در حال بارگذاری ...

طرح دوخطه‌سازی راه‌آهن زنجان – قزوین شتاب گرفته است

پروژه دوخطه‌کردن راه‌آهن یکی از طرح‌های مهم زیربنایی استان است که با تکمیل آن ، شرایط برای توسعه اقتصادی منطقه و افزایش بهره‌وری در بخش حمل‌ونقل ریلی فراهم خواهد شد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل راه‌آهن شمالغرب کشور گفت : با بازدیدها و نظارت‌های صورت گرفته ،‌ طرح دوخطه‌سازی راه‌آهن زنجان – قزوین شتاب گرفته است و به ایستگاه پایانی (افتتاح) نزدیک می‌شود .

منوچهر صفری در جریان بازدید تیم اعزامی استانداری زنجان از روند پیشرفت طرح دوخطه‌کردن راه‌آهن ، افزود : عملیات اجرایی این طرح در ماه‌های اخیر با سرعت بیشتری در حال اجرا بوده و بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های آن تکمیل شده است .

مدیرکل راه آهن شمالغرب با ارائه گزارشی ، میزان پیشرفت فیزیکی طرح ، چالش‌های موجود در مسیر اجرا و برنامه زمان‌بندی برای تکمیل هر بخش را تشریح کرد . پروژه دوخطه‌کردن راه‌آهن یکی از طرح‌های مهم زیربنایی استان است که با تکمیل آن ، شرایط برای توسعه اقتصادی منطقه و افزایش بهره‌وری در بخش حمل‌ونقل ریلی فراهم خواهد شد .

تیم اعزامی استانداری زنجان نیز پس از ارزیابی روند کار ، بر اهمیت راهبردی این پروژه در توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی استان تأکید کرده و گفتند : دوخطه‌کردن این مسیر نه تنها موجب افزایش ظرفیت جابجایی بار و مسافر خواهد شد ، بلکه نقش مهمی در ارتقای ایمنی و کاهش زمان سفر دارد .

آنان همچنین بر لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی و رفع موانع موجود برای تسریع در تکمیل طرح تاکید کردند .

این بازدید با حضور علی اندرزگو مشاور و مدیر کل حوزه استاندار زنجان ، حسن لطفی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری زنجان و مشاور عمرانی استاندار زنجان انجام گرفت و آخرین وضعیت عملیات زیرسازی ، روسازی و تکمیل سازه‌های فنی مورد بررسی قرار گرفت .

پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان – قزوین پس از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان زنجان در اسفند ۱۳۹۵ آغاز شد.

این پروژه با طول ۱۸۱ کیلومتر در قالب چهار قطعه و با اعتبار اولیه ۵۳۰ میلیارد تومان به چهار پیمانکار واگذار شد و هم‌اکنون طرح با ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی به سرعت در حال اجراست .

بنا بر گزارش اعلام شده ، قطعات پروژه ، شامل قطعه اول : پروژه به طول ۵۷ کیلومتر با پیشرفت حدود ۹۰ درصد ، قطعه دوم : به طول ۵۰ کیلومتر – تکمیل و تحویل شده ، قطعه سوم : پیمانکار شرکت راه‌سازی ایران – طول ۳۸ کیلومتر با پیشرفت نزدیک به ۸۰ درصد بوده است .

همچنین قطعه چهارم به طول ۳۶ کیلومتر با پیشرفت نزدیک به ۸۰ درصد (مرحله تکمیل سوزن‌بندی خطوط فرعی زنجان – بناب) قرار دارد .

بر اساس برنامه زمان‌بندی ، طی دو ماه آینده قطعات یک و ۳ نیز تکمیل و تحویل خواهند شد .

در قطعه سوم روزانه بیش از ۳۰۰ متر پیشرفت اجرایی داشته و هر سه روز حدود یک کیلومتر ریل گذاری پیشرفت کرده و از ۱۷ کیلومتر باقی‌مانده ، سه کیلومتر تکمیل و ۱۴ کیلومتر در دست اجراست .

با روند فعلی احداث و عدم بروز مشکل پیش بینی شده و با پیشرفت ریل گذاری سه روز یک کیلومتر تا حدود ۶۰ روز آینده پروژه به اتمام خواهد رسید .

۱۱ کیلومتر از پروژه نیز در نقطه اتصال زنجان _ تاکستان در محدوده تاکستان در حال احداث است که مدیریت ان توسط راه آهن زنجان می گیرد و این قطعه نیز در موعد تعیین شده به اتمام خواهد رسید .

ارزش به‌روز شده این طرح حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است .

این در حالی است در سفر اخیر رئیس‌جمهور به زنجان نیز بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید برای تکمیل پروژه مصوب شد که از این میزان ، ۳۲۰ میلیارد تومان جهت پرداخت مطالبات پیمانکاران تخصیص یافته است .

طبق گزارش ها ، با بهره برداری کامل پروژه ، افزایش ظرفیت حمل بار از هفت میلیون تن به ۱۶ میلیون تن در سال ، افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر از ۱.۵ میلیون نفر به ۲.۸ میلیون نفر ، اتصال مراکز بار ، صنایع و شهرک‌های صنعتی به شبکه ریلی ، کاهش تلفات جاده‌ای و خسارات ناشی از تردد خودروهای سنگین در محورهای مواصلاتی ، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محیط زیست ، کاهش زمان سفر و افزایش سرعت قطار تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید .

پروژه دوخطه‌کردن راه‌آهن یکی از طرح‌های مهم زیربنایی استان است که با تکمیل آن ، شرایط برای توسعه اقتصادی منطقه و افزایش بهره‌وری در بخش حمل‌ونقل ریلی فراهم خواهد شد .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

خط ریلی شهرک صنعتی شماره یک است که با توجه به نیاز صنایع و درخواست متقاضیان اجرا شده و اکنون آماده بهره‌برداری کامل است .

|

این اتصال ریلی موجب افزایش سرعت جابه‌جایی بار نسبت به ناوگان جاده‌ای ، کاهش مصرف سوخت ، کاهش اتلاف زمان در تحویل کالا و کاهش سوانح رانندگی و خسارات ناشی از خرابی روسازی جاده‌ها می‌شود .

|

با دوخطه سازی راه آهن قزوین - زنجان ظرفیت و سرعت جابه‌جایی بار و مسافر در این خط به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و همچنین رونق اقتصادی با جابه‌جایی کالا و خدمات و همچنین حضور گردشگران به استان محقق خواهد شد . ارزش به‌ روز شده این طرح حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است ...

|

با توجه به افزایش ۱۲ درصدی تناژ بارگیری و رشد حدود ۷ درصدی تن کیلومتر در شبکه ریلی ، مجموع سوانح ریلی نسبت به سال گذشته ۳ درصد کاهش یافته است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، موقعیت جغرافیایی ایران ، یک دارایی ژئواکونومیک بی‌بدیل است که در کمتر کشوری نظیر آن یافت می‌شود . قرارگیری در محل تلاقی ...

|

نظرات کاربران