در حال بارگذاری ...
  • چشم‌انداز ریلی ایران ؛ سفر به سوی پیشرفت یا ادامه فرسودگی ؟

    به گزارش پرتال حمل و نقل و به قلم سید ابوالفضل بهره دار رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران ، بدون فوت وقت و با اولویت اول و عزم جدی می‏ بایست اعتبارات مورد نیاز راه ‏آهن با توجه به ضرورت و اهمیت چرخه فعالیت‏ های شبکه ریلی متناسب با نیاز جامعه و همکاری‏ های منطقه ‏ای و بین ‏المللی اجرا شود تا در حوزه زیرساخت که متاسفانه عقب ‏ماندگی بسیاری را تاکنون تحمیل کرده و نیمی از آن در حال فرسودگی مزمن است و نیز ورود ناوگان جدید از دو بخش خصوصی و دولتی با تمهیدات داخلی و خارجی اقدام عاجل صورت پذیرد .

    باید مبالغ اعتباری ۱۰ همت و دیگر مشوق‏ ها که انصافاً با توجه به گرفتاری ‏های موجود حتی کم هم هست بدون فوت وقت به کمک راه ‏آهن شتافت باید معافیت‏ ها و مشوق ‏ها برای رفع عقب ‏ماندگی ‏ها و اجرای برنامه‏ های توسعه ‏ای و رشد‏ دهنده هم ‏اینک به راه‏ آهن تزریق شود زیرا اثرات فزاینده این امر برای جامعه موجب تسهیلات فراوانی خواهد شد .

    نقش حمل و نقل اساساً بر صنعت ، تجارت ، اقتصاد ، امنیت ، بهداشت ، خدمات ، آموزش ، فرهنگ ‏، انرژی ، محیط‏زیست ، امور اجتماعی و توسعه امور شهروندی کاملاً موثر است و در دنیا به آن به عنوان عوامل اصلی و شاخصی تعیین کننده می‏ گویند .

    در حال حاضر چین ۳۹۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل کرده ، چه در بخش درون کشور و چه برون کشور و توسعه ریلی را ملاک اصلی خود در ابعاد وسیع قرار داده است . این مهم از جنس تصمیم ‏گیری بر اساس سیاست‏ گذاری مدون است .

    اگر واقعاً می ‏خواهیم برای توسعه و آبادانی کشور در این شرایط حساس و با توجه به ضرورت تامین امنیت ، تولید و رونق اقتصاد ملی و داشتن صادرات در همه زمینه‏ ها گامی اساسی برداشته شود می‏ بایست بدون فوت وقت به شبکه ریلی کشور اولاً اعتبارات ابلاغی را به فوریت و با پرهیز از مسیرهای پیچ و خم اداری واگذار شود و ثانیاً مشوق های لازم را مطابق با نیاز راه آهن کشور انجام شود ، از جمله تبصره ۱۸ و ماده ۱۲ و یک درصد از کل فروش نفت و استجازه مقام معظم رهبری بلادرنگ دراختیار حمل و نقل ریلی کشور قرار گیرد .

    راه ‏آهن بعد از انقلاب ۵.۲ برابر شده و جاده ۲۱ برابر ، لذا باید توازن لازم بین مدهای حمل و نقل برای ایجاد ترکیبی منطقی و موثر با توجه به اسناد بالادستی و ضرورت توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری از بابت شبکه ریلی فضای اجرایی بهتری را ایجاد کنیم تا نقش فزاینده ریل در کاهش مصرف انرژی ، سوانح ، حمل و نقل انبوه و ده ها مزیت دیگر ملموس شود . باید از افراد شایسته ، لایق و متخصص در این حوزه انتخاب کرد که با سوابق مرتبط متخصص و کارآمد مشکل را حل نمود و از هرگونه تصمیم غیر منطقی پرهیز کرد .

    روند رشد حمل و نقل بین ‏المللی در سال جاری نسبت به سال مشابه ۱۳ درصد رشد داشته ، علیرغم نوسانات نرخ ارز و کاهش ۱۵ درصدی ترانزیت جاده ای ، راه ‏آهن بخشی از نارسائی‏ های موجود را برطرف می ‏نماید .

    شیوه ‏های مناسب تعیین نرخ خدمات حمل و نقل مسافری و باری با ملاحظات همه ‏جانبه در جهت رشد فعالیت ها و بدون هرگونه عارضه ‏ای برای تامین نیازهای جامعه و حضور حداکثری شرکت ‏های بخش‏ خصوصی جهت ارائه خدمات کامل پرداخته شود . محاسبات قیمت با فرض خرید یک واگن مسافری ۵۰ میلیارد تومان و لکوموتیو ۳۰۰ میلیارد تومان ملاک عمل تعرفه ای قرار گیرد ، اگر چه نوسانات نرخ ارز مشکل مهمی در اینگونه برنامه‏ ریزی ها همواره داشته است .

    اینک در راه‏ آهن با تلاش فراوان برای توقف در افول لکوموتیوها که در قبل بسیار زیاد شده بود ، این مهم در دستور کار جدی قرار گرفته و می بایست از تمامی ظرفیت‏ های بخش دولتی و خصوصی برای کارآمدی بیشتر در این حوزه استفاده شود و فرآیند برد – برد برای فعالین حوزه حمل و نقل ریلی لحاظ گردد .

