در حال بارگذاری ...

چرا کالاها در گمرک خاک می‌خورند ؟ از «فقرِ ریل» تا «هفت‌خوانِ ارز»

به گزارش پرتال حمل و نقل ، بندر شهید رجایی به عنوان نبض تپنده تجارت ایران ، بار ۵۵ درصد از تجارت غیرنفتی و ۷۰ درصد از صادرات و واردات کشور را به دوش می‌کشد . اما این شاهراه حیاتی ، سال‌هاست با پدیده‌ای مزمن به نام «رسوب کالا» دست‌وپنج نرم می‌کند .

مولایاری ، پژوهشگر اندیشکده اقتصاد مقاومتی ، پس از یک بازدید میدانی ۴ روزه از این بندر استراتژیک ، گزارشی جامع از دلایل ایستایی کالا ، چالش‌های ارزی و موانع زیرساختی ارائه کرده است .

در ادامه ، مشروح این گزارش و واکاوی علل رسوب کالا در بندر شهید رجایی را می‌خوانید :

بحران ارزی ؛ متهم ردیف اول رسوب کالا

طبق بررسی‌های انجام شده ، اصلی‌ترین ریشه رسوب کالا در بنادر ، سیاست‌های ارزی و چالش‌های تأمین ارز است . فاصله زمانی میان «ثبت سفارش» تا «تخصیص ارز» که در سال ۹۷ حدود ۸۰ روز بود ، اکنون به ۱۵۰ روز و در برخی موارد تا ۷ ماه افزایش یافته است .

این تأخیر طولانی باعث می‌شود :

* کالا در بندر تخلیه شده اما امکان ترخیص ندارد .

* اعتبار ثبت سفارش منقضی شده و واردکننده گرفتار بروکراسی تمدید می‌شود .

* صاحب کالا ناچار به تأمین ارز از بازار غیررسمی می‌شود که خود عامل تورم است .

باتلاق ۳۱ سامانه و جزیره‌های مدیریتی

یکی از تکان‌دهنده‌ترین بخش‌های این گزارش ، اشاره به تعدد سامانه‌های تصمیم‌گیر است . تجارت ایران اکنون در «باتلاق ۳۱ سامانه» گرفتار شده است .

* عدم یکپارچگی : سامانه‌های گمرک ، وزارت صمت ، جهاد کشاورزی و ... به یکدیگر متصل نیستند .

* قطعی‌های مکرر : قطعی سیستم در دستگاه‌های مجوز دهنده (استاندارد ، قرنطینه و...) عملاً فرایند ترخیص را فلج می‌کند .

* موازی‌کاری نظارتی : پس از اتمام تشریفات گمرکی ، نهادهایی مانند پلیس امنیت اقتصادی مجدداً در درب خروج اقدام به بازرسی می‌کنند که خود باعث معطلی ۲ تا ۳ روزه می‌شود .

فقر لجستیک ؛ شکست ریل در برابر جاده

آمارها نشان می‌دهد سهم حمل‌ونقل ریلی در بندر شهید رجایی تنها ۱ درصد است ، در حالی که جاده‌ها سهمی ۶ درصدی (در مقایسه با کل ظرفیت) دارند و بخش عمده بار همچنان با چالش مواجه است .

* زمان‌بر بودن ریل : انتقال کالا با کامیون ۲ تا ۳ روز زمان می‌برد ، اما با سیستم ریلی فعلی ، این فرایند ۲۰ تا ۲۵ روز طول می‌کشد .

* فرسودگی تجهیزات : خرابی نیمی از گانتری‌کرین‌ها (جرثقیل‌های غول‌پیکر) و استفاده اجباری از کشتی‌های کوچک (فیدر) به جای کشتی‌های اقیانوس‌پیما (لاینر) به دلیل تحریم‌ها ، زمان تخلیه را از ۳ روز به ۸ روز افزایش داده است .

ذینفعانِ تأخیر و کاسبان رسوب

چرا کالا در بندر می‌ماند ؟ پاسخ همیشه فنی نیست ؛ گاهی پای منافع اقتصادی در میان است :

* انبارداری ارزان : برای واردکنندگان ، نگهداری کالا در محوطه بندری با توجه به تورم و جریمه‌های ناچیز ، به صرفه‌تر از اجاره انبار در داخل کشور است .

* سودِ محوطه‌داران : برخی شرکت‌های اپراتور و محوطه‌دار ، از ماندگاری کالا و دریافت هزینه انبارداری و دموراژ سود می‌برند ؛ بنابراین انگیزه‌ای برای تسریع خروج کالا ندارند .

* انتظارات تورمی : تجار کالا را نگه می‌دارند تا با قیمت دلار بالاتر در بازار عرضه کنند .

راهکار چیست ؟ (نسخه خروج از بحران)

اندیشکده اقتصاد مقاومتی برای برون‌رفت از این وضعیت ، راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌دهد :

* ترخیص در محل : اجرای طرح حمل یکسره و انجام تشریفات گمرکی در انبار صاحب کالا (ماده گمرکی) .

* اصلاح قراردادها : تغییر مدل قرارداد سازمان بنادر با اپراتورها به نحوی که سود آنها در «گردش کالا» باشد نه در «رسوب کالا» .

* مدیریت واحد مرزی : اجرای ماده ۱۲ قانون امور گمرکی و سپردن فرماندهی واحد مرزها به گمرک برای پایان دادن به تداخل وظایف .

* توسعه بنادر خشک : انتقال سریع کالا به بنادر خشک (مانند آپرین و سیرجان) و انجام تشریفات در آنجا برای کاهش تراکم در بندر رجایی .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران ، تسهیلات مربوط به ترخیص کشنده‌ها صرفاً شامل خودروهای سنگینی می‌شود که در اماکن ...

|

مجتمع بندری شهید رجایی با بیش از چهار هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت (محدوده عملیاتی و پس‌کرانه) و ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۸۸ میلیون تن کالا ، تخلیه و بارگیری سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا ، صادرات و واردات بیش از ۵۵ درصد و۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را بر عهده دارد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، جلسه تخصصی با محوریت بررسی و تدوین فرآیندها و رویه‌های مورد نیاز جهت استقرار سامانه‌های گمرکی در درب‌های ورودی بندر ...

|

گمرک ایران آمادگی هرگونه رفع موانع گمرکی و تسهیل فرایند انجام تشریفات گمرکی با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را دارد و دیدارهای مشترک هیئت‌های فنی گامی مهم برای دستیابی به اهداف اقتصادی این اتحادیه به شمار می‌رود .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، هیات بلندپایه دولتی و سرمایه‌گذاری جمهوری آذربایجان به سرپرستی شاهین مصطفی‌ یف ، معاون نخست‌وزیر این کشور از بندر ...

|

نظرات کاربران