در حال بارگذاری ...

رقابت خاموش در عمق شن‌های عربستان / کانال سلمان ابزار جدید نبرد ژئوپلیتیکی با ایران

به گزارش پرتال حمل و نقل به قلم سیدعلی سیدصدر ، پروژه کانال سلمان ، یکی از طرح‌های بزرگ و راهبردی عربستان سعودی و امارات در منطقه غرب آسیا است که با هدف تضعیف حوزه نفوذ ایران و تغییر ژئوپلیتیک منطقه طراحی شده است .

این کانال به طول تقریبی ۹۵۰ کیلومتر ، خلیج فارس را به شمال خلیج عدن در دریای سرخ متصل می‌کند و از استان شرقی عربستان عبور می‌کند که قلب زیرساخت‌ها و منابع نفتی حیاتی این کشور است .

با ساخت این کانال ، عربستان سعودی می‌کوشد وابستگی خود به تنگه هرمز را به حداقل برساند و مسیر ترانزیتی جدیدی برای صادرات نفت و کالاها ایجاد کند که علاوه بر کاهش خطرات ژئوپلیتیکی ، موجب صرفه‌جویی زمانی و کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود .

جزئیات پروژه و اهداف

- طول کانال : حدود ۹۵۰ کیلومتر

- مسیر : از خلیج فارس به دریای سرخ از طریق استان شرقی عربستان

اهداف اصلی :

- دور زدن تنگه هرمز که تحت تاثیر شدید نیروهای ایران است

- کاهش وابستگی به مسیر دریایی پرخطر تنگه هرمز

- افزایش امنیت صادرات نفت و سایر کالاها برای کشورهای حاشیه خلیج فارس (عربستان ، قطر ، امارات ، کویت)

- توسعه اقتصادی و ایجاد زیرساخت‌های لجستیکی جدید در استان شرقی عربستان

- ایجاد فرصت‌های شغلی و تشکیل شهرها و صنایع جدید در مسیر کانال

- اجرای چشم‌انداز توسعه ۲۰۳۰ عربستان و تحقق اقتصاد متنوع و قوی

 

 

 

https://portalhamlonaghl.ir/file/2/attach/202511/146892_3862063740.jpg

 

 

 

عملیات و فرایند اجرایی

طرح کانال سلمان برای اولین بار پس از توافق هسته‌ای ایران (برجام) در سال ۲۰۱۵ مطرح شد و از آن زمان به عنوان پروژه‌ای حیاتی برای استراتژی منطقه‌ای عربستان و امارات در نظر گرفته شده است .

با توجه به اهمیت اقتصادی و استراتژیکی ، مراحل طراحی ، ساخت و زیرساخت‌های مربوط به کانال به صورت گسترده در حال پیشرفت هستند ، اگرچه چالش‌های مربوط به مسائل لجستیکی ، تامین مالی و شرایط ژئوپلیتیکی منطقه نیز وجود دارد .

پروژه به خصوص روی توسعه زیرساخت‌های بندری ، ایجاد مسیرهای حمل و نقل سریع و امن و زمینه‌سازی برای صنایع مرتبط سرمایه‌گذاری کلانی می‌کند .

هزینه و سرمایه‌گذاری

هزینه دقیق پروژه به دلیل گستردگی و پیچیدگی آن متفاوت برآورد شده ، اما بودجه چند میلیارد دلاری برای این پروژه در نظر گرفته شده است .

سرمایه‌گذاری‌ها از سوی دولت عربستان تحت مدیریت بن سلمان هدایت می‌شود و بخشی از برنامه بلندمدت اقتصادی تهران ۲۰۳۰ و کمتر کردن وابستگی به صادرات نفت از طریق تنگه هرمز است . افزون بر هزینه ساخت کانال ، هزینه‌های مربوط به عملیات لجستیکی ، امنیتی و توسعه زیرساخت‌ها نیز قابل توجه است .

ملاحظات لجستیکی و ژئوپلیتیکی

- منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز نقطه استراتژیک و حساس در حمل و نقل جهانی نفت است که همواره تنش‌های ژئوپلیتیکی بر آن سایه افکنده است .

- کانال سلمان با عبور از خاک عربستان و دور زدن تنگه هرمز ، موجب کاهش ریسک سیاسی و نظامی در حمل و نقل نفت و کالا میان خلیج فارس و دریای سرخ می‌شود .

- این پروژه رقابت و نیروی ژئوپلیتیکی ایران در منطقه تنگه هرمز را کم‌اثر می‌کند و به افزایش نفوذ عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس منجر خواهد شد .

- توسعه این کانال موجب بهبود لجستیکی در منطقه می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در تأمین امنیت انرژی و تجارت بین‌المللی ایفا نماید .

اهمیت استراتژیک و آینده‌پژوهی

کانال سلمان علاوه بر اهمیت اقتصادی ، یک ابزار ژئوپلیتیک مهم برای عربستان سعودی به شمار می‌آید که به دنبال تقویت موقعیت سیاسی و امنیتی خود در منطقه است . این پروژه موفقیت چشم‌انداز ۲۰۳۰  را در کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی تضمین می‌کند و همچنین کمک خواهد کرد که عربستان به یک هاب لجستیکی و اقتصادی در شرق مدیترانه و خاورمیانه تبدیل شود . پروژه از این لحاظ نیز دارای اهمیت است که می‌تواند مسیر کریدورهای ترانزیتی جدیدی به اروپا و آفریقا باز کند و جایگاه منطقه را در تجارت جهانی ارتقا دهد .

 

 

گردآوری و تالیف : سید علی سید صدر

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مذاکرات ایران و ارمنستان برای راه‌اندازی کریدور گمرکی ساده‌ شده در مرز نوردوز – آگاراک ، وارد فاز عملیاتی شده و ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، نهمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل روز بیستم آبان ۱۴۰۴ در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، تحولات اخیر در زنجیره جهانی تأمین کالا، همکاری ایران و روسیه را در بستر دریای خزر به فرصتی استثنایی برای بازطراحی مسیرهای ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، در نشست مشترک مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ، بر راه‌اندازی کامل شهر ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مسائلی مانند حل چالش عرض ریل برای سرعت و استاندارد بار محوری ۲۵ تن برای حمل ارزان از جمله ضمانت های فنی برای موفقیت کریدور ...

|

نظرات کاربران