    با توجه به ارائه طرح جامع حمل و نقل پس از گذشت ۲۵ سال اینک می ‏بایست با قید فوریت تصویب و ابلاغیه آن انجام شود .

    تعاملات منطقه ‏ای که در گذشته کمرنگ بود در دوره جدید به رونق آن توجه جدی شده باید گسترده ‏تر شود و همه نهادها و دستگاه ‏ها به‏ ویژه وزارت امور خارجه ، وزارت صمت ، مجلس و دیگر بخش‏ های مرتبط کمک واقعی کنند .

    استفاده از سامانه ‏ای جامع و گویا و به ‏روز در حوزه حمل و نقل ریلی برای ارزیابی و پاسخگویی به نیازهای کشور جهت تصمیم‏ گیری های مطلوب می بایست آماده گردد .

    موضوع رگولاتوری را باید دنبال کنیم تا به نحو مناسبی این مهم برای ایجاد فضای رقابتی سالم ، تفاهم اثربخش و ایجاد رضایت نسبی اقدام عملی گردد .

    استفاده از زیرساخت ها باید مطابق با نیازها و برنامه ‏های توسعه‏ ای و ایجاد ثروت‏ آفرینی باشد و در بخش ‏هایی که برای تولید خدمات ملی اقدامات صورت می ‏گیرد ، برنامه‏ ها بر اساس اولویت واقعی باشد و اعمال نظرات شخصی و سفارشی اعمال نگردد .

    قطار کامل که به تازگی مدیریت کنونی راه آهن دستور ابلاغی آن را صادر نموده است بسیار راه گشا خواهد بود و در جهت جلب رضایت بخش خصوصی و صاحبان کالا می باشد .

    اولویت‏ دهی طرح ‏های عمرانی در حوزه حمل و نقل ریلی با رویکرد کاهش شدت انرژی به لحاظ اینکه شبکه ریلی می ‏تواند نقش ‏آفرین در تامین نیازها باشد و در محاسبات قیمتی و اقتصادی برای جامعه سودآور است به درستی محور قرار گیرد و پیشنهاد می گردد برای سه سال بودجه عمرانی راه آهن حداقل سه برابر شود .

    بهره ‏گیری از ظرفیت بخش‏ خصوصی با ایجاد تعامل سازنده در حوزه های مالکیتی و مدیریتی که بسیار مهم و رونق بخش است و عملاً ایجاد جاذبه بیشتری خواهد نمود برای تداوم برنامه ها و سرمایه‏ گذاری ‏ها و تسریع در فعالیت‏ ها عملیاتی گردد .

    بندر خشک آپرین به عنوان هاب حمل و نقل ریلی می تواند منشاء اثر فراوانی در بهبود حمل و نقل و تسهیل آن قرار گیرد . دستگاه ‏ها و نهادها همه‏ گونه همکاری را با این مرکز قابل توجه هماهنگ کنند تا شکل اجرایی مناسبی گرفته شود و از ظرفیت سایر بنادر خشک بهره گیری بیشتری شود .

    رشد قابل توجه حمل و نقل ریلی با کشور چین می‏ تواند با برنامه ‏ریزی‏ های درست شکل بهتری به‏ خود بگیرد . لازم است گفته شود در ۸ ماهه امسال ۳۵ قطار از چین وارد کشور شده در حالیکه جمع قطارهای وارده در سال ‏های قبل کمتر از ۱۰ رام بوده است .

    راه آهن در سال ۱۴۰۳ برای اولین بار طی چند سال گذشته از عدد ۵ میلیون تن بار حمل و نقل بین‏ المللی گذشت و این مهم با تقویت هر چه بیشتر شبکه ریلی و ایجاد تعاملات سازنده با کشورهای همسایه به نحوی که مدیریت جدید راه‏ آهن با جدیت دنبال می‏ کند پیگیری مستمر شود .

     

     

     

    منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

     

     

     




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، یک کارشناس ریلی با تأکید بر اهمیت هوشمندسازی و پایش لحظه‌ای وضعیت واگن‌ها ، گفت : استفاده از سنسورها و سامانه‌های ...

    |

    رضایتمندی مسافر ، محور اصلی حکمرانی مطلوب در بخش مسافری است و برنامه‌های بنده نیز بر سه اصل ارتقای کیفیت خدمات ، بهبود عملکرد عملیاتی و دسترس‌پذیری آسان بلیت برای همه شهروندان استوار است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، دومین نشست رییس‌جمهور و وزیر راه برای توسعه شبکه ریلی حومه‌ای با تأکید بر لزوم تسریع در توسعه حمل‌ونقل عمومی با ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، میرحسن موسوی ، قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن ، در جلسه راهبردی مناسب‌سازی قطارها و ارتقای خدمات ریلی ویژه افراد ...

    |

    میزان صرفه جویی حمل‌ونقل ریلی به بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در سال رسیده و همین امر توجه دولت و مجلس به توسعه راه آهن را بیش از پیش ضروری کرده است .

    |

    نظرات کاربران