهینامه بهره‌بردار هوایی (AOC Holder) انجام گیرد . این سازوکار مشابه تجربه موفق استان مرکزی ، ظرفیت هوایی استان‌ها را در خدمت نیازهای همان استان قرار می‌دهد .

    این سیاست در امتداد فرمایشات مقام معظم رهبری در تسهیل سرمایه‌گذاری و رونق تولید و نیز راهبرد توسعه‌محور دولت چهاردهم تدوین شده و هدف آن ایجاد جذابیت برای سرمایه‌های خرد محلی، تقویت اقتصاد منطقه‌ای و مشارکت مردمی در صنعت هوانوردی است .

    همچنین بر اساس تبصره (۴) ماده (۷) مکرر قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار ، مراجع صادرکننده مجوز حق ندارند شروطی همچون اشباع بازار ، ظرفیت محدود، تعیین سقف ، الزام فاصله جغرافیایی یا هر شرط مشابهی را در مسیر صدور مجوز اعمال کنند ؛ بنابراین هرگونه محدودیت از این نوع غیرقانونی است .

    سازمان هواپیمایی کشوری نیز در راستای ایفای نقش حاکمیتی خود و برای تقویت زیست‌بوم حمل‌ونقل هوایی ، مکلف است با رویکرد تسهیل‌گری نسبت به رفع موانع بازدارنده در مسیر شکل‌گیری کسب‌وکارهای نوین، از جمله ایرلاین‌های منطقه‌ای ، اقدام نماید . در این چارچوب ، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و رفع محدودیت‌های غیرضروری منطبق با شرایط بین‌المللی و تحریم‌ها ، به‌ویژه در حوزه تعداد ناوگان و الگوهای مالکیت، باید در اولویت قرار گیرد .

    هم‌زمان، جهت تضمین رشد متوازن و پایدار ، سازمان موظف است اقدامات پشتیبان در حوزه ارتقای زیرساخت‌های زمینی و فرودگاهی ، بهره‌برداری مشترک از امکانات و تجهیزات و ایجاد چارچوب‌های مؤثر نظارتی را دنبال کند؛ نظارتی که ضمن تضمین ایمنی و کیفیت خدمات، از رقابت‌های مخرب جلوگیری و زمینه رقابت سالم و پایدار را فراهم نماید . مجموعه این سیاست‌ها شرایط لازم برای شکل‌گیری ایرلاین‌های بومی، کاهش هزینه و ریسک سرمایه‌گذاری و توسعه متوازن شبکه هوایی کشور را فراهم خواهد کرد .

    بر همین اساس ، با همت و تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در سازمان هواپیمایی کشوری و همراهی فعال نقش‌آفرینان صنعت حمل‌ونقل هوایی ، امروز شاهد افزایش ۱۸ درصدی ناوگان با اضافه شدن ۳۲ فروند هواپیمای مسافربری و فعال بودن ۲۰۹ فروند هواپیما در خدمت‌رسانی به مردم عزیز در سراسر کشور هستیم .

    اطمینان می‌دهیم که با تمام توان ، برای فراهم‌سازی خدماتی ایمن ، امن و مبتنی بر یک اقتصاد پایدار در صنعت هوانوردی تلاش خواهیم کرد تا این نهالِ امروز ، فردا به درختی پربار برای بهره‌مندی نسل‌های آینده بدل شود .

     

    حسین پورفرزانه - معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری

     

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد : آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های هواپیمایی مانعی برای ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، افزایش نرخ ارز و تغییر سیاست‌های تأمین مالی شرکت‌های هواپیمایی ، بازار بلیت هواپیما را با چالش جدیدی روبه‌رو کرده ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بر ضرورت بازنگری در ساختار بهره‌برداری و صدور مجوز شرکت‌ها ، تنوع ناوگان متناسب با نیاز ...

    |

    ضروری است برای تمامی فرآیندهای نظارتی ، صدور مجوزها و حتی رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر تأخیر پروازی ، شکایات و سایر شاخص‌ها ، شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی دقیق تدوین شود و اطلاع‌رسانی کامل به ذی‌نفعان صورت گیرد .

    |

    پیش‌تر ، رفتارها مستندمحور بود ، اما اکنون با تغییر رویکرد به رفتارشناسی ، اگر تشخیص دهند الگویی مشابه الگوی قبلی دنبال می‌شود ، همان مسیر را مسدود می‌کنند ؛ بدون نیاز به مستندات حقوقی . برخی شرکت‌های هواپیمایی به دلیل فرسودگی ناوگان یا مشکلات عملیاتی ، ناچار به خروج ...

    |

    نظرات کاربران