ورود چین به رقابت هوایی خاورمیانه با هواپیماهای مسافربری جدید
به گزارش پرتال حمل و نقل ، پکن پس از معرفی جنگندههای پیشرفته خود ، اکنون بهدنبال شکستن انحصار غرب در صنعت هوایی تجاری است و با دو مدل هواپیمای تجاری ، به مصاف غولهای بوئینگ و ایرباس میرود .
چین که در سالهای اخیر با معرفی جنگندههای پیشرفته مانند جی-۱۰سی (J-10C) و جی-۳۵ (J-35) در بازارهای بینالمللی مشتریانی جذب کرده است ، اکنون قصد دارد در حوزه هواپیماهای تجاری نیز وارد رقابت شود . پکن قرار است در نمایشگاه هوایی دبی در نوامبر ۲۰۲۵ ، دو مدل هواپیمای مسافربری سی۹۰۹ (C909) و سی۹۱۹ (C919) ساخت شرکت کوماک (COMAC) را به نمایش بگذارد که در خطوط هوایی داخلی چین بهطور گسترده مورد استفاده قرار گرفتهاند . هدف از این اقدام ، جذب خریداران در بازار خاورمیانه است .
رقابت و با بزرگان و تمرکز بر بازار خاورمیانه
چین در سالهای اخیر ، صادرات جنگنده جی-۱۰سی را به خاورمیانه ، بهویژه مصر ، در دستور کار قرار داده و حتی گزارشهایی از علاقه ایران به خرید این هواپیما منتشر شده است . با این حال ، پکن تاکنون هیچ جنگندهای به کشورهای منطقه صادر نکرده و این بار تلاش خود را بر فروش هواپیماهای غیرنظامی متمرکز کرده است .
هواپیمای مدل سی۹۰۹ نخستین هواپیمای جت منطقهای توربوفن بومی چین است و گامی مهم در مسیر خودکفایی هوایی کشور بهشمار میرود . این هواپیما که ظرفیت حمل حدود ۹۰ مسافر را دارد و برای پروازهای کوتاه و متوسط با برد تقریبی ۲۲۰۰ تا ۳۷۰۰ کیلومتر طراحی شده است ، با مدلهایی مانند بمباردیه سیآرجی (Bombardier CRJ) ، امبرائر ایجتس (Embraer E-Jets) و ایرباس ای۲۲۰ (Airbus A220) رقابت میکند . موتورهای نصبشده در بخش عقبی آن ، امکان استفاده از باندهای غیرفرودگاهی را فراهم میکند که برای شبکههای پروازی منطقهای مزیت محسوب میشود .
در حال حاضر ، شرکتهای ترنسنوسا (TransNusa) اندونزی ، لائو ایرلاینز (Lao Airlines) لائوس و ویتجت (VietJet) ویتنام مجموعا هفت فروند از این مدل را بهکار گرفتهاند . همچنین ایر کامبوجیا (Air Cambodia) کامبوج تفاهمنامهای برای خرید ۱۰ فروند سی۹۰۹ با گزینه خرید ۱۰ فروند دیگر امضا کرده که بزرگترین سفارش خارجی این مدل تاکنون بهشمار میرود .
از سوی دیگر ، هواپیمای باریکپیکر سی۹۱۹ بهعنوان رقیب مستقیم مدلهای بوئینگ ۷۳۷ مکس (Boeing 737 MAX) و ایرباس ای۳۲۰ نئو (Airbus A320neo) مطرح است . این هواپیما یک هواپیمای باریکپیکر تکراهرو با ظرفیت ۱۶۰ تا ۱۹۰ مسافر و برد پروازی بین ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر است که از سال ۲۰۲۳ وارد خدمت شده و سه شرکت بزرگ دولتی ایر چاینا (Air China) ، چاینا ساترن (China Southern) و چاینا ایسترن (China Eastern) هماکنون آن را در ناوگان خود دارند . کوماک قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ تعداد ۲۵ فروند از این هواپیما را تحویل دهد و سپس تولید سالانه را به ۷۵ فروند افزایش دهد .
جهتگیری جهانی و بازارهای نوظهور
کوماک برای تقویت جایگاه خود از تقاضای گسترده داخلی و حمایت مالی دولتی بهره میبرد و همزمان بازارهای نوظهور در جنوب شرق آسیا و آفریقا را هدف گرفته است . شرکتهایی مانند گالوپایر (GallopAir) برونئی و ایرآسیا (AirAsia) مالزی از جمله مشتریان بالقوه سی۹۱۹ هستند .
در سال ۲۰۲۳ ، گالوپایر سفارش خرید ۱۵ فروند سی۹۱۹ و ۱۵ فروند سی۹۰۹ به ارزش دو میلیارد دلار ثبت کرد که نخستین قرارداد بینالمللی برای سی۹۱۹ محسوب میشود . ایرآسیا نیز در سپتامبر ۲۰۲۵ اعلام کرد که در مراحل پایانی مذاکرات برای خرید تعداد نامشخصی از سی۹۱۹ قرار دارد .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم