هشدار نسبت به فرسودگی راههای کشور ؛ لزوم بازنگری در تخصیص منابع راهداری
به گزارش پرتال حمل و نقل ، در هفدهمین همایش قیر و آسفالت کشور که در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی برگزار شد ، پروفسور فریدون مقدسنژاد ، به تشریح دستاوردها ، چالشها و برنامههای راهبردی بخش مرکز در سال گذشته پرداخت .
او با اشاره به پروژههای کلیدی سال ۱۴۰۳ گفت : نشریه ۱۰۱ که یکی از مهمترین دستاوردهای فنی کشور در صنعت راهسازی محسوب میشود ، پس از چند سال تلاش جمعی و ساعتها کار تخصصی ، به مراحل نهایی تأیید و ابلاغ رسیده است . این نشریه که نقش تعیینکنندهای در تدوین استانداردهای جدید ترکیبات آسفالتی و اجرای پروژههای عمرانی دارد ، قرار است در آینده نزدیک به دستگاههای اجرایی کشور ابلاغ شود .
مقدسنژاد در ادامه با تأکید بر وضعیت نگرانکننده کیفیت آسفالتها در کشور تصریح کرد حدود ۷۰ درصد خرابیهای موجود در سطح راههای کشور به کیفیت قیر بازمیگردد .
او بر لزوم نظارت مستمر بر کارخانههای تولید قیر و ضرورت بازنگری در فرآیند ارزیابی آنها تأکید کرد و گفت هنوز بخش قابل توجهی از کارخانههای آسفالت کشور بدون ارزیابی و استانداردسازی فعالیت میکنند .
رئیس کمیته علمی همایش گفت : علی رغم تلاش های عزیزان در سازمان راهداری ، به علت فقدان منابع کافی فقط ۲۰ درصد راه های روستایی آسفالته در شرایط مناسبی قرار دارند و این از تبعات آسفالت گرم در راه های روستایی است . همچنین به علت فقدان منابع کافی در سنوات اخیر و اضمحلال جاده ها ، در حوزه آسفالت های حفاظتی که جنبه پیشگیرانه دارند از اهداف عقب هستیم .
وی در بخش دیگری از سخنانش آمار تازهای از وضعیت راههای کشور ارائه داد و افزود : در حال حاضر ایران حدود ۲۹۳ هزار کیلومتر راه دارد که شامل ۳۱۳۰ کیلومتر آزادراه ، ۲۶ هزار کیلومتر بزرگراه ، ۱۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته و نزدیک به ۳۹ هزار کیلومتر راه فرعی است . ارزش فعلی راههای کشور حدود ۹ هزار همت برآورد شده که سرمایهای ملی و حیاتی محسوب میشود .
او همچنین با اشاره به سامانه مدیریت نگهداری راهها (PMS) گفت دادههای سالهای اخیر نشان میدهد شاخصهای خرابی مسیرها در برخی استانها روند نزولی پیدا کرده است . بر اساس تحلیلهای بهروز، استانهایی مانند سمنان و کردستان وضعیت مطلوبی ندارند و نیاز به تخصیص منابع بیشتر و برنامهریزی دقیقتر دارند .
در ادامه سخنان خود ، مقدسنژاد با اشاره به مدلهای پیشبینی مارکوف برای پایش خرابیها افزود : حدود ۴۸ قطعه کنترلی در استانهای مختلف کشور برای ارزیابی مستمر وضعیت راهها ایجاد شده است. این سیستمها به ما کمک میکنند خرابیهای سطح مسیرها را با دقت بالا ردیابی و مدلهای پیشبینی تعمیرات را دقیقتر طراحی کنیم .