در حال بارگذاری ...

جنگ قیمت BYD برای تحریک تقاضا در بازار خودروهای برقی ژاپن

خودروسازان ژاپنی به‌ ندرت قیمت محصولات‌شان را کاهش می‌دهند . تخفیف‌ها به بی‌وای‌دی کمک کرده است تا به محبوب‌ترین برند خودروهای برقی در چین تبدیل شود ، ولی به گفته برخی تحلیل‌گران این تاکتیک می‌تواند در ژاپن نتیجه عکس بدهد ، چون ممکن است خریداران قبلی به دلیل پرداخت قیمت بالاتر حس کنند که فریب خورده‌اند و در نتیجه قیمت فروش مجدد تحت تاثیر قرار گیرد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، دو سال پس از آغاز حضور پر آب و تاب بی‌وای‌دی در بازار ژاپن ، این شرکت چینی سازنده خودروهای برقی (EV) هنوز نتوانسته است آن‌طور که باید و شاید نظر مشتریان را جلب کند .

این خودروساز با وجود افتتاح چهل و پنجمین نمایندگی فروش خود در ژاپن ، عرضه چهارمین مدل EV خود و تبلیغات فراوان درباره رونمایی از یک مدل برقی خودروی کی (کلاسی بسیار محبوب از خودروهای کوچک) در اواخر سال ۲۰۲۶ ، از ژانویه ۲۰۲۳ تا ژوئن امسال تنها ۵۳۰۰ دستگاه خودرو فروخته است .

تلاش‌های مذکور تاثیر چندانی بر افزایش تقاضا نداشته و حالا بی‌وای‌دی به ارائه تخفیف‌هایی تا سقف یک میلیون ین (۶۷۰۰ دلار) روی آورده است که در کنار یارانه‌های دولتی ، می‌تواند قیمت فروش محصولاتش را تا ۵۰ درصد کاهش دهد . مثلا هر دستگاه آتو ۳ (Atto 3) با قیمتی کمتر از ۲/۴ میلیون ین به فروش می‌رسد .

خودروسازان ژاپنی به‌ ندرت قیمت محصولات‌شان را کاهش می‌دهند . تخفیف‌ها به بی‌وای‌دی کمک کرده است تا به محبوب‌ترین برند خودروهای برقی در چین تبدیل شود ، ولی به گفته برخی تحلیل‌گران این تاکتیک می‌تواند در ژاپن نتیجه عکس بدهد ، چون ممکن است خریداران قبلی به دلیل پرداخت قیمت بالاتر حس کنند که فریب خورده‌اند و در نتیجه قیمت فروش مجدد تحت تاثیر قرار گیرد .

تمام خودروسازان خارجی در ژاپن با چالش‌های مشابهی روبرو هستند . ژاپنی‌ها اکثرا به برندهای قدیمی مانند تویوتا موتور وفادارند و بیشتر آنها خودرو هیبریدی بنزینی - برقی را به خودروهای صرفا برقی باتری‌دار ترجیح می‌دهند . وفاداری شدید مردم این کشور به غول‌های داخلی باعث شکست‌های پیاپی برندهای بزرگ خارجی شده است . جنرال موتورز برند ساترن (Saturn) را به خاطر فروش ضعیف از بازار ژاپن خارج نمود . هیوندای موتور هم در سال ۲۰۰۹ از این بازار رفته بود ، ولی در حال حاضر می‌خواهد دوباره شانس خود را امتحان کند .

فروش محصولات بی‌وای‌دی در اروپا برعکس ژاپن رشد چشمگیری داشته است و این شرکت سعی دارد با گسترش بازارها در خارج از کشور ، با چالش‌های داخلی مقابله کند . این شرکت انتظار دارد که امسال میزان صادراتش به بیش از ۲۰ درصد کل فروشش برسد .

اما در ژاپن هم فرصت‌های بلندمدت بر موانع کوتاه‌مدت می‌چربد . پیش‌بینی می‌شود EVها در سال جاری تنها ۴/۳ درصد از فروش خودروهای نو در این کشور را تشکیل دهند، و این بازار در سال‌های آینده رشد کند .

یکی از کارشناسان می‌گوید مساله مهم برای بی‌وای‌دی این است که جای پایی برای خود باز کند ، نه این که بازار آنجا را به چنگ بیاورد . جلب نظر سخت‌گیرترین مشتریان جهان برای این شرکت مهم است ، حتی اگر از نظر اقتصادی منطقی نباشد .

قطعا به دست آوردن سهمی از بازار ژاپن کار آسانی نخواهد بود . در ماه ژوئن میزان فروش همه مدل‌های بی‌وای‌دی در بازار مذکور ۵۱۲ دستگاه بود که احتمالا حقوق کارکنان و هزینه نمایشگاه‌های شرکت را هم جبران نکرده است ، در حالی که پرطرفدارترین خودروی برقی نیسان موتور یعنی ساکورا (Sakura) در همان ماه ۱۱۳۷ دستگاه فروش داشت .

سایر خودروسازان محبوب ژاپنی هم در حال ورود به این بخش هستند . هوندا در ماه سپتامبر از اولین EV سواری کامپکت خود رونمایی کرد و تویوتا و سوزوکی موتور نیز از برنامه‌شان برای عرضه مشترک یک خودروی کی برقی در سال جاری خبر داده‌اند .

مهم‌ترین مساله در فروش خودرو ، ایجاد وفاداری به برند و جذب مشتریان مادام‌العمر است؛ و اصلا مشخص نیست که بی‌وای‌دی واقعا می‌تواند در ژاپن به این هدف برسد یا خیر .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، زمانی که مهندسان فولکس‌واگن در اوایل دهه ۱۹۹۰ وارد تأسیسات خودروساز چینی «فِرست آتوموبیل وُرکس» (FAW) شدند، با ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، فروش شرکت چینی خودروساز برقی بی‌وای‌دی در اروپا جهش قابل‌توجهی داشته است . این رشد پس از عرضه مدل‌های جدید و گسترش ...

|

خودروسازان چینی پس از آنکه اتحادیه اروپا ، آمریکا ، کانادا و سایر کشورها تعرفه‌های سنگینی را بر واردات خودروهای برقی تولید چین اعمال کردند ، به طور فزاینده‌ای سرمایه‌گذاری در خاورمیانه و آفریقا را گسترش می‌دهند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ خودروسازان دولتی چین در حال بازآرایی فعالیت‌های خود در داخل این کشور هستند و پس از دهه‌ها وابستگی به برندهای خارجی ، ...

|

یکی از عوامل کلیدی موفقیت برندهای چینی در این مناطق ، قیمت رقابتی است . مصرف‌کنندگان در کشورهای در حال توسعه معمولاً نسبت به قیمت حساس‌تر از کشورهای ثروتمند هستند و خودروهای چینی معمولاً قیمتی مقرون‌ به‌ صرفه‌تر از رقبای اروپایی ، ژاپنی ، کره‌ای و آمریکایی دارند . این ...

|

نظرات کاربران