جنگ قیمت BYD برای تحریک تقاضا در بازار خودروهای برقی ژاپن
خودروسازان ژاپنی به ندرت قیمت محصولاتشان را کاهش میدهند . تخفیفها به بیوایدی کمک کرده است تا به محبوبترین برند خودروهای برقی در چین تبدیل شود ، ولی به گفته برخی تحلیلگران این تاکتیک میتواند در ژاپن نتیجه عکس بدهد ، چون ممکن است خریداران قبلی به دلیل پرداخت قیمت بالاتر حس کنند که فریب خوردهاند و در نتیجه قیمت فروش مجدد تحت تاثیر قرار گیرد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، دو سال پس از آغاز حضور پر آب و تاب بیوایدی در بازار ژاپن ، این شرکت چینی سازنده خودروهای برقی (EV) هنوز نتوانسته است آنطور که باید و شاید نظر مشتریان را جلب کند .
این خودروساز با وجود افتتاح چهل و پنجمین نمایندگی فروش خود در ژاپن ، عرضه چهارمین مدل EV خود و تبلیغات فراوان درباره رونمایی از یک مدل برقی خودروی کی (کلاسی بسیار محبوب از خودروهای کوچک) در اواخر سال ۲۰۲۶ ، از ژانویه ۲۰۲۳ تا ژوئن امسال تنها ۵۳۰۰ دستگاه خودرو فروخته است .
تلاشهای مذکور تاثیر چندانی بر افزایش تقاضا نداشته و حالا بیوایدی به ارائه تخفیفهایی تا سقف یک میلیون ین (۶۷۰۰ دلار) روی آورده است که در کنار یارانههای دولتی ، میتواند قیمت فروش محصولاتش را تا ۵۰ درصد کاهش دهد . مثلا هر دستگاه آتو ۳ (Atto 3) با قیمتی کمتر از ۲/۴ میلیون ین به فروش میرسد .
خودروسازان ژاپنی به ندرت قیمت محصولاتشان را کاهش میدهند . تخفیفها به بیوایدی کمک کرده است تا به محبوبترین برند خودروهای برقی در چین تبدیل شود ، ولی به گفته برخی تحلیلگران این تاکتیک میتواند در ژاپن نتیجه عکس بدهد ، چون ممکن است خریداران قبلی به دلیل پرداخت قیمت بالاتر حس کنند که فریب خوردهاند و در نتیجه قیمت فروش مجدد تحت تاثیر قرار گیرد .
تمام خودروسازان خارجی در ژاپن با چالشهای مشابهی روبرو هستند . ژاپنیها اکثرا به برندهای قدیمی مانند تویوتا موتور وفادارند و بیشتر آنها خودرو هیبریدی بنزینی - برقی را به خودروهای صرفا برقی باتریدار ترجیح میدهند . وفاداری شدید مردم این کشور به غولهای داخلی باعث شکستهای پیاپی برندهای بزرگ خارجی شده است . جنرال موتورز برند ساترن (Saturn) را به خاطر فروش ضعیف از بازار ژاپن خارج نمود . هیوندای موتور هم در سال ۲۰۰۹ از این بازار رفته بود ، ولی در حال حاضر میخواهد دوباره شانس خود را امتحان کند .
فروش محصولات بیوایدی در اروپا برعکس ژاپن رشد چشمگیری داشته است و این شرکت سعی دارد با گسترش بازارها در خارج از کشور ، با چالشهای داخلی مقابله کند . این شرکت انتظار دارد که امسال میزان صادراتش به بیش از ۲۰ درصد کل فروشش برسد .
اما در ژاپن هم فرصتهای بلندمدت بر موانع کوتاهمدت میچربد . پیشبینی میشود EVها در سال جاری تنها ۴/۳ درصد از فروش خودروهای نو در این کشور را تشکیل دهند، و این بازار در سالهای آینده رشد کند .
یکی از کارشناسان میگوید مساله مهم برای بیوایدی این است که جای پایی برای خود باز کند ، نه این که بازار آنجا را به چنگ بیاورد . جلب نظر سختگیرترین مشتریان جهان برای این شرکت مهم است ، حتی اگر از نظر اقتصادی منطقی نباشد .
قطعا به دست آوردن سهمی از بازار ژاپن کار آسانی نخواهد بود . در ماه ژوئن میزان فروش همه مدلهای بیوایدی در بازار مذکور ۵۱۲ دستگاه بود که احتمالا حقوق کارکنان و هزینه نمایشگاههای شرکت را هم جبران نکرده است ، در حالی که پرطرفدارترین خودروی برقی نیسان موتور یعنی ساکورا (Sakura) در همان ماه ۱۱۳۷ دستگاه فروش داشت .
سایر خودروسازان محبوب ژاپنی هم در حال ورود به این بخش هستند . هوندا در ماه سپتامبر از اولین EV سواری کامپکت خود رونمایی کرد و تویوتا و سوزوکی موتور نیز از برنامهشان برای عرضه مشترک یک خودروی کی برقی در سال جاری خبر دادهاند .
مهمترین مساله در فروش خودرو ، ایجاد وفاداری به برند و جذب مشتریان مادامالعمر است؛ و اصلا مشخص نیست که بیوایدی واقعا میتواند در ژاپن به این هدف برسد یا خیر .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم