در حال بارگذاری ...

افزایش ۲۵ درصدی سهم بار ریلی از بندر تا پایان برنامه هفتم / ترانزیت ریلی اولویت اصلی است

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل راه‌آهن با تشریح اولویت‌های برنامه هفتم توسعه ، بر لزوم افزایش سهم بار ریلی از بنادر به ۲۵ درصد و اولویت‌بخشی به ترانزیت ریلی تأکید کرد .

ذاکری ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن ، جمعه ۷ آذرماه در جلسه شورای اداری راه‌آهن زاگرس ، بر لزوم تحقق اهداف کلان راه‌آهن در برنامه هفتم توسعه تأکید و اولویت‌های اصلی این حوزه را تشریح کرد .

وی با اشاره به تکلیف قانونی مبنی بر افزایش سهم بار ریلی از بنادر به ۲۵ درصد تا پایان برنامه هفتم ، که در حال حاضر میانگین آن حدود ۹ درصد است ، اظهار داشت : ما ظرف سه سال آینده باید به این رقم چشمگیر برسیم و این امر مستلزم تلاش مضاعف در پسکرانه بنادر و افزایش ظرفیت بار عبوری است .

ذاکری همچنین بر اهمیت دو شاخص کلیدی دیگر در برنامه هفتم تأکید کرد و گفت : افزایش سرعت سیر و سرعت سفر در شبکه ریلی و توسعه خطوط ریلی صنعتی ، از دیگر اولویت‌های ماست .

مدیرعامل راه‌آهن ، سهم ترانزیت ریلی را به عنوان یک تکلیف برنامه‌ای مهم در برنامه هفتم معرفی کرد و گفت : هدف‌گذاری ما رسیدن به ۱۰ میلیون تن بار ترانزیت ریلی در سال آخر برنامه هفتم پیشرفت است . با توجه به افزایش تعاملات با کشورهای همسایه و CIS ، این هدف کاملاً دست‌یافتنی است و آغاز ترانزیت گازوئیل از امارات به افغانستان و از بندر امیرآباد ، نشان‌دهنده توانمندی شبکه ریلی کشور در این زمینه است .

وی با بیان اینکه باید اولویت را به بارهای ترانزیتی بدهیم تا بتوانیم درآمد پایداری را شکل دهیم خاطرنشان کرد : علیرغم مشکلات موجود ، شاهد رشد ۱۲ درصدی در ترانزیت بار و بارهای بین‌المللی هستیم ، اما هنوز با افق برنامه فاصله داریم .

ذاکری به چالش‌های حمل‌ونقل حومه‌ای اشاره کرد و گفت : درآمد سالیانه قطارهای حومه‌ای کشور ۳۹ میلیارد تومان است که کمتر از ۳ درصد قیمت تمام شده است . این صنعت نیازمند تزریق مالی از سوی دولت است تا بتواند منافع اقتصادی-اجتماعی خود را محقق سازد .

وی با بیان اینکه تعداد واگن‌های مسافری در سال ۱۳۸۹ ، ۲۳٠٠ واگن و حال حاضر ۹۳۰ واگن است ، محدودیت سرمایه‌گذاری در این بخش را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد : با امضای تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش ۹۵ هزار میلیارد تومان ، شاهد ورود واگن‌های باری و مسافری به شبکه ریلی و افزایش خدمات رسانی خواهیم بود .

مدیرعامل راه آهن همچنین بر لزوم اقتصادی کردن خدمات مسافری تأکید کرد و گفت : سرمایه‌گذاری در این بخش بایستی توجیه اقتصادی داشته باشد .

نگهداری مستمر خطوط ریلی ، اهمیت روحیه آماده‌به‌کاری ، تعامل مدیران میانی با کارکنان ، توسعه قطب‌های بار ، درآمدزایی ، مولدسازی و بهبود معیشت همکاران از دیگر مواردی بود که مدیرعامل راه آهن بر انجام آن تاکید کرد .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن با تاکید بر شناسایی و تسریع تکمیل پروژه‌های زودبازده و بهره‌ور در سطح مناطق ، عملکرد ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ در دیدار مدیرعامل راه آهن با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ، توسعه شبکه ریلی در منطقه و همکاری مشترک دو مجموعه برای ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست سه جانبه روسای راه آهن های ایران ، ترکمنستان و ازبکستان ، برگزار و تفاهمنامه همکاری های ریلی مشترک در زمینه صادرات آهن ...

|

در حوزه ریل ، دیپلماسی ریل فعال شده است . از جمله کشور ترکیه نگاه مثبتی به این مسأله در مسیر چشمه ثریا دارد و جلسات مفصلی نیز در این زمینه برگزار شده است .

|

با وجود اینکه در برنامه های توسعه کشور ، سهم بار ریلی از کل بار کشور ۳۰ درصد در نظر گرفته شده اما این میزان طی دهه های گذشته بین ۹ تا ۱۳ درصد متغیر بوده است . لازمه رسیدن به تکلیف درنظر گرفته شده برای راه‌آهن در برنامه های توسعه ، فراهم کردن مقدمات و عزم جدی بین دستگاه های مختلف ...

|

نظرات کاربران