گام مهم ایران در بومیسازی صنعت هوانوردی / طراحی هواپیماهای سبک مسافربری کلید خورد
در حوزه حملونقل هوایی باید هر چهار رکن اصلی این صنعت یعنی ناوگان ، فرودگاهها ، صنایع پشتیبانی و نیروی انسانی توسعه پیدا کند. در کنار این، بخش ساخت هواپیما بومی نیز به عنوان یکی از صنایع پیشران مورد توجه قرار گرفته است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ورود تیمهای فنی کشور به مرحله طراحی دو نوع هواپیمای مسافربری سبک خبر داد و اعلام کرد ایران برای اتصال فرودگاههای کوچک و توسعه شبکه پروازی منطقهای ، ساخت هواپیماهای بومی ۲۰ صندلی را در دستور کار قرار داده است .
حسین پورفرزانه گفت : پس از موفقیت در ساخت هواپیمای باری «سیمرغ» ، ایران آماده است وارد فاز تولید هواپیماهای منطقهای برای اتصال فرودگاههای کوچک کشور شود .
پورفرزانه در خصوص روند ساخت و آزمایش هواپیمای ملی «سیمرغ» گفت : یکی از محورهای اصلی در برنامه هفتم ، توسعه صنایع پیشران است و صنعت هوایی کشور یکی از مهمترین آنها بهشمار میآید. در این بخش ، دو محور اساسی شامل توسعه حملونقل هوایی و ساخت هواپیمای بومی دنبال میشود . در حوزه حملونقل هوایی باید هر چهار رکن اصلی این صنعت یعنی ناوگان ، فرودگاهها ، صنایع پشتیبانی و نیروی انسانی توسعه پیدا کند. در کنار این، بخش ساخت هواپیما بومی نیز به عنوان یکی از صنایع پیشران مورد توجه قرار گرفته است .
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سابقه فعالیت کشور در این حوزه گفت : در سالهای گذشته ، مجموعههای داخلی بهویژه وزارت دفاع اقدامات گستردهای در زمینه تولید هواپیماهای غیرنظامی انجام دادهاند . پروژه «ایران ۱۴۰» از نمونههای شاخص این مسیر بود که پس از قطع همکاری با شرکت اوکراینی آنتونوف ، صنعتگران ایرانی با تکیه بر دانش و تجربه داخلی کار ساخت را ادامه دادند ، اکنون به دلیل وجود متخصصان برجسته ، در صنعت هوا و فضا در حوزههای نظامی و غیرنظامی جزو کشورهای برتر دنیا هستیم که نتیجه این تلاشها ، طراحی و ساخت هواپیمای «سیمرغ» بوده که برای مأموریتهای ترابری (کارگو) طراحی شده است .
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد : «سیمرغ» مراحل تستهای کارخانهای را با موفقیت پشت سر گذاشته و اخیراً مجوز پرواز آزمایشی (Permit to Flight) صادر شده است . در تستهای پروازی ، رفتار و عملکرد هواپیما با دادههای شبیهسازی شده قبلی مقایسه میشود تا در صورت نیاز اصلاحات طراحی انجام شود . پس از اتمام این مرحله ، هواپیما وارد فاز اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی (Type Certificate) و سپس تولید تجاری خواهد شد .
پورفرزانه گفت : در این پروژه ، یک تفاهمنامه چهارجانبه بین سازمان هواپیمایی (بهعنوان نهاد ناظر) ، شرکت سازنده ، ایرلاین بهرهبردار و نهادهای پشتیبان امضا شده تا همه مراحل طراحی ، تولید و بهرهبرداری با هماهنگی کامل انجام شود .
وی همچنین از ورود تیمهای فنی کشور به طراحی دو نوع هواپیمای مسافربری منطقهای خبر داد و افزود : تولید هواپیماهای مسافربری نیز در برنامههای آینده ما قرار دارد . ایران با توجه به وسعت جغرافیایی و تعدد فرودگاههای کوچک، نیاز جدی به پروازهای کوتاهبرد دارد تا بتوان شهرهای کوچک را با هواپیماهای سبک ۲۰ صندلی به شبکه پروازی اصلی متصل کرد و در عین حال امکان انجام پروازهای بینالمللی نیز فراهم شود. کشور ما در این زمینه مانند بدن انسان است که اگر تنها رگهای اصلی داشته باشد و بدون مویرگ باشد ، بافتهای بدن رشد درستی نخواهند داشت . به زودی با همکاری شرکای تجاری، اجرای طرح تولید این هواپیماها آغاز خواهد شد .
ایران توان ساخت هواپیماهای بومی را دارد
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صنعت هوایی ایران از قدیمیترین صنایع کشور است ، گفت : ایران از سال ۱۳۱۶ وارد صنعت هوانوردی شد ؛ در حالی که در آن زمان برخی کشورها هنوز در مرحله توسعه اولیه بودند . امروز اما ایران علاوه بر متخصصان باسواد و با تجربه ، از زیرساختهای فنی ، دانشگاهی و صنعتی بسیار پیشرفتهای برخوردار است .
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پایان تأکید کرد : بنده که بیش از ۳۱ سال در حوزه صنعت هوایی فعالیت دارم ، معتقدم ایران توان ساخت هواپیماهای بومی را دارد ؛ تنها کافی است ارادهای جدی و مؤثر وجود داشته باشد و موانع از مسیر متخصصان برداشته شود . وظیفه ما این است که با مانعزدایی و حمایت از نیروهای داخلی ، مسیر توسعه صنعت هوایی کشور را هموار کنیم .
منتظر حضور شما در پیج اینستاگرام iranway هستیم