برتری کارخانههای کشتیسازی چین نسبت به رقبا
با وجود اینکه ایالات متحده مانع از پیشرفت طرح جهانی «صفر خالص» در بخش کشتیرانی شده است ، بسیاری از شرکتها همچنان برنامههای گذار سبز خود را پیش میبرند . با توجه به منابع گسترده انرژی تجدیدپذیر در چین — از جمله ظرفیت عظیم نصبشده برق خورشیدی و بادی و منابع فراوان زیستتوده — این کشور میتواند متانول سبز را با قیمتی تقریباً نصف اروپا تولید کند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیامدهای مناقشه میان آمریکا و چین بر سر تعرفههای بندری همچنان در سراسر بخش کشتیرانی جهانی در حال گسترش است و شرکتها برای سازگاری با شرایط جدید در تکاپو هستند . با این حال ، در میان این تنشها ، فعالان صنعت هنوز انتظار دارند چین جایگاه برتر خود را بهعنوان پیشتاز جهانی کشتیسازی حفظ کند ، بهویژه اگر این بخش در مسیر گذار سبز و کاهش انتشار کربن پیش برود .
ایالات متحده به تازگی ، در چارچوب تلاش گستردهتر برای مهار تسلط چین بر صنعت جهانی کشتیسازی ، تعرفههای سنگینی بر کشتیهای مرتبط با چین که وارد بنادر آمریکا میشوند ، وضع کرد . پکن نیز در اقدامی تلافیجویانه ، هزینههای مشابهی را برای کشتیهای متعلق به آمریکا یا تحت مدیریت آن اعمال کرد .
اما شرکت Seaspan یکی از بزرگترین مالکان و اپراتورهای کشتیهای کانتینربر جهان ، با این وجود ، رأی اعتماد خود را به صنعت کشتیسازی چین اعلام کرده است. از میان بیش از ۱۷۰ کشتیای که این شرکت در چهار سال گذشته سفارش داده ، ۱۵۸ فروند آن در کارخانههای چینی ساخته شدهاند که در مجموع ۲۰.۸ میلیارد دلار هزینه داشته است . اگر عوامل ژئوپلیتیکی را کنار بگذاریم ، کارخانههای کشتیسازی چین از نظر ظرفیت ، قیمت ، کیفیت و قابلیت اطمینان در تحویل ، برتری آشکاری دارند .
بر اساس دادههای منتشرشده از سوی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین ، این کشور در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۵ همچنان بزرگترین سازنده کشتی جهان بوده و ۵۳.۸ درصد از تولید جهانی ، ۶۷.۳ درصد از سفارشهای جدید و ۶۵.۲ درصد از کل سفارشهای در دست اجرا (بر حسب تناژ وزنی مرده) را در اختیار داشته است .
چین میتواند با پیشرفت تلاشهای جهانی برای کاهش انتشار کربن و گذار به سوختهای سبز ، برتری خود را بیش از پیش تقویت کند . صنعت کشتیرانی در سالهای اخیر برای جایگزینی سوختهای نفتی سنتی با گزینههای کمانتشارتر مانند گاز طبیعی مایع (LNG) و متانول تلاش کرده است و هدف دارد در آینده از متانول سبز — یعنی متانولی که از انرژیهای تجدیدپذیر و کربن بازیافتی تولید میشود — در مقیاس صنعتی استفاده کند .
با وجود اینکه ایالات متحده مانع از پیشرفت طرح جهانی «صفر خالص» در بخش کشتیرانی شده است ، بسیاری از شرکتها همچنان برنامههای گذار سبز خود را پیش میبرند . با توجه به منابع گسترده انرژی تجدیدپذیر در چین — از جمله ظرفیت عظیم نصبشده برق خورشیدی و بادی و منابع فراوان زیستتوده — این کشور میتواند متانول سبز را با قیمتی تقریباً نصف اروپا تولید کند .
عصر جدید انرژی فرصتی برای چین فراهم میکند تا امنیت انرژی خود را تقویت کرده و بر عرضه و قیمت انرژی جهانی نفوذ بیشتری پیدا کند .
شرکت سیاسپن نوسازی و بازسازی کشتیهای موجود را یکی از اولویتهای راهبردی خود قرار داده تا ناوگان فعلیاش از نظر عملکرد کمکربن بهینه شود و برای استفاده از سوختهای سبز آماده باشد. تقریباً تمام این بازسازیها در کارخانههای کشتیسازی چین انجام شدهاند .
غول کشتیرانی چین ، شرکت چین کاسکو شیپینگ (China Cosco Shipping Corporation) نیز ، سبزسازی ناوگان خود را بهعنوان بخش کلیدی از برنامههای خود در نظر گرفته است .
کاسکو شیپینگ همچنین قصد دارد از طریق همکاری با بنادر بزرگ از جمله شانگهای ، سنگاپور و روتردام ، مسیرهای سبز دریایی ، مراکز لجستیکی سبز و ایستگاههای سوختگیری با سوخت سبز ایجاد کند .
با این حال ، در صنعت کشتیرانی هنوز شکافهایی درباره برنامههای کاهش انتشار و عدم قطعیت در مورد مسیرهای سوخت آینده وجود دارد .
در ۱۷ اکتبر ، سازمان بینالمللی دریانوردی سازمان ملل (IMO) اعلام کرد که رأیگیری درباره چارچوب «صفر خالص» پیشنهادی خود را به مدت یک سال به تعویق میاندازد . این چارچوب شامل یک سازوکار جهانی قیمتگذاری کربن برای دستیابی به انتشار خالص صفر از کشتیها تا سال ۲۰۵۰ یا حوالی آن است .
پیش از برگزاری نشست کلیدی اخیر IMO در لندن ، دولت دونالد ترامپ هشدار داده بود که کشورهایی را که از این چارچوب حمایت کنند ، با تعرفهها و تحریمها هدف قرار خواهد داد .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم