در حال بارگذاری ...

جراحی بزرگ در ترانزیت خارجی ؛ گمرک مکلف به ترخیص ۴ ساعته و گسترش مسیر سبز شد

به گزارش پرتال حمل و نقل ، هیأت وزیران در جلسه ۲ آذر ۱۴۰۴ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با تأیید ستاد ملی گذر مرز به مرز (ترانزیت) ، آیین‌نامه اجرایی بند «پ» ماده ۵۸ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت را تصویب کرد .

این مصوبه با هدف افزایش رقابت‌پذیری گذر (ترانزیت) از مسیر ایران نسبت به کریدورهای رقیب ، دستگاه‌های اجرایی را ملزم به اعطای مشوق‌ها و حمایت‌هایی می‌کند که حداقل ۲۰ درصد کاهش هزینه و ۳۰ درصد کاهش زمان عبور کالا از قلمرو ایران را نسبت به مسیرهای متناظر ایجاد کند . تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی فعال در حوزه ترانزیت از جمله سرمایه‌گذاران ، شرکت‌های حمل‌ونقل ، فورواردرها و اپراتورهای لجستیکی مشمول دریافت این مشوق‌ها هستند .

تکالیف محوری گمرک در تسهیل ترانزیت خارجی

ترخیص فوق‌سریع : گمرک موظف است کالاهای ترانزیتی مشمول ماده ۳ قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی (بدون نیاز به مجوز) را از زمان پیش‌اظهار الکترونیکی حداکثر ظرف ۴ ساعت ترخیص کند ، مگر در موارد استثنایی تبصره‌های ذیل آن ماده .

مسیر سبز برای حمل ریلی مستقیم : تشریفات گمرکی محموله‌های ریلی مستقیم اظهارشده توسط شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایرانی ، با حداقل مدیریت ریسک، بدون ارزیابی فیزیکی و تعیین ماهیت و با اعتماد کامل به پلمب مبدأ در «مسیر سبز» انجام شود .

اعتماد بلندمدت به شرکت‌های معتبر : کالاهای تکرارشونده توسط شرکت‌های ایرانی که یک‌بار تعیین ماهیت شده‌اند ، حداکثر تا ۹ ماه بدون ارزیابی مجدد و با حداقل ریسک در مسیر سبز عبور کنند؛ این حکم شامل فرآورده‌های نفتی در تانکر یا بشکه‌های بیش از ۵۰ لیتر نمی‌شود .

نصب ایکس‌ری پیشرفته : گمرک مکلف به تجهیز مبادی ورودی و خروجی به دستگاه‌های ایکس‌ری با کیفیت تشخیص بالا برای پایش قانونی محموله‌ها بدون توقف غیرضروری است .

 

 

 

جراحی بزرگ در ترانزیت خارجی ؛ گمرک مکلف به ترخیص ۴ ساعته و گسترش مسیر سبز شد

 

 

 

خدمات شبانه‌روزی و زیرساخت‌های هوشمند

گمرک و سازمان بنادر موظف به ارائه خدمات اداری ، عملیاتی و گمرکی به صورت ۲۴ ساعته و شبانه‌روزی در بنادر بازرگانی و تمام ایام هفته (تعطیل و غیرتعطیل) هستند .

فراهم‌سازی بستر پیش‌اظهاری کالای ترانزیتی پیش از ورود شناور به بندر برای امکان حمل یکسره ترکیبی (ریلی و جاده‌ای) بدون رسوب کالا .

ایجاد «پنجره واحد خدمات یکپارچه گذر ترانزیت» توسط وزارت راه با تبادل داده با سامانه‌های بین‌المللی و داخلی (جامع تجارت ، جامع گمرک و غیره) ؛ همه دستگاه‌های مرزی ملزم به اجرای وظایف در این پنجره هستند .

در صورت قطعی سامانه یا خرابی تجهیزات (مانند ایکس‌ری ، توزین یا قرنطینه) ، خدمات غیربرخط حداکثر پس از ۱ ساعت از سر گرفته شود .

مشوق‌ها و حمایت‌های گسترده

وزارت راه تخفیف‌های پلکانی تعرفه بنادر و پایانه‌های مرزی متناسب با حجم ترانزیت اعمال می‌کند ؛ بیمه مرکزی نظام جامع بیمه ترانزیتی با پوشش کامل (کالا ، وسیله ، راننده و تأخیر) طراحی می‌نماید . وزارت خارجه برای صدور ویزای مدت‌دار رانندگان رایزنی می‌کند ؛ شرکت راه‌آهن قطارهای کامل بدون افزایش تعرفه و هماهنگی بارنامه‌های ترکیبی با همسایگان فراهم می‌آورد . وزارت راه و گمرک شاخص‌های ریسک شرکت‌های حمل را ظرف ۳ ماه تدوین کرده و شرکت‌های کم‌ریسک مشوق‌هایی مانند تمدید پروانه بلندمدت و عبور بدون ارزیابی دریافت می‌کنند .

عدم اجرای تکالیف مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری است و دبیرخانه ستاد ملی گذر بر حسن اجرا نظارت کامل دارد . این آیین‌نامه با شماره ۱۵۰۷۷۴/ت۶۴۷۹۶هـ در ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ابلاغ شد .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، گمرکات اجرایی مبدأ صادرات و ترانزیت خارجی با صدور دستورالعملی جدید ، بر لزوم کنترل دقیق پروانه عبور خارجی کامیون‌های ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : با توجه به مزایای حمل و نقل ریلی در کاهش مصرف سوخت و و اثرگذاری در هوای پاک ، سازمان ...

|

بخش ترانزیت برای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مزایای اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه و حوزه تمدنی مشترک داشته باشد و همچنین ایران برای کشورهای محصور در خشکی که دسترسی به آب‌های آزاد ندارند ، بهترین مسیر ترانزیتی خواهد بود .

|

ترانزیت یکی از مزیت‌های کشور بوده و موقعیت جغرافیایی ایران ایجاب می‌کند که توسعه راه‌های ترانزیتی به طور جدی دنبال شود. در کنار منافع اقتصادی ، توسعه راه‌های ترانزیتی می‌تواند به حفظ جایگاه فرهنگ اصیل و عمیق ایران کمک کند ؛ بنابراین این مساله اولویت‌دار کشور باید پیگیری ...

|

نظرات کاربران