در حال بارگذاری ...

صف‌آرایی غول‌های خودروسازی دولتی چین برای تسلط بر بازار خودروهای برقی

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ خودروسازان دولتی چین در حال بازآرایی فعالیت‌های خود در داخل این کشور هستند و پس از دهه‌ها وابستگی به برندهای خارجی ، اکنون با شرکای داخلی همکاری می‌کنند تا جایگاه خود را در بازار خودروهای برقی تثبیت کنند .

شرکت‌هایی از گروه FAW (قدیمی‌ترین خودروساز چین) تا SAIC موتور (بزرگ‌ترین خودروساز کشور تا سال ۲۰۲۳) ، گام‌هایی برای استفاده از فناوری‌های بومی مانند نرم‌افزار رانندگی خودکار و سیستم‌های کابین دیجیتال برداشته‌اند تا سهم بازار خود را افزایش دهند .

در حالی که امکانات دیجیتال و فناوری‌های هوشمند به عوامل تعیین‌کننده در رقابت خودروها تبدیل شده‌اند و جذابیت برندهای خارجی در چین کاهش یافته است ، خودروسازان دولتی تلاش می‌کنند تا عقب‌ماندگی خود را از رقبای خصوصی نظیر بی‌وای‌دی و جیلی جبران کنند .

مصرف‌کنندگان جوان دیگر از طراحی و عملکرد برندهای خارجی قانع نمی‌شوند . سلیقه جدید آن‌ها باعث شده که خودروسازان دولتی برای جلب نظر خریداران ، از شرکت‌های فناوری چینی و همتایان کوچک‌تر کمک بگیرند .

بر اساس داده‌های انجمن خودروهای سواری چین (CPCA) ، تنها چهار شرکت دولتی در میان ۱۰ خودروساز برتر خودروهای برقی چین از نظر فروش در سال جاری قرار دارند .

شرکت بی‌وای‌دی – بزرگ‌ترین خودروساز برقی جهان – در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۵ ، حدود ۲.۸۳ میلیون دستگاه خودرو به مشتریان داخلی و خارجی تحویل داده است ؛ ۲۱.۹ درصد بیشتر از سال قبل، و با سهم ۳۱.۶ درصدی از بازار چین .

جیلی که شرکت مادر آن مالک برند ولوو است ، با بیش از یک میلیون دستگاه تحویلی و ۱۱.۲ درصد سهم بازار در جایگاه دوم قرار دارد.

در رتبه سوم ، چانگان اتومبیل با فاصله زیاد قرار گرفته است . این شرکت از ژانویه تا اوت حدود ۵۴۸ هزار خودرو برقی تحویل داده و ۶.۱ درصد از بازار را در اختیار دارد .

در مجموع ، ۵۱ درصد از خودروهای تحویلی در چین بین ژانویه تا اوت ۲۰۲۵ یا تماماً برقی بوده‌اند یا هیبریدی قابل شارژ  که می‌توانند مسافتی را با باتری طی کرده و سپس از سوخت بنزین استفاده کنند .

برخی از خودروسازان دولتی به‌زودی با مدل‌ها و برندهای جدید برقی بازخواهند گشت . هنوز بسیاری از مصرف‌کنندگان باور دارند که شرکت‌های بزرگ و باسابقه می‌توانند خودروهای ایمن‌تر و باکیفیت‌تری برایشان بسازند .

رشد سریع خودروسازان برقی چین ، که از یارانه‌های دولتی و تمایل مصرف‌کنندگان به فناوری‌های نوین بهره‌مند شده‌اند ، باعث شده است آن‌ها در طراحی و تولید از رقبای خارجی پیشی بگیرند . طبق آمار انجمن CPCA ، سهم بازار برندهای خارجی از ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۴۰ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است .

دو دهه پیش ، برندهای خارجی از جمله فولکس‌واگن ، ب‌ام‌و ، جنرال موتورز و فورد بیش از ۷۰ درصد از بازار خودروی چین را در اختیار داشتند . شرکای چینی آن‌ها – که عمدتاً شرکت‌های دولتی بودند – به دلیل محبوبیت خودروهای بنزینی با نشان VW و GM ، سودآوری بالا و رشد باثباتی را تجربه می‌کردند .

اما اکنون شرایط دگرگون شده است . شرکت SAIC در همکاری با هوآوی ، نخستین مدل تحت برند جدید Shangjie را رونمایی کرد . این برند مشترک با هدف جبران شش سال افت فروش SAIC در بازار داخلی راه‌اندازی شده است .

مدل Shangjie H5 SUV  که به کابین هوشمند و سیستم رانندگی کمکی هوآوی مجهز است ، با قیمت پایه ۱۵۹,۸۰۰ یوان (حدود ۲۲,۴۷۰ دلار) عرضه می‌شود — یعنی ۴۰ درصد ارزان‌تر از مدل Y تسلا که در شانگهای تولید می‌شود . SAIC  اعلام کرد که تنها در یک ساعت نخست پس از باز شدن ثبت سفارش‌ها ، بیش از ۱۰ هزار سفارش برای این خودرو دریافت کرده است .

هوآوی ، غول تجهیزات مخابراتی چین ، در سال‌های اخیر به خودروسازان داخلی مانند Seres و Avatr ، تراشه‌های خودرو ، حسگرها و فناوری‌های دیجیتال عرضه می‌کند تا خودروهایی نیمه‌خودران و متصل به اینترنت بسازند .

شرکت Voyah ، زیرمجموعه برقی شرکت دولتی دانگ فانگ مدل جدید Dream MPV را معرفی کرد که به سیستم رانندگی خودکار پیشرفته هوآوی به نام Qiankun ADS مجهز است . قیمت پایه این خودرو ۳۵۹,۹۰۰ یوان تعیین شده است . Voyah  اعلام کرد که در کمتر از یک روز بیش از ۱۰ هزار سفارش برای این خودرو دریافت کرده است .

در همین حال ، شرکت FAW در حال برنامه‌ریزی برای خرید ۱۰ درصد از سهام خودروساز برقی لیپ‌موتورز است - شرکتی که با حمایت استالانتیس فعالیت می‌کند - تا ظرفیت طراحی و تولید خود را در بخش خودروهای برقی تقویت کند .

این سرمایه‌گذاری مسیر را برای توسعه مشترک مدل‌های جدید برقی ، بهبود مدیریت زنجیره تأمین و گسترش بازارهای خارجی هموار می‌کند .

 

 

منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم

 

 

 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، زمانی که مهندسان فولکس‌واگن در اوایل دهه ۱۹۹۰ وارد تأسیسات خودروساز چینی «فِرست آتوموبیل وُرکس» (FAW) شدند، با ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، فروش شرکت چینی خودروساز برقی بی‌وای‌دی در اروپا جهش قابل‌توجهی داشته است . این رشد پس از عرضه مدل‌های جدید و گسترش ...

|

خودروسازان ژاپنی به‌ ندرت قیمت محصولات‌شان را کاهش می‌دهند . تخفیف‌ها به بی‌وای‌دی کمک کرده است تا به محبوب‌ترین برند خودروهای برقی در چین تبدیل شود ، ولی به گفته برخی تحلیل‌گران این تاکتیک می‌تواند در ژاپن نتیجه عکس بدهد ، چون ممکن است خریداران قبلی به دلیل پرداخت قیمت ...

|

یکی از عوامل کلیدی موفقیت برندهای چینی در این مناطق ، قیمت رقابتی است . مصرف‌کنندگان در کشورهای در حال توسعه معمولاً نسبت به قیمت حساس‌تر از کشورهای ثروتمند هستند و خودروهای چینی معمولاً قیمتی مقرون‌ به‌ صرفه‌تر از رقبای اروپایی ، ژاپنی ، کره‌ای و آمریکایی دارند . این ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، خودروهای برقی همزمان با چالش‌های عرضه بیش از حد ، در برنامه توسعه پنج ساله چین (۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰) از فهرست صنایع استراتژیک حذف ...

|

نظرات کاربران