چشمانداز ریلی ایران ؛ سفر به سوی پیشرفت یا ادامه فرسودگی ؟
به گزارش پرتال حمل و نقل و به قلم سید ابوالفضل بهره دار رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران ، بدون فوت وقت و با اولویت اول و عزم جدی می بایست اعتبارات مورد نیاز راه آهن با توجه به ضرورت و اهمیت چرخه فعالیت های شبکه ریلی متناسب با نیاز جامعه و همکاری های منطقه ای و بین المللی اجرا شود تا در حوزه زیرساخت که متاسفانه عقب ماندگی بسیاری را تاکنون تحمیل کرده و نیمی از آن در حال فرسودگی مزمن است و نیز ورود ناوگان جدید از دو بخش خصوصی و دولتی با تمهیدات داخلی و خارجی اقدام عاجل صورت پذیرد .
باید مبالغ اعتباری ۱۰ همت و دیگر مشوق ها که انصافاً با توجه به گرفتاری های موجود حتی کم هم هست بدون فوت وقت به کمک راه آهن شتافت باید معافیت ها و مشوق ها برای رفع عقب ماندگی ها و اجرای برنامه های توسعه ای و رشد دهنده هم اینک به راه آهن تزریق شود زیرا اثرات فزاینده این امر برای جامعه موجب تسهیلات فراوانی خواهد شد .
نقش حمل و نقل اساساً بر صنعت ، تجارت ، اقتصاد ، امنیت ، بهداشت ، خدمات ، آموزش ، فرهنگ ، انرژی ، محیطزیست ، امور اجتماعی و توسعه امور شهروندی کاملاً موثر است و در دنیا به آن به عنوان عوامل اصلی و شاخصی تعیین کننده می گویند .
در حال حاضر چین ۳۹۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل کرده ، چه در بخش درون کشور و چه برون کشور و توسعه ریلی را ملاک اصلی خود در ابعاد وسیع قرار داده است . این مهم از جنس تصمیم گیری بر اساس سیاست گذاری مدون است .
اگر واقعاً می خواهیم برای توسعه و آبادانی کشور در این شرایط حساس و با توجه به ضرورت تامین امنیت ، تولید و رونق اقتصاد ملی و داشتن صادرات در همه زمینه ها گامی اساسی برداشته شود می بایست بدون فوت وقت به شبکه ریلی کشور اولاً اعتبارات ابلاغی را به فوریت و با پرهیز از مسیرهای پیچ و خم اداری واگذار شود و ثانیاً مشوق های لازم را مطابق با نیاز راه آهن کشور انجام شود ، از جمله تبصره ۱۸ و ماده ۱۲ و یک درصد از کل فروش نفت و استجازه مقام معظم رهبری بلادرنگ دراختیار حمل و نقل ریلی کشور قرار گیرد .
راه آهن بعد از انقلاب ۵.۲ برابر شده و جاده ۲۱ برابر ، لذا باید توازن لازم بین مدهای حمل و نقل برای ایجاد ترکیبی منطقی و موثر با توجه به اسناد بالادستی و ضرورت توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری از بابت شبکه ریلی فضای اجرایی بهتری را ایجاد کنیم تا نقش فزاینده ریل در کاهش مصرف انرژی ، سوانح ، حمل و نقل انبوه و ده ها مزیت دیگر ملموس شود . باید از افراد شایسته ، لایق و متخصص در این حوزه انتخاب کرد که با سوابق مرتبط متخصص و کارآمد مشکل را حل نمود و از هرگونه تصمیم غیر منطقی پرهیز کرد .
روند رشد حمل و نقل بین المللی در سال جاری نسبت به سال مشابه ۱۳ درصد رشد داشته ، علیرغم نوسانات نرخ ارز و کاهش ۱۵ درصدی ترانزیت جاده ای ، راه آهن بخشی از نارسائی های موجود را برطرف می نماید .
شیوه های مناسب تعیین نرخ خدمات حمل و نقل مسافری و باری با ملاحظات همه جانبه در جهت رشد فعالیت ها و بدون هرگونه عارضه ای برای تامین نیازهای جامعه و حضور حداکثری شرکت های بخش خصوصی جهت ارائه خدمات کامل پرداخته شود . محاسبات قیمت با فرض خرید یک واگن مسافری ۵۰ میلیارد تومان و لکوموتیو ۳۰۰ میلیارد تومان ملاک عمل تعرفه ای قرار گیرد ، اگر چه نوسانات نرخ ارز مشکل مهمی در اینگونه برنامه ریزی ها همواره داشته است .
