در حال بارگذاری ...

۲۰۱ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی از هامون تا مکران / پیوندی راهبردی برای توسعه ترانزیت و تجارت ایران

به گزارش پرتال حمل و نقل ، سیستان و بلوچستان با توسعه شبکه بزرگراهی گام بزرگی را در مسیر تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل ، تسهیل تجارت ، ارتقای ایمنی جاده‌ها و جذب سرمایه‌گذاری و در نهایت توسعه پایدار برداشته است .

سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از استان‌های مرزی ایران ، از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که می‌تواند به موتور محرکه توسعه اقتصادی کشور تبدیل شود . این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود ، ارتباطات استراتژیکی با کشورهای همسایه و دسترسی به آب‌های آزاد ، نقش کلیدی در روابط تجاری منطقه‌ای و جهانی ایفا می‌کند .

بندر چابهار ، به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در دریای عمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ، این بندر به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز خود می‌تواند نقطه عطفی در پیوند ایران با کشورهای آسیای میانه و همچنین دیگر بازارهای جهانی باشد در این راستا ، تکمیل و توسعه شبکه بزرگراهی و راه‌های ارتباطی در سیستان و بلوچستان از اهمیت حیاتی برخوردار است .

شبکه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای به‌ویژه بزرگراه‌ها به‌عنوان شاهرگ‌های اقتصادی نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی استان‌ها ایفا می‌کنند گه در این رهگذر سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت مرزی و دسترسی به آب‌های آزاد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دروازه‌های تجارت ایران محسوب می‌شود .

این استان با مرز مشترک با افغانستان ، پاکستان و دسترسی به دریای عمان از یک سو و بازارهای آسیای میانه از سوی دیگر می‌تواند به یکی از کانون‌های مهم تجاری و ترانزیتی منطقه تبدیل شود بنابراین سرمایه‌گذاری در توسعه شبکه بزرگراهی این استان می‌تواند علاوه بر تسهیل تردد در داخل کشور به تسریع روند انتقال کالاها و مسافران از و به کشورهای همسایه کمک کند .

پروژه‌هایی مانند بهره‌برداری از ۲۰۱ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی از هامون تا مکران که در بازه زمانی آبان سال گذشته تا آبان ماه جاری به بهره‌برداری رسید ، گام‌های مهمی در جهت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان هستند .

این پروژه‌ها نه تنها بهبود شرایط حمل‌ونقل را به دنبال داشته بلکه امنیت جاده‌ای را افزایش داده و دسترسی به نقاط مختلف استان را تسهیل کرده‌اند .

توسعه زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری

با بهره‌برداری از این پروژه‌ها طول کلی بزرگراه‌های سیستان و بلوچستان به ۷۸۱ کیلومتر و طول راه‌های اصلی به ۲ هزار و ۱۷ کیلومتر افزایش یافته است ، این افزایش طول شبکه‌های حمل‌ونقل ، نقشی کلیدی در جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی در این منطقه دارد بطوریکه از یک سو وجود راه‌های ایمن و دسترسی آسان به نقاط مختلف استان باعث جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این منطقه خواهد شد و از سوی دیگر پروژه‌های راه‌سازی علاوه بر فراهم کردن زمینه‌های اشتغال‌زایی برای بیش از ۶ هزار نفر موجب رونق اقتصادی و تقویت بخش تجاری می‌شوند .

در این راستا قراردادهای جدید به طول ۴۲۰ کیلومتر و به ارزش ۲۴ همت که در طی یک سال اخیر در سیستان و بلوچستان منعقد شده‌اند ، نشان‌دهنده عزم جدی دولت و وزارت راه و شهرسازی در توسعه زیرساخت‌ها و فراهم آوردن زمینه‌های رشد اقتصادی است .

ضرورت ایمنی در جاده‌ها و تاثیر آن بر امنیت مردم

یکی از چالش‌های مهمی که سیستان و بلوچستان با آن مواجه است ، آمار بالای تصادفات جاده‌ای، قاچاق سوخت و تردد اتباع بیگانه غیرمجاز است ، این مشکلات نه تنها سلامت و ایمنی مردم استان را تهدید می‌کند بلکه هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی به دنبال دارد بنابراین ، تکمیل و بهسازی شبکه بزرگراهی استان به‌ویژه از نظر ایمنی ، برای کاهش این معضلات ضروری به نظر می‌رسد .

بزرگراه‌ها با داشتن استانداردهای بالای طراحی و ایمنی می‌توانند نقش موثری در کاهش تصادفات جاده‌ای داشته باشند، این امر به‌ویژه در جاده‌های سیستان و بلوچستان که به دلیل وضعیت جغرافیایی خاص خود در معرض خطرات طبیعی و انسانی هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بطوریکه با ایجاد بزرگراه‌های استاندارد و امن می‌توان نه تنها از تصادفات جاده‌ای کاسته بلکه امنیت سفر مردم و بارهای ترانزیتی را نیز تامین کرد.

سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت استراتژیک خود نه تنها برای کشور ایران بلکه برای منطقه و حتی برای جهان از اهمیت بالایی برخوردار است، این استان به‌عنوان یکی از دروازه‌های ارتباطی ایران با کشورهای آسیای میانه و سایر نقاط جهان ، باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل پیشرفته و ایمنی را در اختیار داشته باشد.

تکمیل شبکه بزرگراهی و بهبود شرایط حمل‌ونقل در کنار ایجاد زیرساخت‌های لازم برای امنیت اجتماعی می‌تواند به تقویت امنیت اقتصادی سیستان و بلوچستان و کشور کمک کند در این راستا پروژه‌های راه‌سازی و توسعه بزرگراه‌ها در استان سیستان و بلوچستان می‌توانند به‌عنوان عاملی برای کاهش قاچاق سوخت و مقابله با پدیده اتباع بیگانه غیرمجاز نیز عمل کنند. با فراهم کردن راه‌های ارتباطی مناسب و امن، امکان نظارت دقیق‌تر و جلوگیری از جرایم مرتبط با قاچاق و تردد غیرمجاز فراهم خواهد شد.

تکمیل شبکه بزرگراهی و بهبود شرایط حمل‌ونقل در کنار ایجاد زیرساخت‌های لازم برای امنیت اجتماعی می‌تواند به تقویت امنیت اقتصادی سیستان و بلوچستان و کشور کمک کند

در مجموع، توسعه و تکمیل شبکه بزرگراهی در سیستان و بلوچستان نه تنها بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و افزایش ایمنی سفرها را به دنبال دارد، بلکه به‌عنوان عاملی اساسی در جهت جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید، تقویت تجارت و ترانزیت کالا و مسافر، و کاهش مشکلات اجتماعی و اقتصادی استان عمل خواهد کرد.

این پروژه‌ها که بخشی از برنامه جامع وزارت راه و شهرسازی برای تحقق توسعه پایدار در استان هستند، می‌توانند سیستان و بلوچستان را به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و زیرساختی کشور تبدیل کنند.

از آنجا که سیستان و بلوچستان به‌عنوان دروازه‌ای به سوی بازارهای جهانی محسوب می‌شود، تسریع در تکمیل پروژه‌های بزرگراهی و راه‌های ارتباطی می‌تواند به‌عنوان یک محرک قوی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی استان و کشور عمل کند. بنابراین تداوم و گسترش این پروژه‌ها و توجه به استانداردهای ایمنی در کنار ایجاد فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری از ضروریات توسعه پایدار این استان است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از بهره‌برداری ۲۰۱ کیلومتر بزرگراه‌ و راه اصلی از شمال تا جنوب این استان از هامون تا مکران در بازه زمانی آبان سال گذشته تا آبان ماه جاری خبر داد.

مهدی پارسی افزود: این پروژه‌های زیربنایی شامل ۱۴۴ کیلومتر بزرگراه و ۵۷ کیلومتر راه اصلی بوده است که به‌عنوان گام‌های بزرگ در مسیر توسعه استان شناخته می‌شوند و نقش مهمی در بهبود شرایط حمل‌ و نقل، افزایش امنیت جاده‌ای و تسهیل دسترسی به نقاط مختلف استان ایفا می‌کنند . با بهره برداری از این پروژه‌ها طول کلی بزرگراه‌های سیستان و بلوچستان به ۷۸۱ کیلومتر و طول راه های اصلی به ۲ هزار و ۱۷ کیلومتر رسیده است .

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در بازه زمانی یک‌ ساله مذکور ۶۰ کارگاه راهسازی با اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در استان فعال بوده‌اند و ۲۵ قرارداد جدید برای احداث ۴۲۰ کیلومتر جاده به ارزش ۲۴ هزار میلیارد تومان منعقد شده که نه تنها زمینه اشتغال و توسعه زیرساختی را فراهم کرده بلکه به تقویت بخش حمل‌ونقل و تجاری استان نیز کمک کرده‌ است . دولت به‌طور جدی در راستای توسعه پایدار سیستان و بلوچستان گام برداشته و در آینده نزدیک پروژه‌های بیشتری در بخش راه‌سازی به بهره برداری خواهند رسید که به‌طور مستقیم بر بهبود شرایط اقتصادی ، اجتماعی و حمل‌ونقل استان تاثیر خواهند گذاشت و آن را به یکی از قطب‌های مهم توسعه کشور تبدیل خواهند کرد.

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از توسعه بی وقفه احداث و تکمیل شبکه بزرگراهی این استان خبر داد .

|

در مجموع طول کلی محور خاش - سراوان ۱۵۱ کیلومتر است که برای نخستین بار با پیگیری‌های مداوم این اداره کل و مسئولین استانی از سال گذشته عملیات ساخت بزرگراه در این مسیر به طول ۳۰ کیلومتر آغاز شد .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان در نهمین جلسه شورای هماهنگی گفت : حوزه حمل و نقل نقش راهبردی در اقتصاد و ایجاد ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، همزمان با همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری ، اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی ۱۱ بسته ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان بر تسریع در عملیات اجرایی ساخت قطعه ۷ بزرگراه زاهدان - خاش تاکید کرد .

|

نظرات کاربران