انفجار کانتینر مرسک در بندر اینچئون ؛ فاش شدن وجود مواد خطرناک در محموله خودروهای دست دوم
به گزارش پرتال حمل و نقل ، در رویداد ۲۸ اوت در بندر اینچئون کره جنوبی ، یک کانتینر که در مدارک رسمی «حامل خودروهای کارکرده» اعلام شده بود ، در محوطه ترمینال کانتینری هانجین منفجر شد .
بررسیهای بعدی نشان داد در داخل این کانتینر سه سیلندر گاز خانگی LPG ، ۱۲ قوطی گاز بوتان و یک وسیله نقلیه کوچک مجهز به سیستم LPG وجود داشته است ؛ در حالی که اسناد ارائهشده به گمرک اینچئون نشان میداد این کانتینر صرفاً برای حمل خودروهای دستدوم به چین و غنا بارگیری شده بود .
در این حادثه آسیبی به افراد وارد نشد ، اما انفجار موجب خسارت به ۱۳ کانتینر مجاور ، تخریب بخشی از حصار فلزی محوطه و اختلال در عملیات بندری شد . برای پاکسازی و جابهجایی آوار ، جرثقیلهای موبایل به محل اعزام شدند .
یکی از نمایندگان مجلس کره جنوبی با انتقاد از ضعف نظارت و سهلانگاری در کنترل محمولهها اظهار کرد : اگر این کانتینر وارد کشتی میشد ، فاجعهای به مراتب بزرگتر رخ میداد .
او تأکید کرد این حادثه نمونهای روشن از تداوم مشکل «عدم اعلام محمولات خطرناک» در صنعت حملونقل کانتینری است و ضرورت دارد مدیریت صادرات خودروهای دستدوم و کنترل محمولههای حساس بهطور اساسی بازنگری شود .
به گفته وی ، وزارت دریا و شیلات ، گمرک کره جنوبی و اداره بندر اینچئون باید چارچوبهای نظارتی خود را برای کنترل دقیقتر کالاهای خطرناک اصلاح کنند .
واکنشها و اقدامات در دست بررسی
شرکت مرسک نیز با اشاره به اینکه در فرآیند تحقیق دخالتی ندارد ، اعلام کرد عدم اعلام کالاهای خطرناک همچنان یکی از چالشهای رایج صنعت کانتینری است . این شرکت بهتازگی استاندارد جدیدی وضع کرده است که بر اساس آن ، مشتریانی که محمولههای خطرناک را بهصورت نادرست یا بدون اعلام ارسال کنند ، مشمول پرداخت هزینههای جریمه خواهند شد .
مقامات کره جنوبی نیز بر ضرورت تقویت قوانین ، تشدید کنترلها و بازبینی فرآیندهای ارزیابی و بازرسی کانتینرهای صادراتی تأکید کردند؛ امری که به باور آنان برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه و افزایش ایمنی عملیات بندری ضروری است .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم