در حال بارگذاری ...
  • خط‌آهن تبریز – مرند – چشمه‌ثریا ، حلقه مفقوده اتصال به اقتصاد جهانی

    مسیر راه‌آهن تبریز – مرند – چشمه‌ثریا همزمان با افزایش تنش‌های ژئوپلتیکی در مسیرهای ترانزیتی جهان و شکل‌گیری رقابت تازه برای جذب بار چین – اروپا، بار دیگر به یک موضوع کلیدی در محافل حمل‌ونقلی و اقتصادی ایران تبدیل شده است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، یک کارشناس ترانزیت ریلی گفت : تکمیل خط‌آهن تبریز – مرند – چشمه‌ثریا به یکی از اولویت‌های استراتژیک ایران تبدیل شده ، مسیری که می‌تواند کشور را دوباره به شبکه ریلی ترکیه و سپس اروپا متصل کند .

    محمدمهدی کریمی‌قهی با اشاره به شدت‌گرفتن رقابت کشورها برای دستیابی به سهمی از ترانزیت چین – اروپا ، گفت : تکمیل خط‌آهن تبریز – مرند – چشمه‌ثریا به یکی از اولویت‌های استراتژیک ایران تبدیل شده است ؛ مسیری که می‌تواند کشور را دوباره به شبکه ریلی ترکیه و سپس اروپا متصل کند . مسیر راه‌آهن تبریز – مرند – چشمه‌ثریا همزمان با افزایش تنش‌های ژئوپلتیکی در مسیرهای ترانزیتی جهان و شکل‌گیری رقابت تازه برای جذب بار چین – اروپا، بار دیگر به یک موضوع کلیدی در محافل حمل‌ونقلی و اقتصادی ایران تبدیل شده است .

    کریمی قهی بیان کرد : این مسیر مرزی که سال‌ها تکمیل آن به تعویق افتاده ، اکنون به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم ایران برای ورود به بازار چندصد میلیارد دلاری ترانزیت بین‌قاره‌ای شناخته می‌شود . مسیر چشمه‌ثریا به‌دلیل امکان ایجاد دومین نقطه اتصال مستقیم شبکه ریلی ایران و ترکیه پس از مرز رازی اهمیت دوچندان یافته است . چنین پیوندی ایران را قادر می‌سازد بارهای شرق آسیا را به‌طور رقابتی و پیوسته به اروپا انتقال دهد ؛ ظرفیتی که سال‌هاست مسیرهای رقیب از جمله قزاقستان از آن بهره می‌برند .

    این کارشناس ترانزیت ریلی با اشاره به آمارهای بین‌المللی گفت : در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۹ هزار قطار باری میان چین و اروپا تردد داشته‌اند و بخش عمده آنها از آسیای میانه عبور کرده‌اند ؛ سهمی که ایران نیز می‌توانست در آن نقش‌آفرینی مؤثر داشته باشد . پروژه راه‌آهن تبریز - مرند - چشمه‌ثریا کمتر از ۲۷۰ کیلومتر طول دارد و تنها ۵۰ کیلومتر آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است . همچنین کارشناسان این خط را حلقه مفقوده اتصال ایران به اقتصاد جهانی می‌دانند ؛ حلقه‌ای که تکمیل آن می‌تواند حجم قابل‌توجهی از بارهای ترانزیتی چین و حتی روسیه را به سمت ایران هدایت کند .

     

     

     

    خط‌آهن تبریز – مرند – چشمه‌ثریا ، حلقه مفقوده اتصال به اقتصاد جهانی

     

     

     

     

    کریمی قهی تاکید کرد : اهمیت خط‌آهن زمانی بیشتر روشن می‌شود که بدانیم ارزش تجارت سالانه چین و اروپا بیش از هزار میلیارد دلار برآورد شده و اگر تنها ۱۰ درصد این کالاها از مسیر ایران عبور کند ، ده‌ها میلیارد دلار درآمد خدماتی برای کشور ایجاد خواهد شد . همچنین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ، معتقد است تکمیل این خط‌آهن می‌تواند ماکو را از یک منطقه مرزی به یک مرکز لجستیکی بین‌المللی تبدیل کند . درآمدهای ناشی از خدمات گمرکی ، انبارداری ، پشتیبانی و حمل‌ونقل در مسیر چین – اروپا می‌تواند نقش ویژه‌ای در افزایش درآمدهای ارزی ایران ایفا کند .

    این کارشناس ترانزیت ریلی اظهار کرد : هر چند برخی کارشناسان درباره حجم درآمدهای احتمالی اختلاف‌نظر دارند ، اما همگی بر این موضوع توافق دارند که اقتصاد خدماتی ترانزیت می‌تواند یکی از موتورهای رشد اقتصادی کشور باشد .

    کریمی‌قهی افزود : ترکیه ، به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه ترانزیت، هم شریک بالقوه ایران و هم رقیب جدی در جذب بارهای چین – اروپا محسوب می‌شود . برخی تحلیلگران از تلاش آنکارا برای مدیریت انحصاری این مسیر سخن می‌گویند ، اما بسیاری از متخصصان باور دارند موفقیت ایران بدون همکاری راهبردی با ترکیه امکان‌پذیر نیست . اتصال چشمه‌ثریا ، تکمیل خط رازی و افزایش بهره‌وری حمل‌ونقل ریلی در داخل کشور سه ضلع مهم این همکاری هستند .

    وی تصریح کرد : راه‌آهن تبریز – مرند – چشمه‌ثریا تنها یک پروژه عمرانی نیست ، بلکه نمادی از یک فرصت تاریخی است . شرایط بین‌المللی ، بحران اوکراین ، تغییر مسیرهای سنتی و تلاش کشورها برای کاهش وابستگی به مسیرهای پرریسک ، ایران را در موقعیتی قرار داده که می‌تواند پس از سال‌ها به یک مسیر تعیین‌کننده در تجارت جهانی تبدیل شود .

    این کارشناس ترانزیت ریلی در پایان خاطرنشان کرد : تحقق این هدف به سرعت عمل، برنامه‌ریزی دقیق و نگاه ملی به پروژه‌های زیربنایی نیاز دارد . فرصت‌های پیش‌رو اگر از دست بروند ، شاید به این زودی‌ها تکرار نشوند .

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    روکش آسفالت حفاظتی راه روستایی پلدشت – ارس به طول ۱۰ کیلومتر ، روکش آسفالت راه روستایی گیریک – حاج حسن در منطقه بورلان به طول ۵ کیلومتر ، بهسازی راه روستایی ساختمان به طول ۱.۴ کیلومتر و بهسازی راه روستایی تیکمه – اغبلاغ به طول ۳ کیلومتر نیز از دیگر اقدامات انجام‌شده در این ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، با احداث خط‌آهن تبریز – مرند – چشمه‌ثریا در مرز ایران و ترکیه ، جایگاه ایران در کریدور بین‌المللی شرق–غرب ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت : توسعه راه های ارتباطی در سطح استان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳ برابری دارد ...

    |

    سازمان منطقه آزاد ماکو با جدیت کامل ، مراحل انتخاب پیمانکار و آغاز عملیات اجرایی این پروژه استراتژیک را دنبال می‌کند تا ماکو به‌عنوان حلقه طلایی کریدور ریلی چین به ترکیه ، نقش کلیدی خود را ایفا کند .

    |

    باند شرقی این مسیر با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان احداث شده و برای تکمیل باند غربی نیز بودجه‌ای معادل ۹۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است . در حال حاضر تنها یک کیلومتر از باند برگشت باقی مانده و این بخش نیز با تلاش شبانه‌روزی تیم‌های عمرانی سازمان ، تا یکی دو ماه آینده به ...

    |

    نظرات کاربران