اینک در راه آهن با تلاش فراوان برای توقف در افول لکوموتیوها که در قبل بسیار زیاد شده بود ، این مهم در دستور کار جدی قرار گرفته و می بایست از تمامی ظرفیت های بخش دولتی و خصوصی برای کارآمدی بیشتر در این حوزه استفاده شود و فرآیند برد – برد برای فعالین حوزه حمل و نقل ریلی لحاظ گردد .
با توجه به ارائه طرح جامع حمل و نقل پس از گذشت ۲۵ سال اینک می بایست با قید فوریت تصویب و ابلاغیه آن انجام شود .
تعاملات منطقه ای که در گذشته کمرنگ بود در دوره جدید به رونق آن توجه جدی شده باید گسترده تر شود و همه نهادها و دستگاه ها به ویژه وزارت امور خارجه ، وزارت صمت ، مجلس و دیگر بخش های مرتبط کمک واقعی کنند .
استفاده از سامانه ای جامع و گویا و به روز در حوزه حمل و نقل ریلی برای ارزیابی و پاسخگویی به نیازهای کشور جهت تصمیم گیری های مطلوب می بایست آماده گردد .
موضوع رگولاتوری را باید دنبال کنیم تا به نحو مناسبی این مهم برای ایجاد فضای رقابتی سالم ، تفاهم اثربخش و ایجاد رضایت نسبی اقدام عملی گردد .
استفاده از زیرساخت ها باید مطابق با نیازها و برنامه های توسعه ای و ایجاد ثروت آفرینی باشد و در بخش هایی که برای تولید خدمات ملی اقدامات صورت می گیرد ، برنامه ها بر اساس اولویت واقعی باشد و اعمال نظرات شخصی و سفارشی اعمال نگردد .
قطار کامل که به تازگی مدیریت کنونی راه آهن دستور ابلاغی آن را صادر نموده است بسیار راه گشا خواهد بود و در جهت جلب رضایت بخش خصوصی و صاحبان کالا می باشد .
اولویت دهی طرح های عمرانی در حوزه حمل و نقل ریلی با رویکرد کاهش شدت انرژی به لحاظ اینکه شبکه ریلی می تواند نقش آفرین در تامین نیازها باشد و در محاسبات قیمتی و اقتصادی برای جامعه سودآور است به درستی محور قرار گیرد و پیشنهاد می گردد برای سه سال بودجه عمرانی راه آهن حداقل سه برابر شود .
بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی با ایجاد تعامل سازنده در حوزه های مالکیتی و مدیریتی که بسیار مهم و رونق بخش است و عملاً ایجاد جاذبه بیشتری خواهد نمود برای تداوم برنامه ها و سرمایه گذاری ها و تسریع در فعالیت ها عملیاتی گردد .
بندر خشک آپرین به عنوان هاب حمل و نقل ریلی می تواند منشاء اثر فراوانی در بهبود حمل و نقل و تسهیل آن قرار گیرد . دستگاه ها و نهادها همه گونه همکاری را با این مرکز قابل توجه هماهنگ کنند تا شکل اجرایی مناسبی گرفته شود و از ظرفیت سایر بنادر خشک بهره گیری بیشتری شود .
رشد قابل توجه حمل و نقل ریلی با کشور چین می تواند با برنامه ریزی های درست شکل بهتری به خود بگیرد . لازم است گفته شود در ۸ ماهه امسال ۳۵ قطار از چین وارد کشور شده در حالیکه جمع قطارهای وارده در سال های قبل کمتر از ۱۰ رام بوده است .
راه آهن در سال ۱۴۰۳ برای اولین بار طی چند سال گذشته از عدد ۵ میلیون تن بار حمل و نقل بین المللی گذشت و این مهم با تقویت هر چه بیشتر شبکه ریلی و ایجاد تعاملات سازنده با کشورهای همسایه به نحوی که مدیریت جدید راه آهن با جدیت دنبال می کند پیگیری مستمر شود .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم